فناوری هایی رو به رشد در سال 2021؛ از پرداخت الکترونیک تا ابزارهای سلامتی

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، قبل از اینکه کرونا زندگی ما را کاملاً تغییر دهد فهرست فناوری هایی که باید هر سال دنبال آن ها می گشتیم زیر سلطۀ تلوزیون های هوشمند و گوشی های تلفن تازه بود اما سال جاری قضیه فرق می نماید و آن دسته از فناوری هایی بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند که به نوعی در روزهای همه گیری کارآمد باشند. مردم این روزها بیشتر تمایل دارند تا از برنامه های کیف پول همراه بیشتر استفاده نمایند تا از کارت های اعتباری. در نتیجه شیوه های پرداخت غیر نقدی روز به روز در حال محبوب تر شدن هستند.

فناوری هایی رو به رشد در سال 2021؛ از پرداخت الکترونیک تا ابزارهای سلامتی

در کنار این ها فناوری واقعیت افزوده که بیش از یک دهه از ساختش می گذرد، به ما یاری می نماید تا اشیایی دیجیتالی داشته باشیم و با آن ها تعامل کنیم. با توجه به وجود همه گیری بیماری کووید-19 و سخت شدن حضور در مکان های عمومی، فناوری واقعیت افزوده به ما یاری می نماید که به صورت سه بعدی از یک فروشگاه بازدید کنیم بدون اینکه احتیاج باشد از خانه خود خارج شویم. بعلاوه پیشرفت که در تماس های ویدئویی هم فناوری دیگری است که به شدت کار ما را این روزها راه می اندازد.

با توجه به این موارد در ادامه فناوری هایی را معرفی خواهیم کرد که بیشترین استفاده را برای ما خواهند داشت:

1- وقتی فناوری جایگزین فروشگاه ها می گردد

تجربه خرید در جهان در حال تغییر است. در روزهای همه گیری خرید آنلاین به شدت فراگیر شده است به همین دلیل می توان از ربات هایی استفاده کرد که بتوانند با شما برای خرید آنلاین مکالمه نمایند و به پیغام های شما پاسخ دهند و شما را هدایت نمایند. این فناوریِ مکالمه ای همین حالا در چند شرکت بزرگ مانند آمازون در حال استفاده است. وقتی ربات گفت وگویی نتواند مشکل شما را حل نماید به یک کاربر انسانی متصل می شوید. فناوری دیگری که می تواند تجربۀ خرید را کاملاً دگرگون کند، واقعیت مجازی است. شما می توانید یک عینک را روی صورت خود بزنید عکس بگیرید و ببینید آیا به صورتتان می آید یا نه بدون اینکه لازم باشد از خانه خارج شوید و یا عینک واقعیِ موجود در فروشگاه را در دست بگیرید. واقعیت مجازی فضای فروشگاه و اشیا درون آن را برای شما بازآفرینی می نماید. شرکت اسنپ چت با مارک هایی مانند گوچی و دیور همکاری خود را شروع نموده است و خدمات واقعیت مجازی به مشتریان ارائه می دهد. به نظر می رسد سال جاری با محبوبیت فناوری های واقعیت مجازی روبرو باشیم. تلفن های هوشمند تازه اپل و اندروید سنسورهایی برای تشخیص عمق دارند که به آن ها یاری می نماید تا برنامه های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را اجرا نمایند.

در این زمینه بخوانید:

مهم ترین اتفاق های جهانی فناوری در سال 2020: نخستین سال کرونایی تاریخ

سلامتی صفحه تلفن هوشمند خود را با این اپلیکیشن ها آزمایش کنید

2- فای وای؛ هوشمندتر از همواره

یکی از مسائل اصلی در دوران بیماری وجود مسائلی در حوزه اینترنت پایدار و قابل اعتماد بود. در سال گذشته میانه سرعت اینترنت کاهش یافت چون استفاده از اینترنت به شدت افزایش یافت. سال جاری با موجی از هوشمند کردن و ارتقای وای فای روبرو خواهیم بود و با وارد شدن وای فای6 نه تنها امکان تقسیم اینترنت به چند دستگاه به صورت باکیفیت ممکن خواهد شد بلکه سرعت و کارایی آن هم افزایش خواهد یافت.

تحقیقات نشان می دهند که در سال 2018 تعداد دستگاه های متصل به اینترنت برای هر نفر 2 دستگاه بوده است که تا سال 2023 به 4 دستگاه خواهد رسید و همین امر ضرورت هوشمندتر شدن و بهتر شدن مودم های اینترنت ثابت را بیش از پیش مورد توجه قرار داده است.

3- از دست ها کمتر استفاده کنیم

سال گذشته نقطه عطفی برای توسعه فناوری های پرداخت با استفاده از همراه بود. به دلایل بهداشتی حتی افرادی که سروکارشان با پرداخت های نقدی است به سمت پرداخت های مجازی حرکت کردند. مطابق نظرسنجی ها 67 درصد خرده فروشان در ایالات متحده به سمت دریافت غیرنقدی حرکت کردند و 19 درصد افراد مورد آنالیز کسانی بودند که برای اولین بار به سمت پرداخت و دریافت دیجیتالی حرکت نموده بودند.

فناوری Hands-off به کیف پول های موبایل ختم نمی گردد. فناوری موسوم به Ultra-Wide Band یک فناوری رادیویی نسبتاً تازه است که محتمل است سال جاری صندلی خودش را به دست آورد. این فناوری که از امواج رادیویی برای تشخیص اشیا با دقت بسیار زیاد استفاده می نماید، از زمان معرفی آن در تلفن های هوشمند، یعنی از حدود دو سال پیش تا به امروز، مورد استفاده قرار نگرفته است. شما یک تلفن هوشمند دارید و یک کافی شاپ یک تبلت دارد و هر دو به فناوری رادیو مجهز هستند. اگر در مقابل تبلت ایستاده اید، این تبلت می تواند تلفن شما را حس نموده و پرداختی را از شما (و نه شخص پشت سر شما) قبول کند. این فناوری بعلاوه می تواند برای ورود کارمندان به ساختمان ها و راه اندازی ماشین های بدون کلید فیزیکی مورد استفاده قرار گیرد.

4- کارها و سلامت مجازی می شوند

شیوع بیماری کووید-19 به روشنی نشان داده است که تجربیات مجازی مانند جلسات ویدئویی و کلاسِ ورزش مجازی جایگزین مناسبی برای فضاهای واقعی هستند. در سال 2021 انتظار داشته باشید که محصولات بیشتری برای دیجیتالی کردن نحوه کار و سلامتی ما ارائه شوند. بعضی از شرکت های فناوری در حال تجربه بازآفرینی اتاق کنفرانس اداری با واقعیت مجازی هستند. به اسم مثال AltspaceVR مایکروسافت این امکان را می دهد که با استفاده از یک هدست جلساتی را به صورت هولوگرامی تجربه کنید. بخش واقعیت مجازی شبکه اجتماعی فیسبوک بنا دارد که برنامه های واقعیت مجازی خود را بسط و توسعه دهد. این شرکت میخواهد آخرین هدست خود یعنی Oculus Quest 2 را وارد بازار کند. این هدست به شرکت ها یاری می نماید که کارمندان خود را راحت تر آموزش دهند. هزینه این هدست 800 دلار است. با بسته شدن فضاهای ورزشی فناوری هایی که سلامت ما را آنالیز نمایند محبوبیت بیشتری خواهند یافت. سال گذشته، آمازون اولین پوشیدنی خود را برای ردیابی تناسب اندام معرفی کرد که شامل نرم افزاری است که چربی بدن شما را اسکن می نماید. اپل اخیراً فیتنس پلاس که یک کپی از پلوتون است، را ارائه کرد. فیتنس پلاس سرویس ویدیویی است که دستورالعمل هایی برای تمرین های خانگی ارائه می دهد.

هرچند که ممکن است خرید این ابزارهای ورزشی دیجیتال ناشی از موج فراگیری آن ها باشد. این یعنی در آینده و روزهای بدون کرونا امکاناتی مانند پرداخت های دیجیتال همچنان صندلی خود را بین مردم حفظ کند چراکه باعث صرفه جویی در وقت می گردد. اما احتمالاً با بازگشایی سالن های ورزشی، مردم از خریدن بسیاری از ابزارهای ورزشی دیجیتال پشیمان شوند.

منبع: The New York Times

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2011

به "فناوری هایی رو به رشد در سال 2021؛ از پرداخت الکترونیک تا ابزارهای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری هایی رو به رشد در سال 2021؛ از پرداخت الکترونیک تا ابزارهای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید