معبد آیین خورشید مصریان باستان نزدیک قاهره کشف شد

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، معبد آیین خورشید مصریان باستان نزدیک قاهره کشف شد.

معبد آیین خورشید مصریان باستان نزدیک قاهره کشف شد

باستان شناسان بقایای معبدی 4500 ساله را که به خدای خورشید در مصر آمون-را تقدیم شده بود، در محل ابوغراب در حدود 20 کیلومتری جنوب قاهره کشف کردند.

این معبد زمانی در طول سلسله پنجم مصر باستان (حدود 2465 قبل از میلاد تا 2323 قبل از میلاد) ساخته شد - دوره ای که در آن آیین خورشید با ساختن نوع تازهی از بناهای تاریخی که بطور خاص به خدای خورشید اختصاص داشت به اوج خود رسید. ماسیمیلیانو نوزولو، یکی از مدیران کاوش های باستان شناسی و محقق مؤسسه فرهنگ های مدیترانه و شرقی آکادمی علوم لهستان در ورشو میگوید که معمولا چنین بناهایی به عنوان معبد خورشید شناخته می شود.

کیش خورشید یک فرقه قدرتمند در دین مصر باستان بود که در گذر زمان با آمون - خدای اصلی تبس (لوکسور) - ادغام شد و آمون-را را تشکیل داد که حداقل از طریق برخی مصری ها قوی ترین خدایان مصری تلقی میشد. او تا حدود 1500 سال پیش پرستش میشد.

معبد خورشید که بتازگی کشف شده است از آجرهای گلی ساخته شده و حداقل 197 فوت طول و 66 فوت عرض (60 متر در 20 متر) داشته است. نوزولو در این باره به لایوساینس گفت: این بنا شامل یک رواق ورودی L شکل، یک حیاط، اتاق های انبار و اتاق هایی بود که احتمالا برای مقاصد مذهبی استفاده میشدند. دیوارهای این ساختمان همگی سیاه و سفید اندود شده بودند و اغلب آثار نقاشی قرمز و آبی را نیز نشان می دهند. رواق ورودی از سنگ آهک سفید و دارای دو ستون آهکی بود.

این معبد احتمالا طبق آیینی خاص تخریب شده و در همان مکان معبد خورشیدی تازه برای فرعونی به نام نیوسره (حکومت در حدود 2420 قبل از میلاد تا 2389 قبل از میلاد) از سنگ ساخته شد. نیوزلو گفت: احتمالا در زمان ساخت بنای تازه، بخشی از سازه قدیمی را به عنوان یک سکو یا زیربنای معبد تازه استفاده کرده اند.

در این کاوش، باستان شناسان دو گنجینه از آثار باستانی پیدا کردند که یکی از آنها شامل ده ها کوزه نوشیدنی سالم و چند ظرف کوچک قرمز رنگ است، درحالیکه گنجینه دیگر حاوی آثار مهر و موم از جمله مهرهای فراعنه که در طول سلسله های پنجم و ششم حکومت می کردند، است.

نوزولو دراین باره نیز گفت: یکی از اولین مهرها متعلق به شپسسکاره، فرعون مرموزی که قبل از نیوسره بر مصر حکومت میکرد، است. البته باستان شناسان مطمئن نیستند که کدام فرعون شروع به ساخت معبد خورشید با آجر گلی کرده است، اما احتمالا این معبد شپسسکاره یا رانفرف بوده است.

در مورد آیین هایی که در معابد خورشید مصریان انجام میشد، اطلاعات کمی در دست است. نوزولو اظهار کرد: ما تقریبا هیچ چیز از آیین های مذهبی انجام شده در معابد خورشید نمی دانیم. همچنین اطلاعات کافی برای درک زندگی روزمره مردمی که در اطراف این معابد زندگی میکردند، نداریم.

منبع: همگردی
انتشار: 4 شهریور 1401 بروزرسانی: 4 شهریور 1401 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2309

به "معبد آیین خورشید مصریان باستان نزدیک قاهره کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معبد آیین خورشید مصریان باستان نزدیک قاهره کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید