جالب ترین آداب و رسوم نوروزی اقوام ایرانی

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، سال های سال است که نوروز بین ایرانی ها وجود دارد و اقوام مختلف، آن را با آداب و رسوم نوروزی خاصی جشن می گیرند. با نزدیک شدن به نوروز 98 بد نیست بعضی از جالب ترین آداب نوروزی و آداب رسوم نوروز بین اقوام مختلف ایرانی را با هم مرور کنیم.

جالب ترین آداب و رسوم نوروزی اقوام ایرانی

آداب و رسوم نوروز در میان اقوام مختلف ایرانی: ماسال

تالشی های ماسال در نوروز حلوای مخصوص عید می پزند که در گویش خود به این کار حلب سازی می گویند. در شب چهارشنبه سوری زنان خانه غذا می پزند و آن را روی تجر(ایوان خونه) قرار می دهد. آن ها معتقدند که در این روز، خانه باید تمیز باشد که چهارشنبه خاتون که سر می زند، همه چیز را تمیز و مرتب ببیند. ماسالی ها رسم پریدن از روی آب را دارند و صبح روز چهارشنبه قبل از سال نو، 21 بار از روی نهر آب می پرند. یکی از آداب نوروزی جالب مردم ماسال این بوده که در این شب پاگشای نو داماد را انجام می دهند که بدان خشابندان می گویند.

نوروز بین اقوام مختلف ایرانی: شفت

مراسم عروس گوله یا عروس گولی یا گل عروس، در نقاط مختلف گیلان علی الخصوص روستاهای شفت برگزار شده و جز آداب نوروزی از گذشته تا به الان هست. این مراسم نمایشی بوده که در آن سه شخصیت اصلی غول، پیربابو و نازخانم نقش اصلی هستند. نقش ناز خانم را جوانی که لباس زنانه می پوشد، بازی می نماید، پیربابو را هم کسی که خودش را پیر نموده، بازی می نماید. غول هم مردی است سیه چرده که کلاهی از کاه(کلوش) به سر و لباسی از آن به تن دارد. این نمایش نمادی از ستیز سال نو و کهنه هست. نزدیک عید که می گردد در سطح روستاها اجرا می گردد و از آیین های سنتی و قدیمی استان گیلان بوده که در گذشته خانه به خانه می رفتند، اجرا می کردند و به ازای آن هدایایی مثل مثل برنج، تخم مرغ، شیرینی و پول را دریافت می کردند. این روزها این نمایش باشکوه تنها در بعضی از شهرستان ها و روستاهای محدود برگزار می گردد.

آداب و رسوم نوروز در میان اقوام مختلف ایرانی: بانه

نمودها از قدیم و ندیم مراسم خاصی برای نوروز داشتند. کوسه گردی یکی از همین مراسم ها بوده که در روستاهای کردستان رواج دارد. کوسه کسی است که لباس کوسه به تن می نماید و باعث خنده و تفریح مردم می گردد. زنان در شب چهارشنبه سوری، دسته ای از موی بچه های خود را می برند و دور می اندازند و با این کار به اعتقاد خود، بلاها را به سال تازه نبرده و با همان دسته مو بلاها را دفع می نمایند.

نوروز در میان اقوام مختلف ایرانی: ورامین

از بیست روز مانده به عید، در ورامین تب و تاب پختن سمنو هست. پختن سمنو حدود 15 ساعت طول می کشد و در کنارش آشی هم بار می گذراند و آن را خیرات می نمایند. یکی دیگه از رسومی که ورامینی ها دارند، شال اندازی در شب چهارشنبه سوری هست. شال اندازی به این صورت هست که رهگذرها، شالی را به داخل خانه ها می اندازند و صاحبخانه چیزی به مقدار وسعش، در شال قرار داده که رهگذر آن را به بیرون کشد. معمولا آن چیزی که در شال پیچیده شده را شفای بیماران می دانند! ورامینی ها نزدیک عید نان کسمه می پزند، که شبیه نان تافتون بوده ولی شیرین هست.

آداب و رسوم نوروز در میان اقوام مختلف ایرانی: همدان

در همدان سبزه رختن(سبزه انداختن) خیلی خاص انجام می گردد. دانه های سبزه را باید آدمی مومن خریده باشد. قبل از نوروز هم در کوچه و خیابان قوت خدر نبی یا غذای خضر نبی، ترکیبی از نون خشک، گردو، پنیر و شیر، با نوای عید اومده خدر نبی یادت نره فروخته و خورده می گردد.

نوروز بین اقوام مختلف ایرانی: ترکمن صحرا

در ترکمن صحرا، سپند را نخ نموده و به نشان برکت بالای در خانه آویزون می نمایند. موی پسرها را در چهارشنبه سوری جوری که دو طرف گوششون باقی بماند (قالپاق)، می تراشند. منجوق آتدی(انداختن دانه منجوق) بازی نموده و روزهای مفرحی را طی می نمایند.

آداب و رسوم نوروز در میان اقوام مختلف ایرانی: میناب

از آداب نوروزی مردم میناب این است که پیشانی گاو، گوسفند و درب منازل را با گل سرخ رنگی می نمایند. دخترها و پسرها گل بنفشی به نام بهارکو رو به گردن می اندازند. سعی می نمایند همه غذا ها را تازه بخورند. از جمله تدارکات نوروزی برای پذیرایی از مهمان هم چاشنی پیاز سوراغ هست.

نوروز بین اقوام مختلف ایرانی: بوشهر

در بوشهر عید فطر از عید نوروز پراهمیت تر بوده ولی سفره هفت سین بوشهری ها عجیب است. روی سفره ماهی، میگو، میوه، مرغ، مربا، ماست و مسقطی می گذارند!! شیرینی های خانگی قراپیچ و بی بی گلی را هم برای پذیرایی عید درست می نمایند.

آداب و رسوم نوروز در میان اقوام مختلف ایرانی: قوچان

یکی از آداب نوروزی مردم قوچان این است که در چهارشنبه سوری، آش هفت رنگ می پزند و می خورند، مهره ای را موقع پختن آش داخل آن می اندازند که در غذای هرکسی در بیاید، آن سال برکت و رحمت کسب می نماید. در قوچان عرف است که، دو روز مانده به شب اول به یاد درگذشتگان شیر برنج درست نموده و خیرات می نمایند. شب بعد هم به عرف زنده ها معروف بوده و این بار، شیر برنج به همه می دهند!

منبع: همگردی
انتشار: 21 دی 1401 بروزرسانی: 21 دی 1401 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2374

به "جالب ترین آداب و رسوم نوروزی اقوام ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جالب ترین آداب و رسوم نوروزی اقوام ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید