دانه های سفید زیرچشم

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، یکی از مسائل پوستی، ایجاد توده یا همان دانه های سفید زیر چشم است. بیشتر این دانه ها ناگهانی و بدون هیچ علامتی زیر چشم ایجاد می شوند و خود به خود بعد از یکی، دو سال از بین می فرایند. معمولا مقدار آنها به یک میلی متر و

دانه های سفید زیرچشم

نویسنده:دکتر مجتبی امیری، متخصص پوست

یکی از مسائل پوستی، ایجاد توده یا همان دانه های سفید زیر چشم است. بیشتر این دانه ها ناگهانی و بدون هیچ علامتی زیر چشم ایجاد می شوند و خود به خود بعد از یکی، دو سال از بین می فرایند. معمولا مقدار آنها به یک میلی متر و تعدادشان به 1 تا حتی گاهی بیشتر از 15 عدد هم می رسد.

هر چند این دانه ها هیچ نوع خارش و مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی نمایند، اما به این علت که هیچ راهی برای پوشاندن آنها وجود ندارد، از منظر زیبایی خاطر خیلی از مبتلایان را آزرده می نماید. پس با این دانه های سفید چه کنیم؟

این دانه ها 2 نوع هستند؛ نوع اول ضایعاتی هستند که میلیا نام دارند و به صورت برجستگی ریز یا سرسوزنی سفید گاه در تمام بدن و بیشتر دور چشم به وجود می آیند. میلیا به علت بسته شدن سطحی منافذ عرق روی پوست ایجاد می گردد، البته ژنتیک هم در ایجاد آن موثر است. نوع دوم سیرنگوماست که به صورت برجستگی های 1 تا 3 میلی متری همرنگ پوست است و به علت بسته شدن مجاری غدد عرق ایجاد می گردد اما باید نوع دوم را جدی گرفت زیرا گاهی دانه ها به یکدیگر ملحق و به مرور زمان بیشتر و بزرگ تر می شوند.

نور آفتاب در تشدید دانه های سفید زیر چشم نقش مهمی دارد. قبل از اینکه گرفتار این دانه ها شوید، از کرم های ضدآفتاب بهره ببرید اما اگر میلیا یا همان دانه های سفید را مشاهده کردید، نگران نشوید چون با استفاده از کرم لایه بردار از بین می رود، البته نه کرم های لایه بردار عمیق و قوی چون ممکن است به آن حساس باشید و پوست دور چشمتان آسیب ببیند و قرمز گردد. از آنجا که دانه های همرنگ پوست دور چشم احتمال عود دارند، باید آنها را جدی گرفت و توصیه می گردد برای پیشگیری از جمع شدن آنها روی هم، از روش لیزر استفاده کرد.

منبع : هفته نامه سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2007

به "دانه های سفید زیرچشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانه های سفید زیرچشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید