این موجودات جان شما را در سفر به خطر می اندازند

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، افراد زیادی هستند که زیاد سفر می نمایند و مدام در حال سفر هستند و به همین دلیل که زمان زیادی از سال را به سفر می گذرانند، هم ممکن است با چالش ها و خطرات زیادی روبرو شوند و هم باید اطلاعات زیادی درباره سفر داشته باشند. از مواردی که ممکن است در سفر پیش بیاید و تهدیدنماینده حیات باشد، روبروه با حشرات خطرناک است که در ادامه به معرفی و شرح آنها خواهیم پرداخت:

این موجودات جان شما را در سفر به خطر می اندازند

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید

ساس ها

از سال 2010 ساس ها تبدیل به یکی از بزرگترین نگرانی های مسافران در سراسر ایالات متحده شده است، که بخشی از آن به خاطر خبرهایی است که در خصوص این آفت های کوچک اما بدجنس پخش می شود. در مطالعه ای که در سال 2015 در دانشگاه کنتاکی و انجمن ملی مدیریتی آفت ها به انجام رسید، متخصصان کنترل آفات گزارش نمودند که هتل ها و مسافرخانه ها از حیث داشتن ساس ها، در رتبه سوم قرار دارند.

طبق نظر آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA)، ساس ها توانایی گسترش بیماری ها را ندارند اما نیش آنها می تواند خارش برانگیز و دردناک باشد. همچنین، ساس ها به عنوان یک آفت عمومی در نظر گرفته نمی شوند اما می توانند بسیار آزاردهنده باشند.

وقتی که صحبت از حشراتی می شود که منجر به ترس شما در هنگام مسافرت می گردند، ساس ها در مقایسه با بعضی دیگر از آفت ها در دنیا، در انتهای رتبه بندی قرار می گیرند.

شپش

بسکمک از مردم فکر می کنند که شپش مختص به مدارس و بچه هایی است که این انگل ها را به یکدیگر منتقل می کنند. با این حال، این آفت برای مسافران نیز مسائلی ایجاد می نماید: اقامت در یک هتل یا مسافرخانه نامناسب، می تواند منجر به حضور این میهمانان ناخوانده شود.

شپش ها، حشرات انگلی بسیار کوچکی هستند که ترجیح می دهند در گرمای پیاز مو رشد کنند. این حشرات می توانند به آسانی از کسی که آنها را دارند، به فرد سالم منتقل گردند. یافتن این حشرات می تواند بسیار کار مسئله ای باشد، چرا که به اندازه یک دانه برنج رشد می کنند و به شدت به نور حساس هستند.

کسانی که مورد هجوم شپش ها قرار می گیرند، تجربه خارش و سوزش پوست سر را خواهند داشت. این حشرات در قسمت پیاز مو تخم گذاری نیز می کنند. وقتی تخم ها می شکنند، هجوم شپش ها ادامه می یابد.

زمانی که حضور و وجود شپش ها تأیید گشت، کار معالجه شپش می تواند به آسانی مراقبت از مو انجام بپذیرد. مسافران می توانند از شامپوهای ضد شپش برای معالجه استفاده کنند تا شپش ها و تخم های آنها پاکسازی گردند. این امکان وجود دارد که برای پاکسازی کامل شپش ها و تخم ها از بیش از یک روش استفاده شود. قبل از تأیید اتمام معالجات، اطمینان حاصل نمایید که بین یک هفته تا 10 روز معالجات مورد احتیاج صورت گرفته باشند.

چیگرز (کنه)

یکی از بزرگترین تهدیداتی که در فضای باز متوجه افراد است، احتمالاً با چشم دیده نمی شوند اما می توانند گزیدگی های وحشتناکی را ایجاد کنند. جرب خرمن که بیشتر با عنوان کرم های برداشت محصول، حشرات قرمز و یا عبارت کلی چیگرز شناخته می شوند، می توانند در محل نیش زدگی خارش های شدیداً آزاردهنده ای را ایجاد کنند.

چیگرز به طور متداول در نواحی گرم سراسر دنیا یافت می شوند و در طول فصول بهار و تابستان فعال تر هستند. زمانی که یک کنه بالغ، تخم خود را بر روی محل مورد نظر می گذارد، نوزادها از طریق شکستن سلول های پوستی از طریق یک آنزیم از آن تغذیه کرده و از بافت موجود انرژی مورد احتیاج برای رشد را می گیرند. اگرچه کنه ها عموماً باعث گسترش بیماری در شمال آمریکا نمی شوند، اما آنهایی که در آب و هوای استوایی مانند آسیا و آمریکای جنوبی هستند، به عنوان گسترش دهنده بیماری تیفوس دورگه شناخته می شوند.

برای شناسایی نیش یک کنه، دنبال برجستگی های کوچکی باشید که به مانند جوش در سراسر بدن نمایان می گردند. کنه ها می توانند از ناحیه بزرگی تغذیه کنند، بنابراین دیدن یک تکه جوش، غیرعادی نیست. همچنین کنه ها می توانند در نواحی مانع دار حضور داشته باشند، مانند کمربند شلوار و زیر بغل.

برای ممانعت از رویارویی با کنه ها، از یک دفع کننده حشرات بهره ببرید که هنگام حضور در فضای باز، مانع از نیش آنها می شود. بعلاوه، متخصصان توصیه می کنند که بلافاصله بعد از بازگشت به محیط بسته حمام نمایید تا تمام کنه هایی که به بدن چسبیده باشند، جدا گردند. جوش هایی که در اثر نیش کنه ها ایجاد می گردند، می توانند با استفاده از کرم های بهبود دهنده خارش، معالجه گردند.

مور آتشین

در حالی که کنه ها اغلب با چشم غیرمسلح دیده نمی شوند، اما مورهای آتشین در سراسر ایالات متحده مسائلی مشاهده پذیر را برای مسافران ایجاد می کنند. این حشرات که به شکل تصادفی از آمریکای جنوبی در اوایل قرن بیستم وارد بندر موبایل شدند، در حال حاضر در سراسر جنوب شرقی این کشور، در تگزاس و نیز بخش هایی از کالیفرنیا و آریزونا یافت می شوند. مورهای آتشین شباهت زیادی به مورچه های معمولی دارند و می توان آنها را به صورت دسته ای در بخش هایی از زیر زمین با دهانه های برجسته یافت. مانند دیگر حشرات، کسانی که زمانی را در فضای باز می گذرانند، بیشتر در معرض نیش های این دسته از مورچه ها هستند. زمانی که انسان یا حیوان به لانه آنها دست درازی می نماید، این حشرات با گزیدن طعمه، آن را نیش می زنند. در حالی که بسکمک از مردم در اثر این نیش، جوش های چرک داری را در ناحیه نیش زدگی تجربه می کنند، حدود 5 درصد از جمعیت ایالات متحده واکنش های آلرژیک مرگباری را به این نیش ها نشان می دهند.

علائم متداول نیش مور آتشین، شامل درد در ناحیه نیش زدگی، ورم و قرمزی ناحیه مزبور است. زمانیکه مور آتشین رها می شود، حملات خود را متوقف می نماید، اما آثار به جای مانده از آن قابل مشاهده خواهند بود. جوش های چرک دار اثری متداول در ناحیه نیش زدگی است و معمولاً پس از 24 ساعت پدیدار می شود.

برای معالجه نیش آن، نباید جوش ها را بترکانید؛ بلکه می تواند با یک شستشوی معمولی و بستن روی آن این کار انجام گیرد. جوش های چرکین معمولی در طول 10 روز ناپدید می شوند. برای کسانی که بدنشان واکنش های جدی تری نسبت به این نیش زدگی نشان داده، درمان های پزشکی و یا در صورت ضرورت درمان های مخصوص نجات بایستی انجام پذیرند.

پشه ها

از جمله آفت هایی که خطرناک تر از ساس ها عمل می کنند، پشه ها هستند که اخیراً مسائل زیادی را ایجاد کرده اند. در سال 2016، پشه عامل اولیه انتقال ویروس زیکا در سراسر آمریکای جنوبی و مرکزی بود.

پشه ها در سراسر دنیا یافت می شوند، اما بیشتر در آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می کنند. بعلاوه، این دسته از حشرات جذب استخرها و آب های غیرمتحرک شده و در این مکانها تخم ریزی می کنند. پشه ها به عنوان یک انگل، از موجودات با خون گرم تغذیه می کنند، از حیوانات گرفته تا انسان ها. درحالیکه تنها یک گزیدگی می تواند سوزش داشته باشد، اما این حشرات می توانند ویروس هایی را با حملات خود انتقال دهند، مانند مالاریا و زیکا. نیش پشه توسط سوزش و میزان قرمزی به جای مانده قابل شناسایی است. تاول و خونریزی نیز می تواند از یک گزیدگی پدید بیاید. در حالی که شاید گزیدگی ها در ابتدا قابل تشخیص نباشند، اما اغلب طی چند ساعت بعد پدیدار می گردند. بعلاوه بیماری هایی که یک پشه می تواند انتقال دهد بلافاصله ظاهر نمی گردند، چرا که بعضی ویروس ها دارای یک دوره انکوباسیونی هستند.

با توجه به میزان دردناکی آنها، گزیدگی پشه ها را می توان تقریباً با روش های آسانی معالجه نمود. کرم های ضد خارش می توانند کمک کننده کاهش سوزش باشند، به طوری که بسکمک از گزیدگی ها خود به خود در طول یک هفته فروکش می کنند. کسانی که نگران مسائل دیگر ناشی از نیش پشه ها باشند، بایستی با دکتر خود مشورت کنند.

کک های شنی

مهم نیست که شما نام این حشرات را چه می گذارید. مگس های شنی، پشه های شنی، گِرَنی نیپرز یا چیترا - اما کک هاش شنی می توانند هر نوع تفریح ساحلی را به یک کابوس شبانه تبدیل کنند. در حالی که اغلب با کک های معمولی اشتباه گرفته می شوند، کک های شنی در واقع کک نیستند، مگس هستند.

کک های شنی اغلب در سواحل اقیانوس ها و دریاچه ها یافت می شوند. این مگس ها می توانند اشکال گوناگونی داشته باشند، از تماماً سیاه گرفته تا نوع سیاهی که سر آن سبز رنگ است. در ابتدا این مگس های ماده هستند که حمله می کنند و هم انسان ها و هم حیوانات را به منظور تکثیر خود نیش می زنند.

تفاوت کلیدی بین کک های شنی و پشه ها، شدت گزیدگی آنها است. درحالیکه هر دو حشره نیش می زنند تا خون را بمکند، گروهی از گزیدگی های کک های شنی اغلب تبدیل به جوش می گردند. بعلاوه، نیش این دسته از حشرات می تواند بسیار سوزناک بوده و التیام آنها نسبت به نیش پشه ها، مدت زمان بیشتری به طول بیانجامد.

شبیه به نیش پشه ها، می توان از گزیدگی این نوع از کک ها توسط دفع کننده های مبتنی بر DEET جلوگیری به عمل آورد. کسانی که از نیش کک های شنی رنج می برند، می توانند از یک کرم ضد خارش برای معالجه سوزش نیش ها استفاده کنند. متأسفانه کسانی که تجربه نیش این حشرات را دارند، بایستی برای کمی سوزش آماده باشند، به طوری که التیام بسکمک از جراحت ها بیش از یک هفته زمان می برد.

عقرب ها

عقرب ها حشره نیستند. در عوض، در خانواده عنکبوت ها دسته بندی می گردند علی رغم این حقیقت که آنها دارای دو پنجه و یک دُم سمی هستند.

عقرب ها در سراسر دنیا می توانند یافت شوند و مسافرانی که در حال گشت و گذار در فضای آزاد باشند، ممکن است با عقرب های راه راه روبه رو گردند. این عقرب که رنگ های قهوه ای و نارنجی آن جالب توجه است، اغلب در سکونتگاه های طبیعی صخره ای و شن های صحرایی حضور دارند. زمانی که یک عقرب احساس خطر نماید، می تواند هم از پنجه هایش و هم از دم برای حمله استفاده نماید و از آن طریق یک سم را از نیش خود که در نوک دُم قرار گرفته است، خارج می نماید.

افرادی که توسط عقرب نیش زده می شوند، می توانند انتظار دردی متوسط را (مانند درد ناشی از نیش زنبور عسل) همراه با احساس بی حسی و مور مور شدن در تمام بدنشان داشته باشند. در کسانی که به نیش عقرب حساسیت آلرژیک دارند، علائم دیگری از جمله کهیر، ورم، تنگی نفس و حالت تهوع نیز ممکن است بروز نماید. اقلیت کمی از مردم ممکن است آلرژی های کشنده ای را تجربه کنند، به طوری که باید سریعاً درمان گردند.

کسانی که اوقاتی را در فضای باز می گذرانند، بایستی هنگام گشت و گذار اقدامات احتیاطی را در نظر بگیرند. اگرچه شاید این اقدامات تعجب آور به نظر برسند، اما به هر طریقی باید از نیش عقرب ها اجتناب شود.

عنکبوت ها

در نهایت عنکبوت ها می توانند چیزی بیش از یک وحشت را در بخش های مختلف دنیا پدید بیاورند. بسته به تنوع و نوع عنکبوت، نوع آرکنید می تواند یک سفر ماجراجویانه را به یک تراژدی مبدل نماید.

در حالی که بسکمک از عنکبوت هایی که در ایالات متحده یافت می شوند، تقریباً بی خطر هستند، تعدادی از عنکبوت های آراکنید وجود دارند که می توانند افراد را مستقیماً راهی بیمارستان کنند. هر دو نوع بلک ویدو و براون ریکلاس نیش های سمی دارند، به طوری که اگر به موقع معالجه نشود، می توانند کشنده باشد. در مناطق دیگری از دنیا، عنکبوت ها می توانند میزانی کافی از سم را وارد بدن فرد کنند تا وی راهی بیمارستان شود. زمانی که صحبت از عنکبوت ها می شود، به افراد توصیه می شود که مراقب باشند، به خصوص زمانی که در حال آنالیز مکان های تاریک و سرد هستند. از طریق اقدامات احتیاطی قوی، هر مسافری می تواند از برخورد با عنکبوت ها اجتناب نماید.

اگرچه ساس ها می توانند برای مسافران مزاحمت ایجاد کنند، اما بدترین نوع آفت ها نیستند. از کک های شنی گرفته تا عقرب ها، این موجودات ممکن است بدترین چیزهایی باشند که به هنگام بازدید از بخش های خطرناک دنیا با آنها روبه رو شوید.

منبع: دکتر سلام

منبع: همگردی
انتشار: 27 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 791

به "این موجودات جان شما را در سفر به خطر می اندازند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این موجودات جان شما را در سفر به خطر می اندازند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید