تب مسابقات اطلاعات عمومی آنلاین در ایران

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، بازی های تریویا، مسابقات اطلاعات عمومی هستند که با گسترش بازی های آنلاین، به جمع این بازی ها پیوسته اند. در ایران هم بازی هایی با این سبک و به ویژه با بهره گیری از اپلیکیشن های موبایلی، توانسته مخاطبان بسیاری را جذب کند.

تب مسابقات اطلاعات عمومی آنلاین در ایران

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی خبرنگاران؛ به گزارش بنیاد ملی بازی های رایانه ای، علاقه به نشان دادن اطلاعات عمومی به قبل از فراگیری اینترنت برمی گردد. جدول کلمات و بازی های اطلاعات عمومی تلفنی صداوسیما مخاطب خود را داشت. اما پس از فراگیری اینترنت این بازی ها رنگ وبویی دیگر گرفته است. بازی های آنلاین مبتنی بر پرسش و پاسخ با بازی هایی مانند کوئیز آو کینگز در ایران رواج پیدا نموده و حالا بازی هایی با این سبک زیاد شده و مخاطب بین موارد متعدد حق انتخاب دارد.

بازی های تریویا، مسابقات اطلاعات عمومی هستند که امروزه در قالبی جدید و آنلاین مطرح شده اند؛ این بازی ها نمونه های داخلی و خارجی موفقی دارد. همان طور که در خارج از ایران مخاطبان زیادی را جذب نموده، در ایران نیز کاربران به سمت این بازی ها جذب شده اند. تریویای جدید بازی کلمات و دانستنی هاست که معمولا بازیکنان باید در زمان محدود -مثلا 10 ثانیه برای هر سوال- به تعداد مشخصی سوال پاسخ دهند.

این بازی ها مبتنی بر سوالات اطلاعات عمومی در حوزه های مختلفی مانند ورزش، تاریخ، تکنولوژی و فناوری، سینما، هنر، جغرافیا و سیاست هستند. برخی گمان می نمایند جایزه زیاد می تواند انگیزه ای برای جذب مخاطب باشد اما به گفته تحلیلگران، مهم ترین عامل جذب کاربر به این بازی ها، جذابیت در اجرا و خلاقیت در سوالات است. مخاطب تریویا مایل است زمان مفرحی را بگذراند و اطلاعات جدیدی کسب کند.

تریویا در بسترهای مختلفی اجرا می گردد؛ برخی از این بازی ها در بستر وب واقع شده است. ترویا پلازا و اسپرسل دو نمونه موفق این گروه به شمار می روند. این بازی ها دسته بندی مختلف دارند و کاربر می تواند انتخاب کند که مایل است در چه دسته ای اطلاعات خود را بیازماید. هوادار سینما باشد یا تکنولوژی؛ به غذا و نوشیدنی علاقه مند باشد یا تاریخ فرقی نمی نماید. این بازی ها برای تمامی اقشار جامعه مجموعه سوالاتی دارد. البته بازی های دانستنی مبتنی بر شبکه یا بات ها نیز وجود دارد اما آن چنان مورد توجه قرار نگرفته است.

آمارهای روز نشان می دهد که سهم بازی های موبایلی در میان هواداران بازی های کامپیوتری و ویدیویی، رقمی بالاست. همین موضوع برخی از سازندگان تریویاها را به سمت ارایه اپلیکیشن برده است. اپلیکیشن های تریویا در ایران هم رو به افزایش است. چی می دونی با 2000 نصب فعال، 10 ثانیه با 5000 نصب فعال و آباکیو با بیش از 10 هزار نصب فعال در کافه بازار از مرحله آزمایشی گذر نموده اند. بازی کوییز آو کینگز هم جزو 10 بازی پرهوادار ایرانی طبق گزارش های بنیاد ملی بازی های رایانه ای است.

به تازگی هم مجموعه اسنپ، بازی تریویا با عنوان اسنپ کیو را راه اندازی نموده که بیش از 60 هزار نصب فعال داشته است. البته این هنوز در مرحله آزمایشی است. اسنپ کیو هم چون رقیبانش از قوانین مشابه پیروی می نماید. در هر بازی 12 سوال مطرح می گردد و کاربر 10 ثانیه زمان دارد تا به آن پاسخ دهد.

نظرات کاربران در بازه زمانی یک ماه گذشته نشان می دهد این اپلیکیشن هنوز از نظر فنی به مرحله ایده آل نرسیده اما رو به پیشرفت است. البته گرافیک بازی مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است اما هنوز بخشی برای پاسخ به پرسش های مخاطبان در اپلیکیشن وجود ندارد. به همین خاطر اغلب سوالات در قالب نظر در فضای اپ منتشر می گردد.

برخی معتقدند بازی های موبایلی و کامپیوتری فضای جمعی، مفاهیم انسانی و اطلاعات افراد را ضعیف می نماید اما کارشناسانی بر این عقیده اند که تریویاها به ویژه بازی هایی که شبکه ای از افراد را ایجاد می نماید، می تواند نقیضه ای برای این تئوری باشد. مخاطبان تریویاها بازی گروهی مجازی و واقعی را تجربه می نمایند و همزمان اطلاعات بروز و جالب به دست می آورند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 219

به "تب مسابقات اطلاعات عمومی آنلاین در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تب مسابقات اطلاعات عمومی آنلاین در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید