سفرنامه سنگاپور

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، سنگاپور کجاست؟

سنگاپور یعنی کشور ببر و شیر. این کشور سال ها قبل یکی از ایالت های مالزی به شمار می رفت و در سال 1965 از این کشور جدا شد. این کشور در جنوب شرق آسیا واقع شده، از شمال با مالزی و از شرق با اندونزی همسایه است. پایتخت سنگاپور نیز به همین نام خوانده می گردد. آسمانخراش های سنگاپور و طبیعت سرسبز آن نظر هر گردشگری را به خود جلب می نماید.

سفرنامه سنگاپور

برای دیدن توسعه یافته ترین شهر آسیا، با تور سنگاپور همراه شوید.

پیش از سفر به سنگاپور بخوانید

بندر سنگاپور، پر ترددترین بندر آزاد جهان است. هم چنین جزو کشورهای ثروتمند، مدرن و بسیار گران به شمار می روند. این کشور کوچکترین کشور جنوب شرق آسیا محسوب می گردد و واحد پول آن دلار سنگاپور SGD، که تقریبا 0/8 دلار امریکا است. قانونمداری در سنگاپور حرف اول را می زند؛ چنان چه با نقض قوانینی مثل ریختن زباله، سیگار کشیدن در اتوبوس و معابر عمومی، جویدن آدامس و پرت کردن آب دهان و عدم عبور از مکان های خط کشی شده و غیره باید جریمه های سنگین بپردازید.

قانون مداری در کشور سنگاپور

علاوه بر موارد فوق، رانندگی نیز در سنگاپور قوانین سخت گیرانه ای دارد. یکی از موارد جالبی که در سنگاپور خواهید دید ایستادن افراد پشت چراغ قرمز است؛ یعنی عابران پیاده از عرض خیابان عبور نمی نمایند. رانندگان را پشت چراغ قرمز با فاصله زیاد به یکدیگر می بینید که برخلاف ما عجله ای در رانندگی ندارند. سنگاپور یکی از پیشرفته ترین سیستم های حمل و نقل شهری را دارد. سنگاپور تقریبا برای ما ایرانی ها کشوری گران است.

و اما ماجرای سفر به سنگاپور

این سومین سفرمان است و تصمیم گرفتیم این بار بدون تور سفر کنیم. اگر کمی انگلیسی بلد باشید و کمی هم تجربه سفر، می توانید ارزانتر به سنگاپور سفر کنید. البته لازم به ذکر است که سفرهای کوتاه مدت با تور به صرفه تر است. تصمیم بر این شد که این بار به اتفاق همسرم دو نفره سفر کنیم. به همین خاطر، مقدمات سفر و اطلاعات لازم را به دست آوردیم. از آنجا که دراین سفر، قصد بازدید از سه کشور را داشتیم، تصمیم گرفتیم اطلاعات کافی درباره هر کشور را جداگانه تهیه کنیم تا در حین سفر دچار مشکل نشویم.

جهت سفر

نقشه سفر را با توجه به قراردریافت کشور ها این گونه تهیه کردیم: ابتدا با هواپیما به سنگاپور برویم و بعد از چند روز اقامت با اتوبوس جهت سنگاپور و مالزی را طی کنیم، بعد از چند روز اقامت در مالزی با کشتی راهی تایلند شویم، سپس از آنجا با هواپیما به ایران بازگردیم.

چگونگی جزییات طی جهت را انتخاب کردیم:

ابتدا سنگاپور را می بینیم و بعد از آن به سمت مالزی رهسپار می شویم. در مالزی اولین جایی که خواهیم دید شهر کوالالامپور است. بعد با اتوبوس به جزیره پینانگ می رویم و سپس با کشتی راهی جزیره لنگاوی می شویم. در ادامه، با کشتی به شهر مرزی و گمرک ساتون در تایلند و در آخر با اتوبوس به پایتخت تایلند، بانکوک، می رویم. جهتی طولانی ولی بیاد ماندنی

از سه کشور فوق برای سفر به مالزی به ویزا احتیاجی نیست. هم چنین سنگاپور در ایران سفارتخانه ندارد. در این سفر، به بلیت هواپیمای دو سره اوپن به همراه ویزای کشور سنگاپور و تایلند و ارز احتیاج داشتیم. این سومین سفر من و اولین سفر همسرم است.

مقدمات سفر را آماده کردیم:

1- بلیط دو نفره به مقصد سنگاپور با پرواز امارات

2- ویزای دو بار ورود کشور سنگاپور

3- ویزای یک بار ورود کشور تایلند

4- ارز مسافرتی

(قابل ذکر است که تنها دو بار با یک ویزا تا تاریخ انقضای آن به یک کشور وارد و خارج شد و هم چنین برای کاهش هزینه ویزا از یک پاسپورت استفاده کردیم.)

تاریخ پرواز

تاریخ پرواز 2 تیر ماه 1388 برابر با 23 ژوئن 2009 و ساعت پرواز 5/50 صبح بود. زمان پرواز طبق بلیط در دو جهت چنین بود:

ساعت 5/50 صبح از فرودگاه بین المللی امام حرکت کردیم و ساعت 6/35 صبح به وقت امارات به دبی رسیدیم. بر حسب بلیت با 3 ساعت تاخیر، از دبی ساعت 9/35 صبح به وقت امارات پرواز کردیم و ساعت 8/55 شب به وقت سنگاپور به فرودگاه بین المللی سنگاپور رسیدیم. چون با خطوط هوایی امارات که یکی از بهترین و با کیفیت ترین خطوط پروازی جهان است پرواز می کردیم، باید ابتدا به فرودگاه دبی برویم و بعد از تعویض هواپیما جهتمان را ادامه دهیم.

شروع حرکت به سمت سنگاپور

لذا 3-2 ساعت قبل از پرواز فقط با یک کیف دستی بدون هیج بار اضافی خودمان را به فرودگاه امام رساندیم و بعد از استراحتی در فرودگاه، زمان انجام مقدمات پرواز رسید. با دریافت کارت پرواز آماده حرکت شدیم. چون بلیط الکترونیکی داشتیم فقط با یک برگه در دست وارد هواپیما شده و سر جایمان نشستیم. هواپیما از نوع ایر باس 320 با سه ردیف جایگاه بود. جایگاه های دو طرف پنجره هرکدام در سه ردیف و جایگاه وسط در چهار ردیف قرار داشت و همگی هم با مانیتور جداگانه و اختصاصی بودند.

هواپیما بدون تاخیر در ساعت 50/5 دقیقه صبح از فرودگاه امام به سمت فرودگاه دبی از زمین برخاست و ساعت 35/6 دقیقه به فرودگاه دبی رسیدیم. از هواپیما پیاده شده و وارد ترمینال سوم فرودگاه شدیم. ترمینالی با چند صد گیت و فروشگاه های متعدد Duty Free که خود یک مرکز خرید بزرگ است. این ترمینال مخصوص مسافرینی است که با هواپیمایی امارات وارد فرودگاه دبی می شوند. در سفر قبلی که با هواپیمای روسی توپولف وارد دبی شدیم وارد ترمینال شماره یک شدیم با این ترمینال قابل مقایسه نبود.

چون پرواز بعدی مان به سنگاپور با 3 ساعت تاخیر انجام می شد، گشتی در آنجا زدیم و استراحتی کردیم تا اینکه زمان پرواز فرا رسید. در اکثر فرودگاه های جهان از جمله امارات برای پروازهای تاخیری کوتاه مدت قسمتی وجود دارد که دارای تخت برای استراحت مسافران در نظر گرفته شده است. با دریافت کارت پرواز برای سوار شدن هواپیمای بویینگ صفی تشکیل دادیم.اکثر مسافران استرالیایی بوده و هیچ ایرانی را در این جهت ندیدیم. هواپیما ساعت 9/35 صبح به وقت دبی برخاست و بعد از چند دقیقه مهمانداران به هر مسافر منوی غذا دادند. که منوی غذا شامل غذاهای خورشتی مانند ماهی - جوجه کباب و یک نوع خورشت گوشت بود و بخشی هم انواع نوشیدنی. سپس منوها را جمع کردند، بعداز چند دقیقه غذاها را آوردند و هر کس نوع غذای خودش را اعلام می کرد. بالاخره از غذا و نوشیدنی چیزی کم نگذاشتند و هر چند وقت هم با آب میوه پذیرایی می کردند.

چیزی که در هواپیماهای امارات نظرمان را جلب کرد این بود که مهمانداران هرباری که غذا یا نوشیدنی می آوردند لباس شان را عوض می کردند. در فاصله 5 الی 7 ساعته جهت پرواز با مانیتورهای اختصاصی خودمان را سرگرم نموده بودیم و با دیدن فیلم و اخبار، زمان به سرعت گذشت. بالاخره در ساعت 9 شب به وقت سنگاپور به فرودگاه بین المللی چانگی Changai airport که فرودگاهی تازه تاسیس و بزرگ بود رسیدیم. برای چک شدن ویزا و پاسپورت به صف شدیم. بیش از یک ساعت معطل شدیم. ماموران مشغول جمع کردن شماره سریال پاسپورت بودند.

سپس از فرودگاه خارج شدیم و با تاکسی به آدرس هتلی که داشتیم رفتیم. کرایه 17 دلاری تاکسی را پرداخت کردیم و وارد هتل رویال هتل Hotel Royal شدیم.

هتل در یک منطقه بسیار شیک بالا شهر خیابان نیوتن 32 قرار داشت. به خاطر نداشتن کارت اعتباری هتل را از قبل رزرو ننموده بودیم و یک اتاق دو تخته با صبحانه به قیمت شبی 185 دلار گرفتیم. (با توصیه کارمند هتل در صورت رزرو اینترنتی حتی همان لحظه در داخل هتل با تخفیف 30 درصدی بوده است) هتل چهار ستاره با امکانات بسیار مناسب بود. به نظر من خدمات هتل های سنگاپور به نسبت ستاره از دیگر جاهای جهان بهتر است. شب را در هتل استراحت کردیم و صبح برای صرف صبحانه به رستوران هتل رفتیم. رستوران به صورت بوفه باز Open boffet بود.

صبح اولین روز بعد از صرف صبحانه تصمیم گرفتیم که ابتدا هتل مان را عوض کنیم. بعد از پرس و جو و کسب اطلاعات با تاکسی به منطقه چینی ها China Town رفتیم. با توجه به آدرس هتلی که گرفته بودیم به یک هتل 3 ستاره هتل 81 Hotel 81 که یک هتل زنجیره ای در سنگاپور است رفتیم. این هتل را به قیمت شبی 105 دلار بدون صبحانه گرفتیم. هتل منظم بود و به مترو دسترسی مناسبی داشت.

جزیره توریستی سن توسا

سپس بیرون آمده و گشت و گذاری در منطقه چینی ها زدیم. فروشگاه های متعدد و رستوران های چینی بسیاری در این منطقه دیده می شد. قسمت های دیگر این منطقه را هم دیدیم که خیابان های تمیز با ساختمان های بسیار شیک داشت. حوالی ظهر در رستوران مک دونالد که غذای حلال داشت ناهار خوردیم. سپس به هتل برگشتیم و بعد از استراحت، غروب به خیابان سنگاپور ریور آمدیم که مکانی زیبا به خصوص هنگام شب بود؛ کشتی های تفریحی چراغانی و رنگارنگ و موسیقی پرسر و صدای اطراف آن، نظرمان را جلب کرد. و بعد دیگر قسمت های شهر را تماشا کردیم. با توجه به اطلاعاتی که از قبل داشتیم ابتدا قرار شد که به جزیره توریستی سن توسا سنتوزا برویم. برای رسیدن به این جزیره از خط مترو استفاده کردیم.

جهتی را که باید می رفتیم معین کردیم و کنار ایستگاه منتظر ایستادیم. برنامه قطار چنان منظم بود که یک مانیتور بزرگ شمارش معکوس آمدن قطار را اعلام می کرد. به محض صفر شدن عدد درب مترو باز می شد. سوار قطار شدیم و یک مسافت طولانی را طی کردیم و برای معین جهت بعدی پیاده شدیم. از پله های زیادی پایین آمدیم و در زیر زمین به فاصله چند ده متر از سطح زمین مرکز خریدی به نام ویو سیتی View city قرار داشت. می گویند این مرکز خرید، بزرگترین مرکز خرید سنگاپور است. از این مرکز خرید می توانید وسایل برقی و الکترونیکی تهیه کنید. کالاهای این مرکز خرید شامل کالاهای الکترونیکی و کامپیوتر تا انواع مواد خوراکی و البسه بود. البته ما چون قرار بود به جزیره سن توسا برویم گشت و گذار در این مرکز خرید را در برنامه برگشت قرار دادیم. لازم به شرح است که فروشگاه زنجیره ای جاینت Giant مالزی در این مکان شعبه دارد و قیمت های آن نیز مناسبتر است.

از یک دختر اندونزیایی که همراه خانواده اش بود جهت ایستگاه بعدی را پرسیدیم. اتفاقا با ما هم جهت بودند و یاری زیادی به ما کردند. لذا دوباره دو بلیط به مبلغ 3 دلار تهیه کردیم و سوار منوریل شدیم. بعد از طی جهت به جزیره توریستی رسیدیم.

بعد از پیاده شدن از قطار وارد محل موردنظر شدیم. تابلوهای راهنما جهت و نوع مکان را معین می کرد. اتوبوس ها مجانی شما را به مقصد می رساندند.

اتوبوس های بی سر هم بودند که فقط برای دیدن قسمت های مختلف جزیره مورد استفاده قرار می دریافتد. جزیره سن توسا منطقه ای توریستی با امکانات بسیار زیاد و دیدنی و جذاب که بزرگترین و کامل ترین منطقه توریستی در شرق آسیا است. مانند آکواریوم معروف و دیدنی آن با بیش از 2500 ماهی از 260 گونه مختلف. تله کابین، پل معلق غواصی، پارک بسیار زیبا، باغ پرندگان، پروانه ها، باغ وحش، زمین های گلف و ورزش های آبی و ساحل بسیار زیبا با شن های طلایی، برنامه نمایش دلفین ها، پایکوبی فواره ها و آتش بازی با جذابیت خاص و جادویی نمایش بسیار ویژه و فراموش نشدنی برای جهانگردان و بازدیدنمایندگان به ارمغان می آورد. این نمایش ها همراه با استفاده از آب، بخار و نورهای مختلف لیزر است. زیباترین قسمت سنگاپور را در جزیره سن توسا می بینید. ابتدا سوار اتوبوس بی سر شدیم و منطقه را مشاهده کردیم. سپس راهی ایستگاه اتوبوس شده و به سمت باغ پروانه ها رفتیم. این باغ، انواع پروانه ها را از سراسر جهان به نمایش در می آورد. بعد به قسمت آکواریوم رفتیم و در قسمت بیرونی آن حوضچه های کوچک جزیره توریستی سن توسا را دیدیم.

سپس بعد از دیدن باغ پرندگان به قسمتی از جنگل رفتیم که با پله های زیاد به پل بزرگی رسیدیم. این پل تقریبا همسطح درختان جنگل بودند و از بالا زیبایی های جنگل و دیگر قسمت های جزیره را مشاهده کردیم و حتی جوندگان کوچک روی درخت را از فاصله ای نزدیک را دیدیم.

بعد کنار ساحل زیبا و آرام روی شن های طلایی قدم زدیم و منتظر شب بودیم تا زیباترین و شگفت انگیزترین قسمت منطقه یعنی پایکوبی فواره ها و نمایش عروسکی بر روی دیواره های آبی با یاری لیزرهای رنگی را ببینیم این نمایش آواز دریا نام داشت.

بعد از تهیه بلیط، روی سکوی نشستیم و منتظر اجرای نمایش شدیم. ابتدا چند نفر ایفای نقش کردند و سپس پایکوبی فواره ها شروع شد. برنامه ای بسیار جالب و دیدنی که تا به حال ندیده بودیم. یعنی همانطور که در تصویر بالا می بینید به وسیله کلبه هایی که در وسط آب قرار گرفته است آب را با فشار به هوا پرتاب می کردند تا در آسمان، دیواری از آب برای نمایش درست گردد. سپس با استفاده از بخار آب به وسیله کلبه ها و نور لیزرهای رنگارنگ نمایش داستانی کارتونی (تصاویر همانند فیلم زنده بودند) را روی دیواره آب به نمایش گذاشتند که تحسین و تعجب همگان را برانگیخت. بعد از انتها نمایش، با قطار ابتدا به ایستگاه دوم که بازاری بزرگ در زیر زمین بود رسیدیم. همان طور که قبلا تصمیم گرفتیم در اینجا گشتی زدیم و مقداری خرید کردیم.

قبل از رفتن به هتل در یک رستوران که غذای حلال سرو می کرد، شام خوردیم و برنامه فردا را معین کردیم. قرار شد ابتدا به مسجد معروف و قدیمی سلطان (مسجدی معروف که عکس آن بر روی جلد کتاب فاسی دوم دبیرستان موجود است) برویم و بعد از آن منطقه هندی ها Little India بازدید کنیم. صبح روز بعد ابتدا با مترو به ایستگاهی در نزدیکی بود رفتیم و سپس به سمت مسجد پیاده روی کردیم.

مسجدی بزرگ و با عظمت در کشوری که ساختمان ها و آسمان خراش های متعددی دارد، دیدنی است. داخل حیاط مسجد بسیار تمیز و زیبا است. برای بازدید از این مسجد به محض ورود باید کفش ها را در می آوردیم و حتی برای گذر از حیاط و وضوخانه باید پابرهنه می رفتیم. بعد از بازدید از مسجد و خواندن نماز با مترو راهی منطقه هندی ها شدیم؛ منطقه ای که اکثرا هندی های مقیم سنگاپور (هند کوچک Little India) در آن زندگی می نمایند. ابتدا وارد بازار میوه و تره بار شدیم که انواع میوه و سبزی در آن عرضه می شد. سپس از بازار ماهی فروشان که انواع ماهی، خرچنگ دریایی زنده، کوسه و بال کوسه (برای درست کردن سوپ کوسه چینی) و دیگر آبزیان اقیانوس در آن وجود داشت بازدید کردیم.

سپس به مرکز خریدی که در همان نزدیکی بود رفتیم؛ مرکز خرید المصطفی در خیابان سرانگون واقع شده و بزرگترین مرکز خرید سنگاپور است. این مرکز خرید با وسعت زیاد و چند طبقه در چندین طبقه 24 ساعته فعالیت می نماید و جوابگوی احتیاج مشتریان است.

بعد از گشت و خرید در این مرکز، در یک رستوران غذا خوردیم و سپس به هتل بازگشتیم. بعد از چهار روز اقامت در سنگاپور آماده سفر زمینی به مالزی شدیم. با اتوبوس شهری و پشت سر گذاشتن خاطرات شیرین سفر و گذشتن از خیابان های زیبا به خیابان Queen street که نزدیک خیابان عرب است رسیدیم. مقصد بعدی ما ترمینال اتوبوسرانی به همین نام کویین استریت بود که بین کشور سنگاپور به مالزی قرار داشت. در ایستگاه هر کدام فرمی در خصوص اطلاعات شخصی پاسپورت و علت و مکان سفر بود را پر کردیم. دو بلیت به مقصد سنگاپور خریدیم. ساعت حرکت 10:00 صبح بود که ما ساعت 9:45 سوار اتوبوس شدیم. اتوبوس شیک توریستی دو طبقه ای با جایگاه های چرمی نظرمان را جلب کرد. فاصله جایگاه ها خیلی بهتر از هواپیما بود. راس ساعت 10 صبح فقط با 6 مسافر به سمت مالزی حرکت کردیم. زمانی که از یاری راننده علت حرکت اتوبوس با تعداد اندک مسافر را پرسیدم، پاسخش این بود:

مهم ساعت دقیق حرکت است نه تعداد مسافر. علت دیگر این است که اتوبوس ها متعلق به شرکت هستند و رانندگان به عنوان کارمندان شرکت ها نگران درآمدشان نیستند. قیمت بلیت با توجه به نوع اتوبوس ها متغیر است. بعد از گذشتن از منطقه صنعتی سنگاپور که اکثر کارخانه های این کشور در این جهت مستقر هستند، به گمرک می رسیم. از اتوبوس پیاده شده و بعد از پر کردن فرم سلامت که درباره سفر به دیگر کشورها به خصوص آفریقا در یک ماه اخیر بود (با توجه به شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی) پاسپورت های مان مهر خروج خورده و بعد از طی جهت از روی پل طویل TUAS واقع بین مرز دو کشور وارد خاک مالزی شدیم. طول این پل 1920 متر است و تنها جهت زمینی بین سنگاپور و مالزی است.

ویزای سه ماهه (به صورت مهر روی پاسپورت) را از گمرک گرفته و وارد خاک مالزی شدیم. قابل ذکر است که این دومین سفرم به کشور مالزی بود.

دیدنی های سنگاپور

-جزیره سن تو سا

-منطقه هندی ها

- منطقه چینی ها

-سافاری شب (پارک جنگلی شبانه)

- پارک مرلیون

-پارک پرندگان

-خیابان اورچارد

-باغ وحش

-پارک بوتاتیک

- و...............

نکات مهم و ضروری در سفر به سنگاپور

ایرانی ها برای سفر به سنگاپور یا مستقیم از تهران به سنگاپور پرواز می نمایند و یا بیشترشان از راه های زمینی از مالزی به سنگاپور می روند، بنابراین از مالزی می توانید به صورت هوایی، زمینی (اتوبوس یا قطار) وارد سنگاپور شوید. برای تهیه ویزا از مالزی، به سفارت کشور سنگاپور واقع در خیابان امپنگ مراجعه کنید و با پرداخت 70 رینگت مالزی ویزا بگیرید. زمان ارایه مدارک تا قبل از ظهر و دریافت ویزا بعدازظهرها است.

1-برای سفر با قطار می توانید بلیط را آنلاین و با کارت اعتباری و ارزانتر تهیه کنید. در غیر این صورت به ایستگاه KLsentral در طبقه اول مراجعه نموده و بلیت مورد نظرتان را دریافت کنید. قیمت بلیط از 30 تا 150 رینگت متغیر است. بستگی به درجه اتوبوس دارد. مدت سفر نیز حدودا 10-9 ساعت است.

2-برای سفر با اتوبوس می توانید ابتدا به ایالت جوهور واقع در مرز سنگاپور بروید و یا مستقیم از ایستگاه کوالالامپور به سنگاپور وارد شوید. برای تهیه بلیط نیز می توانید به خیابان پودورایا به نام ایستگاه Puduraya مراجعه نموده و در هر موقع از شبانه روز با اتوبوس رفت و آمد کنید. گزینه دیگر شما مراجعه به مرکز خرید مید ولی است. پیشنهاد می کنیم بلیت اتوبوس 5 ستاره که از همه راحتتر است را انتخاب کنید.

aeroline.com.my

airebus.net

مدت سفر با اتوبوس 4-5 ساعت و قیمت بلیت از 24 رینگت به بالا متغیر است. اگر ابتدا به جوهور می روید در ایستگاه لارگین پیاده شده و از آنجا با اتوبوسی دیگر ادامه جهت دهید و در سنگاپور در خیابان کویین استریت Queen street پیاده خواهید شد. اگر از ایستگاه KL سوار می شوید، به طور مستقیم، جهت اتوبان مالزی به سنگاپور را طی نموده و در دو طرف مرز تشریفات گمرکی را انجام داده، سپس به ایستگاه ترانزیت دو کشور واقع در خیابان کویین Queen Street پیاده خواهید شد.

هتل های ارزان در سنگاپور

چون سنگاپور کشور گران قیمتی است، اگر از قبل هتلی رزرو ننموده باشید هتل ها در منطقه های چینا تون China town، اورچاد رود اورچارد road، منطقه هندی ها Little India و سنگاپور ریور سنگاپور River نسبت به مرکز شهر ارزانتر می باشند.

خرید در سنگاپور

خرید کالاهای الکترونیکی و برقی در سنگاپور مناسبتر و بهتر از مالزی است و مکان های مناسب خرید:

1- مرکز خرید المصطفی

2- ویو سیتی

3- سیم لیم Sim lim Square

پرداخت مالیات در کشور سنگاپور

یکی از مواردی که در سنگاپور باید به آن توجه کرد مالیات است که معمولا 5 تا 7 درصد را شامل می گردد. اگر توریستی کالایی را بخرد گاهی اوقات از او مالیات دریافت نمی گردد. در غیر این صورت با داشتن فاکتور خرید فقط در برگشت از فرودگاه، می تواند مالیات پرداختی را پس بگیرد. پیش از رزرو هتل در خصوص مالیات پرس و جو کنید. در زمان اجاره حتما سوال کنید که قیمت اعلامی شامل مالیات است یا خیر. در زمان اجاره هتل علاوه بر ارایه پاسپورت معمولا مبلغی به عنوان ودیعه Diposite گرفته می گردد.

یکی از موارد دیگر که توجه مان جلب کرد تاکسی های سنگاپور بودند. در این کشور، تابلو را روی تاکسی ها نصب می نمایند که اگر تاکسی خالی باشد، این تابلو سبز و در غیر این صورت قرمز است.

این سفرنامه با قلم نویسنده ای به غیر از هیئت تحریریه خبرنگاران به نگارش درآمده است. با توجه به گذشت زمان احتمال اینکه بعضی اطلاعات مطلب دچار تغییراتی شده باشد وجود دارد؛ لذا صحت همه مطالب، مورد تایید هیئت تحریریه خبرنگاران نیست.

منبع: دالاهو
انتشار: 21 مرداد 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 386

به "سفرنامه سنگاپور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفرنامه سنگاپور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید