ایران و آذربایجان تفاهم نامه همکاری ریلی امضا کردند

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، ارتقای سطح مراودات تجاری و سرمایه گذاری با کشورهای همسایه به عنوان اولویت برنامه های بین المللی ایران به شمار می آید هرچند متأسفانه تا به امروز کارنامه قبولی در این حوزه دریافت نکردیم.

ایران و آذربایجان تفاهم نامه همکاری ریلی امضا کردند

وجود قوانین دست وپاگیر و آماده نبودن محیط کسب وکار کشور برای برقراری روابط گسترده تر بین ایران و همسایگان در کنار سیستم حمل ونقل نامناسب از جمله موانعی هستند که تا امروز مانع موفقیت بخش خصوصی در افزایش بازارهای تجاری بین کشورهای منطقه و حضور پایدار در این بازارها شده اند.

چندی پیش حسین پیرموذن، رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان از توافق های اجرا شده با مقام های جمهوری آذربایجان در راستای ایجاد بندر خشک و اتصال خط ریلی در مناطق شمالی استان اردبیل به شهرهای جنوبی آذربایجان باهدف توسعه مراودات مالی اطلاع داد؛ هر چند به اعتقاد او عملیاتی کردن این توافق هاست که می تواند منجر به بهبود سطح مناسبات بین دو کشور گردد و صرف امضای تفاهم نامه کمکی نخواهد کرد.

به طور کل از این دست تفاهم نامه ها و توافق ها بین ایران و بسیاری از کشورها به امضا رسیده؛ اما تعداد قابل توجهی از آنها به دلایل مختلف اجرایی نشده اند.

دوشنبه 29 دی مجدد شاهد امضای تفاهم نامه جدیدی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان باهدف گسترش همکاری های ریلی بودیم که به امضای جاوید قربان اف، مدیرعامل راه آهن جمهوری آذربایجان و سعید رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران رسید.

بر اساس این تفاهم نامه، دو طرف توافق کردند همکاری های ریلی خود را تا سقف ترانزیت دو میلیون تن بار در سال گسترش دهند. همچنین فرایند توسعه همکاری های ریلی را تسریع ببخشند.

سال گذشته میلادی (2020) حجم جابه جایی و ترانزیت بار و کالا بین دو کشور با وجود شیوع بیماری کرونا تا سقف 480 هزار تن افزایش پیدا کرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 30 بهمن 1399 بروزرسانی: 30 بهمن 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1623

به "ایران و آذربایجان تفاهم نامه همکاری ریلی امضا کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران و آذربایجان تفاهم نامه همکاری ریلی امضا کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید