کوشش محققان هاروارد برای تدوین اطلس مغز

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، ایرنا نوشت: محققان دانشگاه هاروارد با استفاده از فناوری های تصویربرداری بسیار پیشرفته اولین اطلس سلولی یکی از مهم ترین بخش های مغز موش را تدوین کردند.

کوشش محققان هاروارد برای تدوین اطلس مغز

در این تحقیقات بیش از یک میلیون سلول در بخشی از مغز موش با ابعاد 2 میلی متر در 2 میلی متر در 0.6 میلی متر مورد آنالیز نهاده شد و علاوه بر شناسایی 70 گونه مختلف از نورون ها، موقعیت مکانی و کارنمودهای مختلف هریک از این سلول ها شناسایی شد. این رویکرد برای اولین بار امکان مشاهده نحوه ساماندهی ساختار سلولی، کارکردی و مولکولی مغز را به طور همزمان در اختیار می گذارد و امکان درک رفتارهای متعدد را به شیوه ای بی سابقه فراهم می نماید. نکته قابل توجه این فناوری، امکان استفاده از آن در هر بخشی از مغز است.

ساختار سلولی مغز بر خلاف سایر اندام ها، متقارن نیست و در نتیجه باید برای درک آن، نحوه ساماندهی سلول های مغز نیز به درستی درک گردد. اما روش های متداول تحقیقاتی که با استفاده از نمونه برداری انجام می گردد، امکان مطالعه سلول های مغز را در ساختار سه بعدی واقعی آن فراهم نمی نماید. در واقع در این روش ها نمی توان ساختار و عملکرد سلول ها را در محل واقعی آن ها و در مجاورت سایر انواع سلول ها مورد آنالیز قرار داد. محققان امیدوارند با استفاده از این شیوه جدید بتوانند تمام سلول های مغز، عملکرد و ساختار مولکولی هریک از آن ها را همان گونه که در مغز ساماندهی شده اند، شناسایی نموده و اطلس کامل مغز را تدوین نمایند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science منتشر شد.

5656

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 25 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 221

به "کوشش محققان هاروارد برای تدوین اطلس مغز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش محققان هاروارد برای تدوین اطلس مغز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید