انتشارکارنامه محصولات منتخب صنعت، معدن وپتروشیمی در سال 98

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، خبرنگاران: کارنامه فراوریات صنعتی در سال 98 منتشر شد. داده های اعلام شده بیانگر آن است که از میان 54محصول منتخب صنعتی، معدنی و پتروشیمی در سال گذشته 14 محصول افت فراوری را تجربه کردند و 40 محصول توانستند سال گذشته را با رشد پشت سر بگذارند.

انتشارکارنامه محصولات منتخب صنعت، معدن وپتروشیمی در سال 98

به گزارش خبرنگاران رشد فراوریات محصولات صنعتی، معدنی و پتروشیمی در حالی در کارنامه 98 بنگاه های فراوریی ثبت شده است که در ماه آخر سال گذشته ما شاهد آغاز بحران جهانی کرونا بودیم و بسیاری از فعالان مالی پیش بینی می کردند که فراوری در ماه آخر سال تحت الشعاع قرار گرفته است.

نتایج شامخ کل اقتصاد و صنعت ایران در اسفند 98 از اثرات مخرب کرونا بر فعالیت های مالی حکایت داشت. در این دوره هر دو شاخص شامخ با افت سنگینی روبرو شده و به زیر50 واحد سقوط نموده اند. بر اساس نظرسنجی صورت گرفته از فعالان مالی در اسفندماه 98، بیشتر آنها شرایط فراوری در فروردین 99 را کاهشی و نامساعد برآورد نموده اند. این مساله اگرچه از یکسو می تواند به واسطه تعطیلات نوروزی توجیه گردد، اما فعالان این بخش عمدتا آن را ناشی از خسارات کرونا بر اقتصاد و صنعت کشور می دانند و در این خصوص باید منتظر نتایج فروردین امسال بود، با این حال آنچه مسلم است کرونا می تواند فراوری در سال 99 را تحت تاثیر خود قرار دهد.

ارزیابی ها نشان دهنده آن است که از میان 29 کالای منتخب صنعتی، 8 کالا افت فراوری و 21 کالا رشد فراوری را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت کردند. آسیب شناسی محصولاتی که فرایند منفی فراوری را تجربه نموده اند، نشان می دهد بیشترین افت فراوری در مدت زمان مورد آنالیز، به خانواده خودروسازان اختصاص داشته است. تحلیلگران معتقدند افت فراوری خودروسازان به عواملی همچون کمبود قطعات مورد احتیاج از یکسو و خروج بعضی از شرکای فراوریی خودروسازان ارتباط دارد. اما در محصولات منتخب معدنی چه نمراتی به ثبت رسیده است؟ آنالیز ها حکایت از آن دارد که از میان 12 کالای منتخب معدنی، 9 کالا رشد فراوری و 3 کالا افت فراوری را نسبت به سال 97 تجربه نموده اند؛ از این گروه ظروف شیشه ای و سیمان بالاترین رشد فراوری را داشته اند. اما در گروه محصولات منتخب شیمیایی و پتروشیمی نیز از میان 13 محصول منتخب براساس داده های اعلام شده 10 محصول رشد فراوری داشته اند و سه محصول نیز افت فراوری را تجربه نموده اند، براساس آمار اعلام شده استایرن بوتادین رابر (SBR) و پلی اتیلن (PE) بیشترین رشد فراوری را در این گروه ثبت نموده اند.

کارنامه صنعت

مطابق آمار و داده های اعلام شده از سوی وزارت صمت، سموم دفع آفات نباتی، ماشین لباسشویی، وانت، داروی انسانی و نخ فیلامنت پلی استر پنج کالای منتخب صنعتی هستند که بیشترین رشد فراوری را در سال 98 ثبت نموده اند. آنالیز ها درخصوص فراوری سموم دفع آفات نباتی نشان می دهد در این دوره زمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد بیش از 37 درصدی ثبت شده است. مجموع فراوری سموم دفع آفات نباتی در سال گذشته 6/ 36 هزار تن بوده است. این در حالی است که در سال 97، فراوریکنندگان سموم دفع آفات نباتی، پیروز به فراوری 7/ 26 هزار تن شده بودند. دومین پیشتاز گروه صنعت در افزایش میزان فراوری، ماشین لباسشویی است. طبق ارزیابی ها، فراوری ماشین لباسشویی در سال گذشته برابر با 732 هزار و 200 دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد 32 درصدی را رقم زده است. فراوریکنندگان وانت هم با فراوری 66 هزار و 800 دستگاه توانسته اند صندلی سوم بیشترین رشد فراوری را به خود اختصاص دهند. مطابق آمار اعلام شده، این محصول توانسته رشد 5/ 29 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کند. اما چهارمین کالای منتخب صنعتی که نسبت به سایر کالاها در میزان فراوری سبقت داشته، داروی انسانی است. در مدت زمان مورد آنالیز در مجموع 2/ 48 میلیارد عدد دارو در کشور فراوری شده است که در مقایسه با 39 میلیارد عددی فراوری در مدت مشابه سال گذشته، رشدی بیش از 23 درصد را تجربه نموده است. فراوری نخ فیلامنت پلی استر نیز برابر با 296 هزار و 200 تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد حدود 21 درصد را در کارنامه خود ثبت نموده است.

از سوی دیگر با رصد داده های اعلام شده می توان گفت در دوره زمانی مورد آنالیز، بیشترین افت فراوری به کالاهایی همچون کامیون، کامیونت و کشنده، اتوبوس، مینی بوس و ون، کمباین، الیاف اکریلیک و سواری اختصاص داشته است.

نمرات معدنی ها

از سوی دیگر، مطابق آمارهای وزارت صمت، در مدت زمان موردآنالیز از میان 12 کالای منتخب معدنی، سه کالا افت و 9 کالا رشد فراوری را نسبت به سال 97 تجربه نموده اند. ارزیابی ها نشان می دهد در مدت زمان مورد آنالیز، پنج محصول ظروف شیشه ای، سیمان، ظروف چینی،شیشه جام و فولاد خام به ترتیب بیشترین میزان فراوری را در میان محصولات معدنی ثبت نموده اند. اما محصولات معدنی که در این دوره زمانی بیشترین افت فراوری را تجربه نموده اند شامل شمش آلومینیوم، کنسانتره زغال سنگ و آلومینا می گردد.

براساس آمار اعلام شده، مجموع فراوری ظروف شیشه ای در مدت زمان مورد آنالیز برابر با 530 هزار و 400 تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیش از 14 درصدی داشته است. همچنین در مدت زمان مورد آنالیز در مجموع 61میلیون و369 هزار تن سیمان در کشور فراوری شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد بیش از 11 درصدی را ثبت نموده است. مجموع فراوری ظروف چینی در مدت زمان مورد آنالیز نیز برابر با 54 هزار و 800 تن بوده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل در مجموع 49 هزار و 900تن ظروف چینی در کشور فراوری شده بود. شیشه جام فراوریی در مدت زمان مورد آنالیز نیز رشد 7 درصدی را تجربه نموده است. مجموع فراوری فولاد خام نیز برابر با 25 میلیون و 230هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیش از 6 درصدی داشته است.

عملکرد محصولات شیمیایی

در بخش کالاهای منتخب پلیمری و شیمیایی نیز از میان 13 محصول، در مجموع 10 محصول رشد فراوری را تجربه نموده اند. براساس داده های اعلام شده استایرن بوتادین رابر (SBR)، پلی اتیلن (PE) و پلی پروپیلن (PP) بیشترین رشد فراوری را در میان محصولات منتخب شیمیایی و پتروشیمی تجربه نموده اند. داده های اعلام شده همچنین بیانگر آن است که از مجموع محصولات منتخب شیمیایی و پتروشیمی سه محصول پلی کربنات (PC)، اوره و آمونیاک بیشترین افت فراوری را داشته اند. براساس داده های اعلام شده مجموع فراوری کالاهای منتخب شیمیایی و پلیمری بیش از 54 میلیون و 516 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد نزدیک به 2 درصدی داشته است. همچنین با توجه به داده های اعلام شده مجموع فراوری محصولات پلیمری برابر با 7 میلیون و 437 هزار تن بوده و مجموع فراوری شیمیایی ها نیز بیش از 47میلیون تن ثبت شده است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 8 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1157

به "انتشارکارنامه محصولات منتخب صنعت، معدن وپتروشیمی در سال 98" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشارکارنامه محصولات منتخب صنعت، معدن وپتروشیمی در سال 98"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید