موسیقی سه بعدی چیست؟

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، موسیقی سه بعدی یا صدای سه بعدی به صوتی گفته می شود که با شنیدن آن دقیقا احساس می کنید که در همان محیط قرار گرفته اید و صدا ها را از زوایا و فواصل مختلف می شنوید.

موسیقی سه بعدی چیست؟

با ما همراه باشید و درباره ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

خبرنگاران | سرویس فرهنگ و هنر - آیا تا به حال شده است که با گذاشتن یک هدفون در گوش خود صدا ها را به نحوی دریافت کنید که اگر چشمان خود را ببندید احساس کنید که در همان محیط قرار گرفته اید؟! اگر تجربه این کار را داشته اید در واقع شما به یک موسیقی سه بعدی گوش داده اید. اگر می خواهید بیشتر با موسیقی سه بعدی آشنا شوید با ما همراه باشید.

موسیقی سه بعدی چیست؟

همان طور که با سه بعدی کردن یک تصویر گرافیکی به آن عمق می دهیم به موسیقی یا صوت هم می توانیم عمق بدهیم. در صدای دو بعدی وقتی یک صدایی شنیده می شود مثلا صدای باز شدن درب، این صدا از طریق دو بلند گو و طبیعتا از روبروی شما پخش و شنیده می شود. اما صدای سه بعدی این امکان را می دهد که بتوان صدای باز شدن درب را از پشت سر شنید.

موسیقی سه بعدی از نظر علمی

برای شنیدن هر صدا باید یک کانون صدا تشکیل شود و انتشار امواج از کانون مذکور انجام شود. در حالت دو بعدی و عادی این کانون ها در بلندگو ها تشکیل می شوند و در نتیجه تمام اصوات از بلندگو ها شنیده می شوند. اما با پیشرفت علم و تکنولوژی صدای سه بعدی این کانون ها در در نقاطی خارج از بلندگو ها مثل پشت سر یا طرفین تشکیل می شوند و این امر موجب می شود که صدا از نقاطی غیر از بلندگو ها شنیده شوند.

اولین صوت های سه بعدی

هولوفونیک یا موسیقی سه بعدی توسط هوگو زوکارلی در دهه 80 میلادی ابداع شد و اولین سیستمی بود که توانست نزدیک ترین تجربه را نسبت به ساختمان گوش انسان ارائه دهد. این مدیوم از فایل های صوتی، هولوفونیک یا سه بعدی، Holophonic Sound نام دارد و به این نوع طراحی صدا Binaural Recording گفته می شود. در این حالت ما تجربه ای کروی و کاملا سه بعدی از صدا ها را داریم. فاصله منبع صوت و حتی زاویه آن ها با گوش های ما به درستی قابل درک است در Holophonic Sound نیاز به ابزار پیشرفته ای برای شنیدن فایل های صوتی نیست و فقط با گذاشتن همان هدفون های معمولی اصوات را می توانیم به صورت سه بعدی درک کنیم.

موسیقی سه بعدی چگونه ساخته می شود؟

صدا یا موسیقی سه بعدی در واقع همان فایل های چند رسانه ای استریو با فرمت MP3 یا MP4 است. عملکرد این گونه فایل ها به این صورت است که برای ذخیره صدا دارای دو کانال هستند و در هنگام اجرای فایل داده های هر دو کانال پخش می شوند.

اگر دو کانال صدا دارای محتویات شبیه به هم باشند، صدای خروجی از کانال های بلند گو هم یکسان خواهد بود. ولی اگر دو کانال دارای داده های متفاوت باشند صدای خروجی هم یکسان نیست و بعد پیدا می کند.

یکی از راه های متداول برای سه بعدی کردن صدا این است که فایل استریو معمولی را با نرم افزار های مخصوص ویرایش صدا باز و پخش می کنند و حجم صدا را به تناسب ریتم صدا در دو کانال به گونه ای تغییر می دهند که در یک زمان مشخص هر دو کانال صدا دارای شدت صوت برابر نباشند. در نتیجه شدت صدای خروجی از هر کانال بلندگو با دیگری متفاوت خواهد بود و باعث می شود که گوش ما یک صدای سه بعدی را می شنود. یکی از این نرم افزار ها Gold Wave است.

صوت یا موسیقی های سه بعدی را نیز برای اسپیکر های استریو، اسپیکر های پنج کاناله، یا هدفون ها می سازند و انتقال صوت از سر انسان و بازتاب آن در راه خروج از منبع را با قرار دادن مجازی منابع صوتی در یک فضای سه بعدی، پشت، بالا یا پایین سر مخاطب به صورت سه بعدی شبیه سازی می کنند.

هدف اصلی صوت سه بعدی این است که صدا های واقعی طبیعت را شبیه سازی کند. این پدیده در اثر پیچیدگی دامنه فضایی موج های صوت و پردازش آن و سپس انتقال به مغز صورت می گیرد. این کار باعث فریب مغز با استفاده از گوش و اعصاب شنوایی شده و در زمان شنیدن، افراد صداها را به صورت سه بعدی می شنوند.

نمونه موسیقی سه بعدی

تا کنون آثار مختلفی با استفاده از روش هولوفونیک ضبط و منتشر شده اند، از جمله معروف ترین آنها، آلبوم The Final Cut از Pink Floyd است. در پایان یک موسیقی سه بعدی هندی را با هم گوش می کنیم. توجه شود که حتما باید با هندزفری یا هدفون گوش کنید.

کد مولتی مدیا

دانلود

فیلم اصلی

منبع: setare.com
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1660

به "موسیقی سه بعدی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موسیقی سه بعدی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید