آنالیز بلند مدت گوشی ناتینگ فون 1؛ همچنان عالی و سرحال

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، ناتینگ فون 1 یکی از برترین و مجذوب کننده ترین گوشی هایی بود که سال گذشته رونمایی و روانه بازار شد. این گوشی با طراحی شفاف پنل پشتی، توجهات زیادی را به خود جلب کرد اما سوال اینجاست؛ آیا بعد از گذشت تقریبا یک سال، همچنان در عمل هم می تواند احتیاج کاربران را رفع کند؟

آنالیز بلند مدت گوشی ناتینگ فون 1؛ همچنان عالی و سرحال

مقدمه

ناتینگ فون 1 در تاریخ 12 جولای 2022 (21 تیر 1401) یعنی کمی بیشتر از یک سال قبل، رونمایی و 4 روز بعد روانه بازار شد. به لطف بهره مندی از قابلیت های مجذوب نماینده نظیر بدنه شیشه ای و فریم آلومینیومی، پنل پشتی شفاف با نورپردازی LED، نمایشگر باکیفیت با رفرش ریت 120 هرتزی، پردازنده قدرتمند اسنپدراگون 778G پلاس و گرافیک آدرنو 642L، دوربین های دوگانه 50 مگاپیکسلی و طول عمر مناسب باتری، این گوشی توانست نظر مثبت کاربران را از بدو ورود خود به بازار جذب کند. اما بعد از گذشت یک سال، آیا شرایط این گوشی تغییر نموده است؟ بسیاری از کاربران تصور می نمایند گوشی های برندهای ناشناخته بعد از مدتی دچار کاهش کیفیت محسوس می شوند، آیا این باور در رابطه با ناتینگ فون 1 درست است؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا به این پرسش مهم پاسخ دهیم.

طراحی

از لحاظ طراحی، ناتینگ فون 1 شبیه به یک گوشی آیفون است. تقریبا 90٪ افرادی که این گوشی را دیده اند، چنین باوری را دارند. بعضی از افراد معتقدند جز همان دو دوربین، چیز خاصی وجود ندارد که باعث گردد یک آیفون شبیه به ناتینگ فون 1 باشد؛ مگر اینکه اپل یک گوشی با پنل پشتی شفاف فراوری کند.

اما بخواهیم رو راست باشیم، از یک سری جهات، شباهت دیده می گردد. چینش دوربین ها شبیه به دوربین سری آیفون 12 و 11، پنل تخت نمایشگر، خمیدگی گوشه های فریم، وجود دایره ای در مرکز پنل پشتی، درست در جایی که لوگوی اپل وجود دارد و حواشی یکسان نمایشگر، شبیه به چیزی هستند که در طراحی گوشی های اپل می بینیم.

با این حال این چیز بدی نیست. ناتینگ توانسته گوشی مجذوب نمایندهی فراوری کند که به وضوح در طراحی آن، الهام گرفتن از اپل دیده می گردد. اما به نظر می رسد با یک الگوبرداری هوشمندانه و شفاف کردن پنل پشتی، ناتینگ کاری نموده تا کاربران بیشتری به گوشی مجذوب نماینده این شرکت علاقه مند شوند چون آیفون ها به خاطر طراحی خوبشان، هواداران زیادی دارند.

ناتینگ فون 1 یک گوشی 6.55 اینچی است که به لطف کاهش چشمگیر حواشی در اطراف نمایشگر، مقدار آن به 159.2 میلی متر، ضخامت آن در ضخیم ترین ناحیه (دوربین) به 8.3 میلی متر و وزن آن هم به 193 گرم می رسد. این طراحی و وزن استاندارد سبب شده شما بعد از یک سال اصلا از بابت خرید این گوشی پشیمان نباشید چون هم علاقه مندان به گوشی های کوچک و هم بزرگ، هیچ مسئله ای از بابت کار با آن نخواهند داشت.

البته یک سری ضعف هایی هم وجود دارد. فریم گوشی از آلومینیوم ساخته شده و کاملا تخت است. همین موضوع سبب شده وقتی گوشی را در دست می گیرید، به مقدار گوشی هایی با فریم منحنی، نرم و خوش دست نباشد. بعلاوه وقتی سعی دارید گوشی را از روی میز بردارید، تخت بودن فریم این کار را کمی سخت می نماید چون انگشت دست با سطح صاف و صیقلی آن اصطکاک خوبی برقرار نمی نماید. البته برای رفع کردن نکات منفی فقط کافی است یک کیس خوب و خوش دست بخرید.

به صورت کلی ناتینگ فون 1 از لحاظ طراحی حتی بعد از گذشت یک سال شما را خسته نمی نماید. بیرون زدگی نه چندان زیاد دوربین ها، وزن مناسب، ابعاد استاندارد، مقدار ایدئال و ظاهری زیبا و مجذوب نماینده، از جمله مواردی هستند که نقاط ضعف این دستگاه را کاملا می پوشانند تا تجربه بدی بعد از یک سال نداشته باشید.

شکایتی که از این گوشی بابت کلیدها داریم، فقط محل تعبیه آن ها نیست که با بسیاری از گوشی های امروزی فرق دارد، بلکه نرم بودن بیش از حد آن هاست به این صورت که کافی است دستتان آن را کمی بیشتر از حالت عادی لمس کند، گوشی به آن برخورد واکنش نشان می دهد و شاید در طول روز، اگر زیاد از گوشی استفاده می کنید، ده ها بار این تجربه را داشته باشید. البته که این مشکل هم با خرید کیس حل می گردد مگر اینکه بخواهید بدون کیس از گوشی بهره ببرید. بعلاوه تعبیه کلیدهای صدا و پاور در دو طرف فریم هم مزید بر دلیل شده تا بارها در طول روز به اشتباه اسکرین شات بگیرید.

مسئله ای که احتمالا با پورت شارژر این گوشی پیدا خواهید کرد، شل بودن آن است به این صورت که اگر گوشی به شارژر متصل باشد، وقتی آن را بلند کنید و فقط ذره ای بکشید، از شارژ جدا می گردد. در نهایت راجع به طراحی و کیفیت ساخت ناتینگ فون 1 باید بگوییم شما را راضی نگه می دارد. یک سری ایرادات ریز و درشت وجود دارد که بسیاری از آن ها می تواند بسته به سلیقه هر فرد، آزاردهنده نباشد.

نمایشگر

تنظیمات پیش فرض نمایشگر به برترین شکل ممکن به وسیله خود شرکت سازنده انجام شده تا دیگر احتیاجی به تغییر آن نداشته باشید. با این حال چندتایی مشکل ریز وجود دارد که باید به آن اشاره کنیم. برای مثال امکان شخصی سازی خاصی وجود ندارد که بتوانید نمایشگر را مطابق میل خود تنظیم کنید. برای رفرش ریت هم همین مسئله وجود دارد؛ حق انتخاب فقط بین 120 و 60 هرتز.

بیشینه روشنایی میانه است؛ حتی برای یک گوشی میان رده هم میانه تنها چیزی است که می توان گفت. بسیاری از رقبا از این حیث ناتینگ فون 1 را به راحتی پشت سر می گذارند اما با این حال زیر نور آفتاب هم مشکل زیادی نخواهید داشت. اما اگر آفتاب مستقیم و با شدت زیادی بتابد، به احتمال زیاد باید به خود سختی بدهید تا بتوانید نوشته های روی نمایشگر را بخوانید.

بازتاب زیاد نمایشگر و الگوریتم بد روشنایی اتوماتیک

بازتاب نور نمایشگر هم بسیار بالاست به گونه ای که شاید بتوان آن را یکی از بدترین گوشی ها از این حیث دانست. شما در طول استفاده از این گوشی زیر نور، آنقدر شاهد بازتاب خواهید بود که ممکن است کمی تجربه کاربری تان تحت الشعاع قرار بگیرد و اذیت شوید. از سخت افزار که بگذریم، نرم افزار هم یاریی به این شرایط نمی نماید. ناتینگ فون 1 الگوریتم روشنایی اتوماتیک خوبی ندارد و این موضوع بعد از یک سال هم عادی نمی گردد. در ابتدا شاید تصور کنید که گوشی با مشکل روبرو شده اما اینطور نیست و گوشی در واقع در شرایط مختلف، بسیار روشن تر از چیزی است که واقعاً باید باشد.

شاید ناتینگ این کار را از روی عمد انجام داده باشد چرا که بعضی از افراد معتقدند نمایشگر هرچه روشن تر باشد بهتر است. کلا این گوشی به روشن بودن علاقه زیادی دارد. از نمایشگر گرفته تا پنل شفاف و چشمک زن پشتی که حتی وقتی گوشی را به صفحه روی زمین قرار دهید، باز هم از نور زیاد آن در امان نخواهید بود.

اگر ناتینگ قابلیت Extra dim یا همان تیرگی زیاد را درون گوشی خود اضافه نمی کرد، با این شدت روشنایی عملا استفاده از گوشی در محیط های تاریک آزاردهنده می شد. خود این قابلیت هم یک نوار اسلایدی دارد که می توانید شدت آن را معین کنید. با این قابلیت، بزرگ ترین مشکل نمایشگر ناتینگ فون 1 هم حل می گردد.

مشکل سایه سبز رنگ هم یکی دیگر از معضلاتی است که بسیاری از کاربران ناتینگ فون 1 به مرور زمان آن را تجربه می نمایند. اگرچه عملکرد نمایشگر مختل نمی گردد اما در محیط های تیره یا زمانی که حالت شب را فعال می کنید، بیشتر خود را نشان می دهد. اگر زیاد سختگیر نباشید به این مشکل عادت خواهید کرد، اگر حالت شب را زیاد فعال نمی کنید، اصلا متوجه این مشکل نخواهید شد ولی اگر غیر از دو حالت بالا باشد، نه به سادگی از کنار آن می گذرید و نه به آن عادت می کنید چون 30٪ بخش پایینی پنل به شکل واضحی سایه سبز رنگ ایجاد می نماید.

حسگر اثر انگشت، نمایشگر همواره روشن و فیلتر نور آبی

نمایشگر همواره روشن و فیلتر نور آبی هم عملکرد خوبی دارند اما زیاد قابل شخصی سازی نیستند. بنابراین نمی توانید خیلی آن ها را مطابق سلیقه خود تنظیم کنید. حسگر اثر انگشت تعبیه شده زیر صفحه هم پایین تر از حد استاندارد است اما عملکرد بسیار خوبی دارد و شما را با مشکل روبرو نمی نماید.

شاید گاهی اوقات دقیق نباشد که کاملا طبیعی است اما در بیش از 90٪ اوقات، انگشت شما را بدون مشکل شناسایی خواهد نمود. تشخیص چهره هم در این گوشی به عنوان راه چاره امنیتی دوم دیده می گردد که حتی چهره را بدون ماسک هم شناسایی می نماید اما وقتی چشمتان بسته باشد، قفل گوشی باز نمی گردد که این عالی است. اما از آن جایی که ناتینگ سرمایه گذاری زیادی روی این قابلیت انجام نداده، سرعت آن بسیار پایین تر از چیزی است که شما را ترغیب کند دوباره از آن بهره ببرید.

سخت افزار

در بخش سخت افزار، همه چیز خوب پیش می رود. اسنپدراگون 778G پلاس عملکرد خوبی دارد و می تواند به راحتی احتیاج شما را رفع کند. وجود 8/12 گیگابایت حافظه رم هم برای انجام کارها به صورت همزمان بسیار یاری حال این پردازنده است. البته عملکرد آن در مقایسه با یک پردازنده پرچم دار به مراتب ضعیف تر است ولی در استفاده روزمره اصلا متوجه این موضوع نخواهید شد مگر اینکه کار سنگینی با آن انجام دهید.

برای مثال موقع مولتی تسکینگ، یعنی زمانی که صفحه را نصف نموده و در یک طرف یک ویدیو از یوتیوب را مشاهده می کنید و همزمان در شبکه اجتماعی هم به گشت و گذار می پردازید، آن موقع است که متوجه می شوید یک گوشی با پردازنده میان رده در اختیار دارید چون اسکرول کردن اندکی با لگ همراه خواهد بود. اما اگر انتظارات خود را به یک میان رده محدود کنید، می بینید ناتینگ فون 1 برای انجام تمام کارهای سنگین، توانایی لازم را دارد و حتی می تواند سنگین ترین بازی ها را هم اجرا کند، اما با تنظیمات گرافیکی پایین تر.

پایداری عملکرد

باتری ناتینگ فون 1

بعد از گذشت یک سال، شما همچنان با استفاده از ناتینگ فون 1 می توانید تا یک روز بدون مشکل با یک بار شارژ به کارهای خود رسیدگی کنید. اما مقدار شارژ باتری گوشی اندکی در اواسط روز با روزهای دیگر فرق دارد و خیلی پایدار نیست. مثلا یک روز شاید بعد از 2 ساعت استفاده، 20٪ از شارژ گوشی کم گردد و روز دیگر، 15٪. این عدم ثبات خیلی فاحش نیست و در نهایت باز هم گوشی شما را تا یک روز همراهی می نماید.

متأسفانه شارژری درون بسته بندی گوشی ناتینگ فون 1 قرار ندارد و کاربر باید به صورت جداگانه آن را خریداری کند که در صورت خرید شارژر اصلی، می توانید گوشی را با سرعت نه چندان بالایی شارژ کنید. شارژ کامل گوشی هم حدودا 1 ساعت و نیم طول می کشد که باعث می گردد این پرسش را از ناتینگ داشته باشیم که شارژر به این کندی چرا اصلا درون جعبه قرار ندارد؟

پنل پشتی درخشان

این قابلیت صرف جهت زیبایی تعبیه شده ولی واقعاً زیباست و ظاهر گوشی را برای کسانی که به این امکانات تزئیناتی علاقه مند هستند به مراتب زیباتر می نماید. بدیهی است افراد میانسال شاید خیلی از این طراحی استقبال ننمایند؛ خصوصا اینکه اگر قاب شفاف نخرید، عملا این نوردهی فایده ای نخواهد داشت. این LEDها فقط جنبه زیبایی دارند چون وقتی اعلانی برای شما ارسال می گردد، به شما نمی گویند چه پیامی از چه منبعی دارید. یعنی، جز زیبایی، وجود این چراغ ها سودی به شما نمی رساند که در صورت عدم وجودشان دریافت نمی کردید.

اسپیکر ناتینگ فون 1

کیفیت بلندگوی ناتینگ فون 1 جز آن دسته از مواردی است که بعد از گذشت یک سال باعث می گردد از خرید گوشی پشیمان نشوید. کیفیت صدا بسیار خوب است و بین بلندگوی پایین و بالا هم تعادل خوبی وجود دارد. صدا شفافیت بالایی دارد و حتی با زیاد کردن آن هم جزئیات را از دست نمی دهید. تجربه شنیداری این گوشی عالی است و اصلا شما را ناامید نمی نماید. البته برای اینکه از انواع و اقسام موسیقی ها لذت ببرید، پیشنهاد می کنیم حتما هدفون بی سیم تهیه کنید چون اسپیکرهای گوشی به تنهایی قادر به پخش آن ها با کیفیت بالا نیستند.

موتور لرزشی

بخواهیم رو راست باشیم باید بگوییم کیفیت موتور لرزشی این گوشی اگرچه خوب است و کار خود را به نحو احسن انجام می دهد، اما بخشی از مواردی بوده که باعث شده ناتینگ قیمت تمام شده این گوشی را افزایش ندهد. یعنی کیفیت آن به مقدار ای نیست که در گوشی های پرچم دار شاهد هستیم. در واقع باید بگوییم می شد موتورهای لرزشی بهتری در گوشی تعبیه کرد. البته اگر آن را با یک گوشی بهتر مقایسه نکنید، همه چیز میانه رو به بالاست، در غیر این صورت، شاید کمی دلسرد شوید.

نرم افزار

در بخش نرم افزار، شما سیستم عامل بسیار سبک، ساده و روان Nothing OS را شاهد هستید که حالا دیگر به اندروید 13 آپدیت شده و تا حدودی باگ های ریز و درشت را هم رفع نموده است. سرعت انتشار آپدیت ها خیلی بالا نیست اما آنچه که خیالتان را راحت می نماید این است که ناتینگ روی قول خود می ماند. گشت و گذار در منوهای مختلف این رابط کاربری در صورتی که به تازگی به آن کوچ نموده باشید می تواند گیج نماینده باشد اما به مرور زمان به شرایط عادت خواهید کرد.

به صور کلی رابط کاربری ناتینگ به مقدار رابط سامسونگ و شیائومی غنی و پر از امکانات و قابلیت های مجذوب نماینده و گسترده نیست و دست شما را هم برای شخصی سازی خیلی باز نمی گذارد اما با این حال قابلیت های خوبی از جمله دارک مود، امکان شخصی سازی ژست های ناوبری، امکان پشتیبانی از ایرپادز و… باعث شده Nothing OS به عنوان یک رابط کاربری نوپا، عملکرد کاملا قابل قبولی داشته باشد.

کیفیت دوربین ناتینگ فون 1

کار خوبی که ناتینگ در این بخش انجام داده، اضافه نکردن دوربین هایی نظیر ماکرو و سنجش عمق بوده است تا بدین ترتیب تلاشی برای جذب مخاطب صرفا با تعداد دوربین بیشتر انجام نداده باشد. خود دوربین ها هم عملکرد خوبی دارند. امکان زوم 2 برابری دیجیتال هم به لطف دوربین اصلی وجود دارد که در نور روز می توانید تصاویر خوبی در این حالت ثبت کنید.

عملکرد دوربین فوق عریض هم خوب ارزیابی می گردد. اگرچه به مراتب ضعیف تر از دوربین اصلی است اما به صورت کلی می توان عملکرد آن را بالاتر از دوربین های فوق عریض دیگر در نظر گرفت. عکاسی ماکرو هم با همین دوربین فوق عریض صورت می گیرد که کیفیت قابل قبولی دارد.

ناتینگ مود حالت شب مجزا ندارد و هر زمان که تشخیص دهد، آیکون ماه را به نمایش می گذارد تا با کلیک روی آن، حالت شب فعال گردد که ترجیح می دادیم آیکون آن به صورت مستقل در دسترس بود تا خودمان بسته به شرایط، حالت عکاسی را انتخاب کنیم.

به صورت کلی کیفیت عکاسی و فیلم برداری ناتینگ فون 1 در نور روز بسیار خوب و در نور شب خوب ارزیابی می گردد و همچنان در حد و مقدار های یک میان رده، می توانید تجربه بسیار خوبی از آن داشته باشید.

دوربین اصلی

زوم 2 برابری دیجیتال

دوربین فوق عریض

ماکرو

پرتره

سلفی

فیلم برداری 4K (اول ردمی نوت 12 پرو پلاس و دوم ناتینگ فون 1)

فیلم برداری 4K، حالت شب

ناتینگ فون 1؛ نتیجه

ناتینگ فون 1 یک میان رده زیبا، خوش ساخت و باکیفیت است که طراحی خاصی داشته و عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری آن هم خوب است. طول عمر باتری آن هم به مقدار ای خوب هست که بتوانید تا یک روز، درصورت استفاده معمولی یا حتی نیمه سنگین روی آن حساب کنید.

البته شاید این حس به شما دست بدهد که ناتینگ خواسته طراحی شفاف پنل پشتی را بیش از حد به نمایش بگذارد و در نتیجه فراموش نموده یک سری از بخش های گوشی واقعاً احتیاج به کار دارند. با این حال بعد از گذشت یک سال، به این گوشی امتیاز 7 از 10 را می دهیم که یعنی همچنان ارزش خرید زیادی دارد. به صورت کلی نکات مثبت و منفی ناتینگ فون 1 بعد از گذشت یک سال به توضیح زیر هستند:

نکات مثبت

  • عملکرد سخت افزاری بسیار خوب
  • عملکرد بسیار خوب دوربین ها در نور روز
  • نرم افزار سبک، روان و شبیه به اندروید خام
  • طراحی زیبا و چشم نواز
  • کیفیت خوب نمایشگر
  • طول عمر نسبتا بالای باتری
  • مقدار و وزن مناسب

نکات منفی

  • سایه سبز رنگ بخش پایینی نمایشگر در دارک مود
  • عملکرد بد الگوریتم روشنایی اتوماتیک
  • خوانایی نسبتا پایین صفحه زیر نور مستقیم خورشید
  • بازتاب شدید صفحه
  • طراحی تخت فریم ها
  • موتور لرزشی می توانست بهتر باشد
  • نورپردازی LED بدون هیچ کاربرد خاص
  • عدم وجود شارژر درون جعبه علی رغم سرعت نسبتا پایین

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 مرداد 1402 بروزرسانی: 16 مرداد 1402 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2460

به "آنالیز بلند مدت گوشی ناتینگ فون 1؛ همچنان عالی و سرحال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز بلند مدت گوشی ناتینگ فون 1؛ همچنان عالی و سرحال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید