کاربران اینترنت چه حق و حقوقی دارند؟
به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، در مطلب زیر می خواهیم به شما بگوییم که حق شما چیست و طرف مقابل شما یعنی شرکت های ارائه دهنده خدمات چه وظایفی در قبال تان باید انجام دهند.

به گزارش ، این روز ها تقریبا بعد از خرید یا اجاره خانه و اسباب کشی نخستین دغدغه همه ما این است که اینترنت پرسرعت یا همان ADSL منزل را راه بیندازیم تا از قافله دنیای مجازی عقب نمانیم. به همین دلیل سریعا با یکی از شرکت ها تماس می گیریم و درخواست خود را اعلام می کنیم. اما شاید خیلی از ما نسبت به حق و حقوقی که پس از خرید خدمات و بستن قرارداد داریم، مطلع نیستیم و خیلی از مسائل را در زمینه سرعت اینترنت یا اتمام حجم یا... پیگیری نمی کنیم.
شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت ADCL از مجموعه وزارت ارتباطات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مجوز می گیرند و زیرنظر آن ها باید به فعالیت خود ادامه دهند. معمولا قیمت هایی که توسط آن ها اعلام می شود، مصوب است که براساس آن ها تا حدی می توانند خدمات ویژه ای هم داشته باشند و اقدام به تبلیغ و بازاریابی و جذب مخاطب نمایند. حالا اگر می خواهید بدانید به عنوان یک کاربر اینترنت چه حقوقی دارید، ادامه این مطلب را بخوانید. اول باید بدانید شرکتی که به آن مراجعه می کنید باید مجوز های لازم را داشته باشد. نکته دوم اینکه تعداد این شرکت ها محدود است و به 10 تا 12 شرکت می رسد و ممکن است شرکت های زیادی وجود داشته باشند که نمایندگی این شرکت های اصلی را عهده دار بوده و مشغول فعالیت باشند. حتما باید تعیین شود که آیا آن ها شرکت های اصلی هستند یا شرکت هایی که نمایندگی گرفته اند. نکته بعدی خدماتی است که ارائه می شود. این خدمات باید براساس تعرفه هایی باشد که وزارت ارتباطات اعلام می نماید و آن ها باید براساس تعرفه خدمات ارائه نمایند، اما می توانند خدمات جانبی دیگری هم داشته باشند. مثلا برای یکسری از ایام سال یا مناسبت ها می توانند تعرفه ها را کمتر یا بیشتر یا با تخفیف معقولی ارائه دهند. این خدمات ویژه می توانند پخش فیلم یا ویدئو با قیمت پایین تر و حتی رایگان برای شما باشد که مشتری شرکت هستید و از خدمات آن ها استفاده می کنید. معمولا این شرکت ها برای استفاده از سایت های داخلی تعرفه کمتری را نسبت به سایت های خارجی محاسبه می نمایند تا مشتری هزینه های کمتری داشته باشد. البته استفاده از خدمات سایت های داخلی که در بستر شبکه ملی اطلاعات انجام می گیرد، هزینه پایین تری دارد.
یکی از نکات مهم دیگری که ما به عنوان کاربر یا استفاده نماینده اینترنت باید از آن مطلع باشیم، قرارداد هایی است که با این شرکت ها می بندیم. به این قرارداد ها پروتکل های سطح خدمات یا SAL گفته می شود که در آن ها کاملا تعیین می شود که قرار است چه خدماتی به کاربر داده شود. معمولا این قرارداد ها به شکل کتبی یا در صفحه ای که به ما به عنوان صفحه کاربری داده می شود، وجود دارد و هر لحظه که بخواهیم می توانیم به آن ها مراجعه کنیم. توجه کنید هر شرکتی که شما از آن اینترنت ADSL خریداری کنید ملزم است به شما صفحه ای به نام صفحه کاربری ارائه کند. این صفحه باید این امکان را به شما بدهد که بدانید در زمان های مختلف چه هزینه هایی پرداخت نموده اید، از چه خدماتی استفاده نموده اید، دسترسی شما به اینترنت و حجم آن چطور بوده است. در واقع همه موارد استفاده و پرداخت های شما از خدمات شرکت در این صفحه وجود دارد؛ بنابراین حتما این صفحه کاربری را از شرکت بخواهید. آن ها با یک نام کاربری و رمز به شما این امکان را می دهند که این دسترسی ها را داشته باشید.
در این میان همه این شرکت ها ملزم هستند صفحه ای را برای تست سرعت اینترنت در اختیار شما قرار دهند تا شما بتوانید در همان صفحه ای که از آن حجم اینترنت خریداری نموده اید، نسبت به سرعت اینترنت وعده داده شده در ساعات مختلف یقین حاصل کنید. شما به غیر از تست سرعتی که خود این شرکت ها ارائه می دهند می توانید از اپلیکیشن ها یا نرم افزار های مختلف یا سایت هایی که در این زمینه فعال هستند، بهره ببرید.
موضوع بعدی اینکه این شرکت ها حتما باید خدمات پس از فروش برای شما داشته باشند و اگر شما در هر ساعت از شبانه روز با آن ها تماس گرفتید، جوابگوی شما باشند. همچنین ارائه چنین خدماتی به شکل آنلاین و مواردی دیگر هم باید در برنامه کاری آن ها وجود داشته باشد. البته علاوه بر جوابگویی به شما باید پیگیر موضوع مدنظر شما هم باشند.
تمامی این شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت باید در سایت اصلی خودشان بخشی را به عنوان اعلام گزارش داشته باشند تا اگر شما شکایتی نسبت به عملکرد شرکت دارید به اطلاع آن ها برسانید. در این صورت یک کد پیگیری داده می شود و آن ها موظف هستند تا آن شکایت را پیگیری نمایند. اگر جوابگویی مناسبی نسبت به طرح مشکل شما وجود نداشت، ابتدا به وسیله همان شرکت پیگیری کنید و اگر باز به نتیجه نرسیدید آن را به وسیله سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با همان کد پیگیری یا کد جدیدی که به شما داده می شود، حل کنید و قطعا رگلاتوری یا همان سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی که ذیل وزارت ارتباطات است، پیگیری این موضوع را به عهده می گیرد و نتایج را به شما اطلاع می دهد؛ بنابراین شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت سه نکته را باید در نظر بگیرند، یک مساله زیرساخت و فنی است. آن ها ملزم هستند مدام خود را به روز نمایند تا خدمات مناسب را به شما ارائه دهند و اگر زمانی هم به هر دلیلی در توسعه زیرساختی های فنی قرار به قطع خدمات است به شما اطلاع دهند. نکته دوم خدمات متنوعی است که به وسیله این شرکت ها ارائه می شود، چه خدماتی که مستقیما در رابطه با ارائه اینترنت است و چه خدماتی که مربوط به خدمات ویژه است. این خدمات باید با تعرفه های تعیین به کاربران اعلام شود. نکته سوم هم به جوابگویی به مشتریان برمی شود. شرکت های خدمات اینترنتی نباید فقط به فکر جلب مشتری باشند بلکه باید حفظ مشتری را هم مدنظر قرار دهند و جوابگویی در مدل های مختلف از کال سنتر ها تا جوابگویی آنلاین باید مدنظر قرار گیرد و این جوابگویی باید شامل پیگیری مسائل هم باشد.
منبع: روزنامه فرهیختگان
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان