فروش گسترده اوراق قرضه آمریکایی توسط ترکیه

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، این عرضه گسترده به نگرانی ها در خصوص بحران اقتصادی ترکیه دامن زده است.

فروش گسترده اوراق قرضه آمریکایی توسط ترکیه

به گزارش خبرنگاران به نقل از بلومبرگ، یک کشور دیگر از لیست دارندگان عمده اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا خارج گردیده است اما این بار به جای روسیه، ترکیه در این مسیر قدم گذاشته است. به گفته وزارت خزانه داری آمریکا، تا سرانجام ماه ژوئن سهم ترکیه از این اوراق برای هشتمین ماه متوالی با کاهش روبرو گردیده و به 28.8 میلیارد دلار رسیده است که از سال 2002 تاکنون بی سابقه است. ترکیه در این هشت ماه حدود 50 درصد اوراق قرضه در اختیار خود را به فروش رسانده است.

به مانند روسیه، ترکیه بازیگر کوچکی در بازار اوراق قرضه آمریکا است و بیشترین سرمایه گذاری از جانب چین و ژاپن انجام می گردد. با این حال برخلاف روسیه، ترکیه در بحبوبه بحران اقتصادی است و کاهش دارایی های امن می تواند باعث کاهش بیشتر ارزش لیر گردد.

علیرغم بهبود نسبی در ارزش لیر به ویژه پس از اعلام خبر سرمایه گذاری 15 میلیارد دلاری قطر در ترکیه، نرخ برابری لیر در مقابل ترکیه هنوز پایین است. طبق محاسبات انجام شده توسط بلومبرگ شرکت های ترکی حداقل به 16 میلیارد دلار سرمایه برای تامین مالی تا سرانجام سال جاری احتیاج دارند و به گفته بانک مرکزی ترکیه بدهی خالص آن ها از 217 میلیارد دلار گذشته است.

برخلاف روسیه که فروش اوراق قرضه آمریکا را با هدف متنوع سازی اقتصادی و کاهش آسیب پذیری از تحریم های آمریکا در دست اجرا دارد، به نظر می رسد هدف ترکیه بیشتر ورود دلار بیشتر به کشور باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 117

به "فروش گسترده اوراق قرضه آمریکایی توسط ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش گسترده اوراق قرضه آمریکایی توسط ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید