دهقانی نیا: اتاق بازرگانی مسبب 28 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی است ، سیفی: اتاق بازرگانی باید تقصیرات خودش در صدور بی حساب و کتاب کارت بازرگانی قبول کند!

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، برنامه مناظره هفدهم آبان ماه با موضوع روند صدور کارت های بازرگانی و نحوه استفاده از آن به روی آنتن رفت.

دهقانی نیا: اتاق بازرگانی مسبب 28 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی است ، سیفی: اتاق بازرگانی باید تقصیرات خودش در صدور بی حساب و کتاب کارت بازرگانی قبول کند!

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، در روز های اخیر و با ابلاغ بخشنامه جدید دادستانی کل درباره ممنوعیت واگذاری کارت های بازرگانی به غیر و ورود کالا از این طریق، روند صدور کارت های بازرگانی و شیوه اعتبار سنجی دارندگان آن ها مورد توجه رسانه ها و کارشناسان نهاده شد. به همین منظور برنامه مناظره آدینه شب حوالی ساعت 23:15 با حضور امین اله فرهادی و سید محمد جعفری نمایندگان اتاق بازرگانی به عنوان مدافعان و موافقان روند فعلی صدور کارت ها و حمیدرضا سیفی دبیر کل کانون عالی کارفرمایان ایران و حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا به عنوان مخالفان روند فعلی صدور کارت های بازرگانی به بحث و آنالیز در این باره پرداخت.

فرهادی:اتاق بازرگانی هیچ مسئولیتی در قبال فرار مالیاتی ندارد!

امین اله فرهادی نماینده اتاق بازرگانی ایران در توضیحات اولیه خود و در دفاع از اتاق بازرگانی این چنین اعلام کرد که: کارت بازرگانی به عنوان شناسنامه توسط اتاق ایجاد شده است. وضعیت بازار تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله سیاست گذاری های مختلف و تحریم نهاده شده است. برای کنترل وضعیت عده ای باید آن را آنالیز نموده و بعدا به اتاق بازرگانی ارجاع دهند. این فرایند بطوریست که به صورت یک خط در میان، بین اتاق بازرگانی و وزارت سمت پایه گذاری شده و باید یکی پس از دیگری عمل کند.

همچنین در ادامه صحبت های خود و در خصوص سختگیری های اجرا شده توسط اتاق بازرگانی برای صدور کارت های هوشمند اضافه نمود: در بحث استعلامات برای صدور کارت هوشمند سیستم هایی وجود دارد که دیتا ها و بانک اطلاعاتی آن بانک اطلاعاتی کشور است. اتاق بازرگانی پس از طی فرایند ساده ای برای صدور کارت سختگیری های لازم را نیز انجام میدهند لذا اگر بعدا تخلفی توسط صاحبان کارت صورت گیرد، پس از ارجاع به اتاق بازرگانی توسط کمیته انضباطی اتاق با متخلف برخورد می گردد؛ بنابراین قاچاق های انجام شده و یا فرار مالیاتی بدلیل وجود کارت های بازرگانی نیست و اتاق بازرگانی هیچ مسئولیتی در این زمینه نخواهد داشت.

سیفی:بنگاه های شفاف حاضرند همه چیز شفاف باشد!

حمیدرضا سیفی دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی که به عنوان مخالف روند فعلی صدور کارت های بازرگانی و به عنوان نماینده بخش خصوصی در برنامه مناظره حضور یافته بود این چنین اعلام کرد که: برای اینکه بخش خصوصی بتواند به عنوان الگوی بخش دولتی عمل کند ودولت نیز به آن تکیه کند، باید ساختار های لازم وجود داشته باشد تا بتواند وضعیت موجود را فرماندهی نموده و الگو ساز باشد. اما اکنون شرایط موجود به گونه ایست که تبعات مسائل و اتفاقات اشتباه دولت، دامن گیر بخش خصوصی می گردد.

جعفری:تا زمانی که فضای رانتیسم حاکم باشد، وضع همین خواهد بود!

سید محمد جعفری دومین نماینده حاضر از اتاق بازرگانی به تایید روند فعلی پرداخت و اعلام کرد: اتاق بازرگانی بزای شفافیت گام برمیدارد، افرادی که در اتاق بازرگانی هستند شناسنامه دار بوده و همه با سابقه و خوشنام هستند، بنابراین اتاق بازرگانی همواره طبق قانون عمل نموده و این بخش خصوصی است که باید ثبات ایجاد کند.

کارت عضویت مختص اتاق بازرگانی است، اما کارت بازرگانی یک قانون مصوب مجلس است که برای هر کسی که قصد دارد صادرات و واردات کالا را انجام دهد صادر میگردد. اتاق بازرگانی بر اساس ضوابط مندرج در ماده 10 آیین نامه قانون واردات و صادرات، احراز صلاحیت تاجر ابلاغ شده را آنالیز نموده و موظف است که کارت بازرگانی را صادر کند؛ نظارت و کنترل اینگونه افراد برای جلوگیری از قاچاق های انجام شده وظیفه وزارت صنعت و معدن است. این وزارت سمت است که ناظر بوده و باید تاییدیه آخر را انجام دهد و تمام مراحل را رصدیابی کند!

جعفری در ادامه توضیحات خود اضافه نمود: محیط کسب و ساختار ارزی کشور علت انحرافات است نه اتاق بازرگانی؛ زیرا پس از صدور کارت های بازرگانی درزمانی که قصد دارد صدور صورت گیرد و در بازار رسمی و غیر رسمی فعالیت کند، اتاق نمی تواند نظارت کند. اینکه چرا افراد و بخش هایی که مسئولیت مستقیم دارند نه تنها نظارت ندارند بلکه اتاق را مسئول میدانند، به این دلیل این است به دلیل رانت و فضای غیر شفاف است!

دهقانی نیا: اتاق بازرگانی مسبب 28 هزار میلیارد فرار مالیاتی است! اتاق بازرگانی استعلام مدرک تحصیلی و یا کارت سرانجام خدمت متقاضی را چطور انجام می دهد؟

حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا شرایط موجود را ناشی از اقدامات اتاق بازرگانی دانست و گفت:: 28 هزار میلیارد فرار مالیاتی وجود دارد که همه و همه بخاطر صدور کارت های یکبار مصرف و یا همان کارت های اجاره ای بازرگانی است. آیا به کسی که واجد شرایط داشتن شناسنامه نیست باید شناسنامه داد؟ استعلامات اجرا شده در اتاق بازرگانی وجود ندارد و عدم رعایت شرایط واجب باعث بروز چنین مسائلی میگردد. در همین خصوص باید این سوال رو از اتاق بپرسیم که آیا برای استعلام کارت سرانجام خدمت و یا برای مدرک تحصیلی از آموزش و پرورش استعلام سیستمی صورت میگیرد؟ قطعا این طور نیست؟

اگر آیین نامه به لحظه و بدرستی انجام گردد و تبادل اطلاعات با وزارت سمت صورت گیرد شاهد وجود چنین مسائلی نخواهیم بود. اتاق فقط 6000 کارت اجاره ای صادر نموده؟!

فرهادی: کارت بازرگانی مثل گواهینامه رانندگی است. اگر کسی تخلف کرد، هدایت رانندگی مقصر نیست!

فرهادی در ادامه صحبت های خود اینگونه اعلام کرد ما در اتاق سامانه کارت هوشمند داریم که همه چیز شفاف است. اگر بازرگان و تاجری تخلفی انجام می دهد، مسئولیت این تخلف بر عهده ما نیست. ما که علم غیب نداریم که تاجر پس از دریافت کارت، تخلف انجام می دهد. ستاد مبارزه با قاچاق کالا هم علم غیب ندارد! کسانی که با کارت بارزگانی اجاره نموده و تخلف نموده، بر عهده اتاق بازرگانی نیست. اتاق بازرگانی با راه اندازی سیستم رتبه بندی، پیش بینی تخلفات رو انجام داده است! ما دستورالعمل راه اندازی سیستم رتبه بندی، را بار ها اصلاح کردیم. ستاد مبارزه با قاچاق کالا، موارد فساد اتفاق افتاده در کارت های بازرگانی را که ناشی از کوتاهی اتاق بوده را شفاف اعلام کند. قطعا اتاق در صدور آن 6 هزار کارت در سال 97 وظایف خود در فرایند احراز صلاحیت را انجام داده است.

سیفی: اتاق بازرگانی مجلس بخش خصوصی نیست. چرا اتاق تقصیرات خودش در صدور کارت بازرگانی را قبول نمی نماید؟ اتاق بازرگانی با این همه فساد اتفاق افتاده در کارت های بازرگانی آبروی بخش خصوصی را برده؟!

سیفی به عنوان دبیر کانون عالی کارفرمایی ایران در ادامه مطرح کرد با کارت بازرگانی می توان 21 هزار میلیاد تومان می توان خسارت زد. آیا این کارت بازرگانی با گواهینامه قابل مقایسه است. علاوه بر این واقعا باید پرسید اتاق چقدر در راستای اهداف مصرح خود حرکت می نماید؟ اتاق بازرگانی مجلس بخش خصوصی نیست! بخش خصوصی و فراوری کنندگان شفاف هستند و هیچ چیز پنهانی ندارند؟! اتاق بازرگانی با این همه فساد اتفاق افتاده در کارت های بازرگانی آبروی بخش خصوصی را برده است.

دهقانی نیا: اتاق بازرگانی در جلسات ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای اصلاح روند صدور کارت های بازرگانی شرکت نمی نماید؟! مقایسه کارت بازرگانی با گواهینامه غلط است!

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا در ادامه اضافه نمود که اتاق بازرگانی باید 13 شرط در فرایند احراز صلاحیت برای صدور کارت بازرگانی را انجام دهد، اما 7 شرط آن را به درستی انجام نمی دهد. اتاق استعلام خیلی از این موارد را با درخواست مکتوب و به صورت سنتی انجام می دهد. اتاق دو سال قول داده که استعلام کارت سرانجام خدمت را به صورت ااکترونیکی انجام بدهد، اما هنوز انجام نداده؟! اتاق در استعلامات خیلی ضعیف عمل می نماید. شما کارت بازرگانی را به کسی می دهید که اهلیت و صلاحیت ندارد. چرا این را با گواهینامه رانندگی مقایسه می کنید؟! به عنوان مثال شرکت غزال ابریشم چند هزار فرار مالیاتی از کارت بازرگانی داشته. این فساد به این دلیل بوده که شما به فردی کارت داده اید که حتی مدرک سیکل نداشته است؟! ما بار ها درخواست جلسه برای هماهنگی و اصلاح سامانده ها و روند ها در صدور کارت ها با اتاق داشته ایم، اما اتاق در این جلسات شرکت ننموده است.

در سرانجام برنامه و با توجه به سوال نظرسنجی، نزدیک به 79 درصد بینندگان اعلام کردند که مخالف روند فعلی صدور و استفاده از کارت های بازرگانی هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 756

به "دهقانی نیا: اتاق بازرگانی مسبب 28 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی است ، سیفی: اتاق بازرگانی باید تقصیرات خودش در صدور بی حساب و کتاب کارت بازرگانی قبول کند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دهقانی نیا: اتاق بازرگانی مسبب 28 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی است ، سیفی: اتاق بازرگانی باید تقصیرات خودش در صدور بی حساب و کتاب کارت بازرگانی قبول کند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید