احتمال وقوع طوفان سهمگین در سواحل جنوبی کشور

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، مدیرکل حفاظت و ایمنی دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به احتمال وقوع طوفان بی سابقه در تمام سواحل مکران از چابهار تا تنگه هرمز در چهار روز آینده هشدار داد.

احتمال وقوع طوفان سهمگین در سواحل جنوبی کشور

نادر پسنده، مدیرکل حفاظت و ایمنی دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به احتمال وقوع طوفانی سنگینی و بی سابقه در سواحل جنوبی کشور، هشدار داد:

از روز آدینه (9مهرماه) طوفان بسیار شدید تمام سواحل مکران از چابهار تا تنگه هرمز را در بر می گیرد که از نظر قدرت کم نظیر است و پیش بینی می گردد امواجی با ارتفاع بیش از 6 متر ایجاد کند.

پسنده با اشاره به لزوم توجه جدی به هشدار طوفان در حوزه تجهیزات دریایی، صیادی و بندری، بار موجود در بنادر و ساخت و سازها، از تداوم این طوفان که از آن به عنوان طوفان حاره ای نیز یاد می گردد تا روز (دوشنبه) 12 مهر در منطقه ها دریایی و بندری اطلاع داد. وی بعلاوه توضیح داد:

این طوفان هم دریا و هم بندر را تحت تأثیر قرار می دهد و حتی مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی پیشنهاد داد که از امروز کمیته بحران دراین باره شکل بگیرد.

شایان ذکر است که بنا بر پیش بینی پنج روزه هواشناسی دریایی عمان و خلیج فارس، در فراساحل و ساحل منطقه ها شرقی دریای عمان از اواسط روز آدینه افزایش تلاطم و سرعت باد پیش بینی می گردد و روز شنبه (10 مهر) نیز تمام سواحل استان سیستان و بلوچستان را تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و شرایط دریا طوفانی پیش بینی می گردد؛ در این راستا انتظار وقوع امواج بیش از 6 متر در این منطقه ها را خواهیم داشت. روز یکشنبه نیز منطقه ها ساحلی و فراساحل استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان در دریای عمان نیز تحت تاثیر خواهد بود که ارتفاع امواج در این روز در سواحل تا 6 متر و در فراساحل به بیش از هفت متر نیز می رسد و تا ظهر دوشنبه (12 مهر)، شرایط طوفانی دریا ادامه خواهد داشت.

به همین منظور اکیدا توصیه می گردد که هرگونه فعالیت و تردد دریایی با اعمال ممنوعیت و رعایت محدودیت ها و اتخاذ تمهیدات لازم انجام پذیرد. لازم به ذکر است که این طوفان از اقیانوس هند به سمت دریای عمان در حال حرکت است؛ به همین علت تمام کشتی هایی که روزهای آدینه (9 مهر) و شنبه (10 مهر) از بنادر ایران قصد سفر به هند و پاکستان را دارند، در معرض خطر خواهند گرفت و ملزم به توجه به هشدارهای هواشناسی خواهند بود.

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 17 اسفند 1400 بروزرسانی: 17 اسفند 1400 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2164

به "احتمال وقوع طوفان سهمگین در سواحل جنوبی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال وقوع طوفان سهمگین در سواحل جنوبی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید