خبرنگاران کرونا و محدودیت برگزاری جشن های سال نو و اعیاد کریسمس در روسیه

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، مسکو - خبرنگاران - جشنها و مراسم های تعطیلات سال نو و اعیاد کریسمس که هر ساله در در روسیه با شکوه برگزار می شد سال جاری به خاطر شیوع ویروس کرونا محدود شده است و بدون حضور گسترده مردم برگزار می گردد.

خبرنگاران کرونا و محدودیت برگزاری جشن های سال نو و اعیاد کریسمس در روسیه

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، تعطیلات سال نو در روسیه از امروز پنجشنبه 31 ماه ژانویه شروع می گردد و تا روز 9 ماه ژانویه (20 دی ماه جاری) به مدت 10 روز ادامه خواهد داشت و برای این روزها برگزاری برنامه عمومی اعم از جشن و کنسرت برنامه ریزی نشده است.

روسها معمولا سعی می نمایند تعطیلات سال نو را با شکوه جشن بگیرند و هر کس و هر خانواده ای باتوجه به وسعت و توانایی اقتصادی برای آن برنامه ریزی می نماید.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در ماه دسامبر سال 1991 که با آن دیوار آهنین نیز فرو ریخت و مردم جمهوریهای این کشور ازجمله روسیه امکان برای سفر به کشورهای مختلف را یافتند، روسها از این حق خود برای سفر به خارج کمال استفاده را بردند.

هر سال دهها میلیون نفر از مردم روسیه به کشورهای مختلف سفر گردشگری می نمایند و حتی بسیاری از روسهای متمول در کشورهایی همچون بلغارستان، ایتالیا، انگلیس و یونان مسکن خریده اند.

طبق سنت معمول شده در سه دهه اخیر روسها تعطیلات سال نو را برای سفرها برنامه ریزی می نمایند به گونه ای که روسهای متمول و ثروتمند به سفرهای خارجی و قشر متوسط نیز به سفرهایی همچون به منطقه سوچی و کریمه و مقصدهای داخلی گردشگری روسیه سفر می نمایند.

اما سال جاری همه سفرهای گردشگری خارجی روسیه به دلیل شیوع همه گیر ویروس کرونا و بیش از 90 درصد سفرهای داخلی نیز برای پیشگیری از انتشار این ویروس مرگ آفرین لغو شده است.

در تعطیلات سال نو هیچ برنامه عمومی برگزار نمی گردد

مسوولان روسیه از مردم این کشور خواسته اند تا از برگزاری هر برنامه دسته جمعی برای جشن دریافت فرا رسیدن سال نوی میلادی و جشن میلاد مسیح (ع) خودداری نمایند.

معمولا در جشن های سال نوی میلادی در روسیه، برنامه های کسنرت در خیابانها و پارک ها و آتش بازی و مهمانی های عمومی شرکت ها و موسسات خصوصی برگزار می گردد.

روسها بویژه در مسکو پایتخت این کشور دوست دارند تا در تعطیلات سال نو، در سالن های سربسته یا محدوده های روباز اسکیت روی یخ نمایند یا اینکه به سینما و تئاتر بروند.

اما سال جاری از این برنامه ها هیچ خبری نیست و بیشتر مکان های عمومی برای جشن دریافت بسته خواهد بود یا در بعضی مکان ها با رعایت پروتکل های کرونا ازجمله استفاده از ماسک طبی و دستکش های ویژه بهداشتی برنامه های محدود جشن برگزار می گردد.

تاتیانا کولیکووا رئیس ستاد مقابله با کرونا در روسیه از مردم این کشور خواسته است برای جلوگیری از افزایش آمار کرونا حدبیشتر همکاری را نموده و از شرکت در برنامه های عمومی و گرد هم آمدن در اماکن عمومی در روزهای تعطیل عمومی خودداری نمایند.

وی گفت که برای پیشگیری از گسترش کرونا در روسیه تدابیر محدودنماینده ای بکار گرفته شده است که تا روز 15 ماه ژانویه (26 دی ماه) ادامه خواهد داشت.

ازجمله این تدابیر، رعایت فاصله اجتماعی در بعضی سینماها و غذاخوری های عمومی در ایام تعطیلات، بسته شدن غذاخوری ها از ساعت 23 به بعد است. بیرون آمدن از خانه و حضور در اماکن عمومی در شب سال نو منع نشده است اما مردم باید فاصله اجتماعی را رعایت نمایند.

به عنوان مثال در سالن های سربسته یا محدوده های رو باز ویژه اسکیت روی یخ، فاصله اجتماعی باید به گونه ای رعایت گردد که در هر 10 مترمربع یک نفر قرار داشته باشد.

ماموران وزارت کشور روسیه و سازمان نظارت بر مصرف نمایندگان روسیه به نام روس پاترب نادزور (دست اندر کار پیشگیری از انتشار بیماریهای عفونی) ماموریت یافته اند در روزهای تعطیلات سال نو در روسیه شرایط رعایت پروتکل های کرونا را کنترل نمایند.

در میادین شهرهای روسیه درخت کاج کریسمس چندمتری نصب می گردد و با تصمیم مسوولان روسیه اجتماع در کنار این درخت ها در اماکن عمومی نیز منع شده است.

بازارهای کریسمس که از برنامه های ویژه تعطیلات سال نو در روسیه محسوب می گردد و هر سال در آن انواع خوراکی ها و تزیینات ویژه خانه ها و درخت کاج از صنایع دستی روسیه عرضه می گردد سال جاری برگزار نمی گردد.

تمام موزه ها و پارک های در پایتخت و شهرهای دیگر روسیه بسته خواهد بود و در پارک ها و بوستان های شهری که در روزهای تعطیل سال نو مکان برای برگزاری برنامه های موسیقی و جشن مردمی است، ماموران امنیتی از هر گونه اجتماعی جلوگیری خواهند کرد.

سرگئی سابیانین شهردار مسکو و معاون ستاد مقابله با کرونا در روسیه از ساکنان پایتخت این کشور خواسته است برای پیشگیری از کرونا حدبیشتر همکاری را با مسوولان شهری داشته باشند و مسائل بهداشتی را رعایت نمایند.

وی همچنین گفت که هرچند که سامانه حمل و نقل شهری شامل مترو و اتوبوس ها و ترامواها در شب سال نو کار می نمایند اما ساکنان پایتخت از حضور گسترده در اماکن عمومی خودداری نمایند.

در همین حال کارت حمل و نقل دانش آموزان و دانشجویان در مسکو و استان مسکو، مناطقی که از یک ماه پیش در آن آموزش از راه دور انجام می گیرد، از کار افتاده است و این اقدام برای جلوگیری از حضور آنها در اماکن عمومی در روزهای تعطیل اجرا شده است.

محدودیت ها در برگزاری مراسم های مذهبی

مراسم های مذهبی در روز میلاد مسیح (ع) بر اساس تقویم کلیسای پروتستان و کاتولیک که روز 25 ماه دسامبر (5 دی ماه) در روسیه بدون حضور مردم برگزار گردید.

این کلیساها با رعایت پروتکل های کرونا مراسم های مذهبی را به صورت آنلاین برگزار نموده و به جز کشیش یا اسقف و دستیارش کسی در این مراسم ها شرکت نکردند.

اما بیشتر مسیحیان روسیه عضو کلیسای ارتدوکس روس یا پیرو این کلیسا هستند که میلاد حضرت مسیح (ع) را در روز هفتم ماه ژانویه (18 دی ماه) جشن می گیرند.

سران کلیسای ارتدوکس روس هنوز موضع واحد و مشخصی در خصوص برگزاری مراسم های مذهبی با شرکت مردم یا شرکت نکردن مردم در روز هفتم ژانویه اعلام ننموده اند.

کنستانتین پارخومنکو یک مقام کلیسای ارتدوکس روس گفته است که میلاد مسیح (ع) دومین جشن عظیم برای مسیحیان ارتدوکس است و مراسم های مذهبی به این مناسبت در همه کلیساهای روسیه برگزار می گردد.

در زمان حاضر در کلیساهای روسیه پروتکل های کرونا که از سوی سازمان روس پاترب نادزور اعلام شده است که شامل استفاده از ماسک طبی و دستکش و خودداری از لمس کردن دیوارها و اشیا در کلیسا می گردد.

مسوولان کلیسای ارتدوکس روس اعلام نموده اند باتوجه به اطلاعات مربوط به انتشار کرونا، در خصوص شرکت مردم در مراسم های مذهبی میلاد مسیح(ع) تصمیم گیری خواهند کرد.

به گفته پارخومنکو اگر شرایط خاصی رخ ندهد مراسم های مذهبی میلاد با حضور مردم در کلیساها با رعایت محدودیت ها برگزار خواهد شد.

در روسیه، 3 میلیون و 159 هزار نفر به کویید-19 مبتلا شده و تا به امروز 57 هزار و 19 نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 16 بهمن 1399 بروزرسانی: 16 بهمن 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1598

به "خبرنگاران کرونا و محدودیت برگزاری جشن های سال نو و اعیاد کریسمس در روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا و محدودیت برگزاری جشن های سال نو و اعیاد کریسمس در روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید