ترفند دیپلماتیک هند برای توسعه بندر چابهار ایران بدون مخالفت آمریکا

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، خبرنگاران: منابع هندی با اشاره به تصمیم دهلی نو برای سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری در توسعه بندر چابهار ایران اعلام کردند هند برای کاهش حساسیت آمریکا به این تصمیم در ترفندی دیپلماتیک، صرفا افغانستان را هدف این پروژه اعلام نموده اند.

ترفند دیپلماتیک هند برای توسعه بندر چابهار ایران بدون مخالفت آمریکا

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی دِ هندو، دولت هند کوشش دارد تا سوء ظن شدید آمریکایی ها به مبادلات با تهران را مدیریت کند و در عین حال به همکاری با ایران در توسعه بندر چابهار ادامه دهد.

به گفته یک منبع مطلع هندی، این دو هدف متضاد ظاهرا به وسیله یک ترفند دیپلماتیک پیگیری شده و هند به مقامات ایرانی توصیه نموده که تنها افغانستان باید به عنوان هدف همکاری مشترک دو کشور در توسعه بندر چابهار ذکر گردد.

بر اساس این گزارش توسعه بندر چابهار و اجرای پروژه های زیربنایی نظیر ساخت راه آهن در ایران، هند را با کشورهای آسیای میانه مرتبط خواهد نمود و حتی می تواند به وسیله جهت جاده ای دهلی نو را به روسیه برساند، اما در اظهارات مقامات دو کشور هیچ اشاره ای به این کشورها به عنوان هدف توسعه بندر چابهار نمی گردد.

این بدان دلیل است که واشنگتن در این صورت طرح مذکور را به منزله کوشش هند برای خارج کردن ایران از محاصره تحریم های یکجانبه آمریکا و اروپا تلقی خواهد نمود.

در عوض، در بیانیه مشترک صادر شده، عمدا بر جهت دیگری در آسیای میانه و قفقاز تاکید شده است. این جهت یعنی کریدور بین المللی شمال جنوب است که از سوی متحدان نزدیک آمریکا نظیر آذربایجان پشتیبانی می گردد.

منابع مطلع هندی تاکید کردند اشاره به افغانستان به عنوان دلیل اصلی توسعه بندر چابهار برای راحت کردن خیال آمریکایی ها بوده است. زیرا در مراودات دیپلماتیک مشهور است که سفرای آمریکا در کشورهای مختلف حتی در صورت همکاری شرکت های نه چندان بزرگ با ایران، به آنها هشدار می دهند که نزدیکی به ایران برای آنها تبعات منفی ای در پی خواهد داشت.

کابینه هند تا کنون با سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری در توسعه بندر چابهار ایران موافقت نموده، مبلغی که برای توسعه یک بندر بسیار ناچیز است، اما از نظر پرستیژ بین المللی حرکتی نمادین محسوب می گردد.

بر اساس این گزارش گفت وگوهای ایران و هند در مورد سرمایه گذاری در میادین گازی ایران نیز همچنان ادامه دارد. همچنین گفت وگوهایی نیز برای پیوستن هند به خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان اجرا شده است. این خط لوله در حال حاضر به مرز ایران و پاکستان رسیده و 18 ماه زمان خواهد برد تا به اسلام آباد برسد. از اسلام آباد تا مرز هند و پاکستان 200 کیلومتر فاصله است.

هندی ها می توانند منتظر بنشینند و امیدوار باشند که در طی این مدت شرایط ژئوپلتیک منطقه برای پیوستن آنها به این خط لوله مساعد تر گردد. به گفته یک منبع مطلع در غیر این صورت آمریکایی ها نسبت به پیوستن هند به این پروژه احساس خوبی نخواهند داشت.

39

منبع: تسنیم
انتشار: 23 دی 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 782

به "ترفند دیپلماتیک هند برای توسعه بندر چابهار ایران بدون مخالفت آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترفند دیپلماتیک هند برای توسعه بندر چابهار ایران بدون مخالفت آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید