فراز و فرود روش های قانونی استخراج رمزارز در ایران

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، مقررات تأمین برق مراکز استخراج رمزارز در حالی تصویب شده که بهای هر کیلووات ساعت برابر با قیمت میانگین صادراتی و براساس نرخ تسعیر سامانه نیما 2530تومان معین شده است.

فراز و فرود روش های قانونی استخراج رمزارز در ایران

به گزارش خبرنگاران، این نرخ درحالی که برای 3 ماه مشخص شده، اما مقررات مربوطه تخفیف هایی هم برای مراکز درنظر گرفته است. با این حال، فعالان استخراج این تعرفه گذاری را با ابهاماتی همراه می دانند که مانع از سرمایه گذاری در کشور می گردد. به گفته آنها، آنچه در این نرخ گذاری مشاهده می گردد، نبود شفافیت و حجم و تناسب وزنی میانگین صادراتی، رعایت نشدن ضریب تکرار شوندگی نرخ در کل سال، محاسبه هزینه های نیرورسانی و هزینه های پروژه های صادراتی است.

روش های متنوع تأمین برق

علی بابک نیا، رئیس کارگروه استخراج رمزارز انجمن فناوران زنجیره بلوک در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه وزارت نیرو به عنوان اصلی ترین دستگاه مرتبط با صنعت استخراج رمزارز در تاریخ 22 اسفند 1401 با یک تأخیر 4 ماهه مقررات مصوبه هیأت وزیران را ابلاغ کرد، به ابعاد مثبت این آیین نامه اشاره می نماید. بابک نیا با تاکید بر تنوع در روش های تامین برق ماینرها در مقایسه با دوره قبلی می گوید: پیش از این، متقاضی مجاز بود یا از برق شبکه یا به وسیله شبکه گاز و نیروگاه خودتامین، احتیاج خود را برآورده کند. در مصوبه تازه اما سبد متنوعی از روش ها مشاهده می گردد و این اختیار به متقاضی داده شده که به صورت همزمان از 5روش تامین برق بهره ببرد. او، این روش ها را شامل دریافت برق از شبکه سراسری، احداث نیروگاه گازی کوچک مقیاس خودتامین خودمصرف، استفاده از گواهی های صرفه جویی و بهینه سازی ، استفاده از نیروگاه های تتازهپذیر و استفاده از ظرفیت گاز فلر می داند.

نحوه نرخ گذاری

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین با اشاره به اینکه در مصوبه هیأت وزیران، نحوه مشخص نرخ به صورت میانگین صادراتی درنظر گرفته شده و موضوع به دستگاه های ذی ربط محول شده است، می گوید: در این بخش ما شاهد نگاه منصفانه ای از سوی وزارت نیرو و نفت نیستیم. به این معنی که قانون به این وزارتخانه ها اجازه داده که تعرفه را به صورت میانگین صادراتی حساب نمایند. درحالی که به لحاظ قانونی، شرعی و عرفی میانگین ساعتی و میانگین وزنی را هم باید درنظر گرفت.

بابک نیا میانگین ساعتی را به این معنی می داند که اگر از 8700ساعت شبانه روز فقط 200 ساعت، محصولی را با قیمت جهانی می فروشیم نمی توانیم آن را به کل 8700ساعت سالانه تعمیم دهیم و علی القاعده باید میانگین کل سال را درنظر بگیریم.

او در خصوص میانگین وزنی هم شرح می دهد: به عنوان مثال، هزار واحد از یک محصول را به قیمت 3 سنت می فروشیم، اما 100 واحد از آن محصول را به قیمت 11سنت می فروشیم. قطعا میانگین وزنی در اینجا بسیار پایین تر از آن چیزی است که وزارت نیرو و نفت مشخص نموده اند.

محدودیت ها ساعتی است

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین بعلاوه از مسئله خاموشی های دستوری یاد می نماید و ادامه می دهد: ما از محدودیت ها و کمبود انرژی و برق در کشور آگاه هستیم و تقاضای زیادی هم نداریم. اما مسئله این است که این محدودیت ها فصلی نیست، بلکه محدودیت ها ساعتی است.

بابک نیا در این مورد شرح می دهد: در فصل تابستان محدودیت برق در یک بازه ساعتی (مثلا 10 صبح تا 10شب) وجود دارد. این در حالی است که از ساعت 10 شب تا 10صبح مصرف برق کشور بسیار پایین است و بخش های دیگر صنعت می توانند در این بازه فعالیت داشته باشند. به این ترتیب از تعطیلی کامل صنعت ماینینگ در تابستان جلوگیری و کشور هم از منافع آن برخوردار می گردد.

درخواست رعایت انصاف

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین با تأکید بر اینکه فعالان صنعت استخراج تقاضای برق مقرون به صرفه ندارند، بلکه در پی نگاه قانونی همه جانبه هستند، معتقد است که در این تعرفه گذاری به وضوح تخلف مشاهده می گردد.

بابک نیا با اشاره به اینکه در یک محیط شفاف با آنالیز میانگین های وزنی و میانگین های ساعتی نرخ برق و گاز می توان جلوی این اختلاف را گرفت، می گوید: وقتی نرخ گذاری پشت درهای بسته صورت می گیرد و پس از آن می گویند همین است ولاغیر، شائبه هایی را دامن می زند که شایسته دولت مردمی نیست.

او به ابهام و تخلف بزرگ تری اشاره می نماید و می گوید: وقتی یک محصول صادر می گردد، قطعا تعرفه آن بیشتر از تعرفه داخلی است. اما یک تفاوت مهم وجود دارد و آن این است که آن محصول صادراتی شامل عوارض، مالیات و ارزش افزوده نمی گردد. درحالی که نرخ انرژی ماینرها به صورت میانگین صادراتی مشخص شده، اما علاوه بر آن، دوباره عوارض، مالیات و ارزش افزوده به آن تعلق می گیرد و از نرخ مشخص شده تجاوز می نماید.

گزارش: عمادالدین قاسمی پناه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 اسفند 1401 بروزرسانی: 24 اسفند 1401 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2403

به "فراز و فرود روش های قانونی استخراج رمزارز در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراز و فرود روش های قانونی استخراج رمزارز در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید