راهنمای خرید سنگ دهبید

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، یکی از زیباترین انواع سنگ ساختمانی که می توان در عرصه ساختمان سازی مورد استفاده قرار داد، سنگ دهبید می باشد. از لحاظ ظاهری از زمینه ای شفاف برخوردار بوده و سطحی صاف و براق دارد که این ویژگی باعث انعکاس نور از سطح آن می گردد.

راهنمای خرید سنگ دهبید

از این رو این محصول نمونه بهترین سنگ هایی است که می توان در طراحی فضای کم نور مورد استفاده قرار داد. از این متریال می توان برای طراحی فضای لوکس مانند هتل، لابی ساختمان های مجلل، به عنوان کفپوش و در جهت طراحی دیوارها استفاده کرد. پس از این مقدمه، در ادامه این مطلب از ما به بیان توضیحات تکمیلی در خصوص سنگ دهبید خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

سنگ دهبید چیست؟

سنگ دهبید از جمله سنگ های تزئینی شناخته شده و در دسته سنگ های مرمریت واقع شده است. این سنگ از لحاظ رنگ و جنس در دسته مرغوب ترین و بهترین انواع سنگ های مرمریت واقع شده است. مرمریت کرم دهبید یکی از نمونه های پرطرفدار این سنگ می باشد.

از دلایل پرطرفدار بودن این محصول می توان به سازگاری بالای آن در انواع طراحی های دکوراسیون داخلی اشاره نمود. استفاده از سنگ مرمریت دهبید در نمای داخلی ساختمان امکان پذیر بوده و امکان استفاده از آن در نمای خارجی وجود ندارد.

دهبید کجاست؟

از آن جایی که معدن این سنگ در شهرستان خرم بید که نام قدیم آن دهبید بوده است واقع شده است، نام دهبید بر روی آن گذاشته شده است. شهرستان خرم بید (دهبید سابق)، در شمال استان فارس، واقع در 10 کیلومتری شهر صفاشهر واقع شده است.

مشخصات سنگ دهبید

زمینه رنگی سنگ دهبید، کرمی می باشد. این سنگ ها در دو دسته روشن و تیره تقسیم بندی می شوند. پنج نمونه از این رنگ ها هواداران بیش تری دارند. این رنگ ها شامل رنگ های کرم روشن، کرم بژ، کرم معمولی، کرم کره ای و کرم گلدار می باشند. این رنگ ها در دسته سنگ دهبید رنگ روشن قرار می گیرند.

در انواع تیره رنگ این محصول رگه های روشنی به چشم می خورد. رنگ کرمی این سنگ بسیار خاص و منحصر بفرد بوده و یکی از نکات شاخص برای انتخاب این سنگ به شمار می رود. سنگ دهبید کرم داری زمینه ای شفاف و روشن می باشد و استفاده از آن بدون شک چشم هر بیننده ای را خیره می نماید. ذرات تشکیل دهنده این سنگ از تراکم بالایی برخوردار هستند. از این رو جذب آب آن بسیار کم می باشد. میزان جذب آب این سنگ تنها به اندازه 0.8 تخمین زده شده است.

این ویژگی استفاده از آن را در آشپزخانه و حمام امکان پذیر می نماید. از دیگر ویژگی های این متریال می توان به استحکام بالای آن در میان سنگ های مرمریت اشاره نمود. از آن جایی که تراکم مولکولی در سنگ های دهبید بسیار بالا می باشد، از قابلیت ساب پذیری بالایی برخوردار بوده و مقاومت سایشی آن نیز بسیار بالا می باشد و این میزان حدود 2.8 برآورد شده است.

به طور کلی می توان گفت تخلخل کم این سنگ و استفاده از فرآوری ویژه بر روی آن باعث افزایش مقاومت این محصول می شود. از جمله فرآوری هایی که بر روی این سنگ انجام می شود، استفاده از اپوکسی و توری می باشد که باعث افزایش مقاومت آن می شود. مقاومت فشاری سنگ های دهبید تقریبا به میزان سه برابر بیش تر از سایر سنگ های مرمریت می باشد.

نکته مهم در فرآوری سنگ های دهبید که آن را از سایر سنگ ها متمایز نموده است، به کارگیری مواد پر کننده و مواد رزینی برای پر کردن منافذ موجود در سنگ می باشد. فرآوری این متریال نباید با کیفیت پایین انجام شود. چرا که در این صورت شفافیت و زیبایی سنگ پایین می آید. سنگ مرمریت دهبید در دو قالب اسلب و تایل تولید می شود.

سایز 60*60 و 80*80 بیش ترین سایز درخواستی مشتریان می باشد. نکته مهمی که در جهت حفظ شفافیت این محصول باید به یاد داشت، استفاده از پالیشر مناسب و مرغوب می باشد. سنگ دهبید سورت های متفاوتی دارد. سورت بندی این سنگ به میزان ناخالصی و رنگ آن بستگی دارد. سورت های مختلف این محصول شامل سنگ دهبید روشن، سنگ دهبید پلنگی و سنگ دهبید تیره می باشد. به طور کلی می توان گفت نمونه روشن از جمله سورت هایی است که برای استفاده در کف بسیار مناسب می باشد.

رنگ روشن آن در روشن تر نشان دادن فضای مورد نظر یاری می نماید. سنگ دهبید پلنگی از نمونه های جدید سنگ های دهبید به شمار رفته و از نمای منحصر بفردی برخوردار می باشد. انواع تیره رنگ نیز از زیبایی چشم نوازی برخوردار می باشد و می توان گفت از خواص سنگ ایران به شمار می آید. دسته بندی اجرا شده برای سورت سنگ کلی بوده و هرکدام از این دسته ها نیز درجه بندی های متفاوتی دارند. تفاوت این درجه بندی ها با توجه به رنگ و میزان ناخالصی موجود در سنگ شکل می گیرد.

معدن سنگ دهبید

علاوه بر شکل ظاهری این سنگ، از جمله فاکتورهای دیگری که در انواع مختلف آن تاثیرگذار می باشد، معدن استخراج آن می باشد. اهمیت معدن استخراج سنگ دهبید به اندازه ای است که حتی در بازار نیز با همین عناوین شناخته می شوند. سنگ دهبیت با نام های پرشین وایت، اصلی، شایان، زارعی، حسن آباد، آرین، چاه مرغی، ثمین و انگورک شناخته می شوند. معادن این سنگ ها به معدن اصلی سنگ دهبید واقع در شهرستان خرم بید بسیار نزدیک می باشند. از این رو از جمله سنگ های دهبید معروف شناخته می شوند. در ادامه به بیان توضیحاتی در خصوص هریک از انواع سنگ ها می پردازیم.

چاه مرغی

یکی از بهترین و پاک ترین انواع سنگ دهبید، چاه مرغی می باشد که عموما به صورت خام صادر می شود. این سنگ نسبت به سایر سنگ های دهبید گران تر می باشد.

شایان

این سنگ دارای رنگ های کرم روشن تا تیره گل دار است و دارای سورت های مختلف می باشد. این نمونه از پرفروش ترین انواع سنگ های دهبید می باشد.

زارع

این سنگ دارای رنگ کرم روشن تا تیره بوده و دارای سورت های گوناگون می باشد. سورت ممتاز این نمونه به انواع چاه مرغی شباهت زیادی دارد. از ویژگی های این سنگ که آن را از سنگ دهبید شایان و چاه مرغی متمایز می نماید، وجود رگه های کریستالی موجود در آن می باشد.

انگورک

این نمونه دارای زمینه رنگ روشن بوده و در زمینه آن گل های شبیه به شاخه انگور زرد و نارنجی کم رنگ دیده می شود.

آرین

این نمونه رنگ کرمی مایل به خاکستری دارد و دارای سورت های گوناگونی می باشد. در سورت های پایین این سنگ رگه های سیاه و زرد وجود دارد.

دهبید مشکی

این نمونه دارای رنگ تیره مایل به مشکی بوده و در زمینه آن خطوط باریک طلایی دیده می شود. این سنگ دارای سورت های مختلفی می باشد.

مروارید

این سنگ از رنگ کرم تیره تا بژ برخوردار بوده و در زمینه آن رگه های کریستالی دیده می شود.

کوه سفید

این نمونه از رنگ روشن مایل به سفید برخوردار می باشد که در بین انواع سنگ دهبید رنگ آن از همه روشن تر می باشد. این سنگ نسبت به سایر نمونه ها از مقداری تخلخل برخوردار بوده و جذب آب آن نسبت به سایر نمونه ها بیش تر می باشد.

حسن آباد

این نمونه دارای تم رنگی کرم می باشد و در ساختار آن رگه های کریستالی وجود دارد. ساب پذیری این سنگ بسیار بالا بوده و نسبت به سایر سنگ های دهبید از سورت کم تری برخوردار می باشد.

ویژگی های سنگ دهبید با کیفیت

از جمله پارامترهایی که می تواند مشخص کننده درجه و کیفیت بالای این سنگ باشد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عدم وجود ترک و پوسیدگی
  • حداکثر میزان یکنواختی در رنگ
  • دارا بودن ضخامت مناسب
  • عدم وجود هرگونه لب پر بودن سنگ
  • ساب پذیری سنگ

قیمت سنگ دهبید

قیمت سنگ دهبید به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله عوامل تاثیرگذار بر قیمت دهبید می توان به رنگ، ابعاد و نوع فرآوری اجرا شده بر روی این سنگ اشاره نمود. میزان روشنی سنگ دهبید و گل دار بودن یا نبودن آن بر قیمت این سنگ تاثیر گذار می باشد.

همان گونه که قبلا نیز به این نکته اشاره شد، سنگ دهبید معمولا به صورت اسلب تولید می شود. به طبع هرچه اندازه و ابعاد سنگ عظیم تر باشد، از قیمت بالاتری برخوردار می باشد. برای مشاهده قیمت این سنگ به قسمت قیمت سنگ مرمریت مراجعه نمایید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 23 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1242

به "راهنمای خرید سنگ دهبید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید سنگ دهبید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید