محتمل است تا خاتمه سال درگیر کرونا باشیم

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، به گزارش تجارت نیوز، محمد قاسمی در جریان جلسه علنی امروز مجلس و آنالیز نحوه مقابله با کرونا در داخل کشور اعلام کرد: مرکز پژوهش های مجلس در طول این مدت حدود 20 گزارش تهیه نموده است بنده از ریاست مجلس که در طول این مدت جلسات متعددی را با کارشناسان برگزار کردند ممنونم.

محتمل است تا خاتمه سال درگیر کرونا باشیم

وی اضافه کرد: از دیدگاه شیوع شناسی چند نتیجه حاصل شده است؛ در گام اول کشور هنوز در بازوی صعودی این بیماری است؛ در وهله دوم بحث الگوسازی هایی که مرکز پژوهش ها با همکاری دانشگاه ها انجام داده نشان می دهد که شرط موفقیت در مقابله با این بیماری فاصله گذاری اجتماعی و انجام حداکثری تست های بیماریابی و به دنبال آن ایزوله کردن بیماران است.

سرپرست مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در ادامه توضیح داد: به احتمال زیاد تا انتها سال با این ویروس درگیر هستیم و تاریخ مشخصی برای نابودی این ویروس وجود ندارد باید برای تبعات اجتماعی، سیاسی و مالی این ویروس تدابیری اندیشیده گردد. از دیدگاه مالی این ویروس برروی 5/ 18 درصد از فراوری ناخالص داخل به طور مستقیم و غیرمستقیم تاثیر گذاشته و حدودا 8/ 6 میلیون نفر از شاغلان را تحت تاثیر قرار می دهد این عظیمترین بحران بشریت بعد از جنگ جهانی دوم است.

محمد قاسمی در ادامه تاکید نمود: عمده تاثیر این ویروس بر روی بخش خدماتی کشور است در 5 سال اخیر تمام اشتغال هایی که ایجاد شده در کارگاه هایی زیر 5 نفر بوده است که نه پوشش بیمه ای داشته و نه به راحتی قابل شناسایی هستند. ما نمی توانیم با پول دادن از این کسب و کارها حمایت کنیم؛ بلکه باید به طور مستقیم از خانوارها حمایت گردد. اگر قرار حمایت از بنگاه های عظیم است با توجه به تجربیات قبلی بهتر است به شکل مستقیم نبوده و به وسیله پرداخت درصدی از هزینه دستمزد، مالیات، بیمه و سایر هزینه های آنان باشد. با تزریق پول به بنگاه ها دردی درمان نمی گردد.

وی اضافه کرد: دولت رقم 75 هزار میلیارد تومان جهت حمایت از بنگاه ها در نظر گرفته است، اما نحوه تامین آن از محل نرخ ذخیره قانونی از نظر کارشناسان مناسب نیست؛ چرا که ما می دانیم که ممکن است در نیمه دوم سال برای جبران کسری بودجه از بانک مرکزی یاری بگیریم. به جای کاهش نرخ ذخیره قانونی بهتر است بانک مرکزی مستقیم خط اعتباری ارائه کند.

سرپرست مرکز پژوهش های مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: از دیدگاه مدیریت بحران ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته اما مسائل اساسی وجود دارد که اولین آن عدم اجرای قانون مدیریت بحرانی است که مجلس شورای اسلامی در شهریور سال گذشته به تصویب رساند. انتظار میرود از این پس شاهد رفتارهای زیگزاگی و ناهماهنگ نباشیم که آثار سوئی به دنبال دارد.

قاسمی اضافه کرد: ما احتیاجمند برنامه مداخله ملی هستیم که بر اساس آن راهبرد و فازبندی های دقیقی برای عبور از این مرحله در نظر گرفته گردد. بر اساس گفته های رئیس سازمان بهداشت جهانی کشورهایی که زودتر از زمان مناسب به سمت بازگشایی می رود با سیکل معیوبی روبه رو شده و اسپانیا نمونه مشهود آن است شهر تهران یک استثنا است و باید برنامه ملی جداگانه ای برای آن در نظر گرفته گردد. هر گونه تصمیم اشتباهی در مورد تهران می تواند عواقب سنگینی برای کل کشور به دنبال داشته باشد. راهبرد اصلی ما باید کوچک کردن اندازه این اپیدمی باشد.

وی در ادامه تاکید نمود: باید با تزریق منابع به بخش بهداشت و درمان کشور یاری کرد. با وجود کوشش های صورت گرفته هنوز کمبودهایی در این حوزه وجود دارد. اکنون که رهبری اجازه برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را داده اند باید وزارت بهداشت هزینه کرد این منابع را به طور شفاف ارائه کند و نباید صرف هزینه های سنتی گردد؛ بلکه باید در خدمت کرونا باشد.

سرپرست مرکز پژوهش های مجلس اضافه کرد: از سوی دیگر بعضا داروهای تجویز شده در بعضی از استان ها عوارضی به دنبال داشته است. باید تجویز همه داروها تحت نظارت کمیته اخلاقی باشد. گروه های آسیب پذیر در حاشیه شهرها مانند بچه ها کار و متکدیان و افراد معتاد باید در برنامه ملی مورد توجه قرار گیرند. ما با دوره پساکرونا در آینده روبرو می شویم که محل تلاقی با بحران های قبلی اجتماعی، سیاسی و مالی است و احتیاج به مدیریت غیرامنیتی دارد.

به گفته این مسئول ما احتیاج به شیوع شناسی اجتماعی داریم و باید تحلیل های دقیقی از تاثیر این بیماری بر روی افراد انجام گردد که احتیاج به همکاری وزارت بهداشت دارد. کاهش تحریم ها در شرایط کنونی امیدی واهی است، اما وزارت خارجه باید در جامعه بین الملل کوشش خود را به کار گرفته، اما باید از موضع قدرت باشد.

منبع: ایسنا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 9 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1095

به "محتمل است تا خاتمه سال درگیر کرونا باشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محتمل است تا خاتمه سال درگیر کرونا باشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید