چگونه ضامن می تواند پولی که پرداخت نموده را پس بگیرد؟

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، ضمانت عقدی حقوقی است که برای ضامن مسئولیت هایی ایجاد می نماید اما حقوقی هم برای وی در نظر گرفته شده است.

چگونه ضامن می تواند پولی که پرداخت نموده را پس بگیرد؟

فرشته زارعی وکیل پایه یک دادگستری در گفت و گو با خبرنگار درباره مسئولیت حقوقی ضامن اظهار کرد: ضمانت در لغت به معنی متعهد شدن و کسی را کفالت کردن است، گاهی افراد برای انجام بعضی قرارداد ها یا اعمال حقوقی احتیاج به ضامن دارند؛ مانند زمانی که فرد از بانک وامی را دریافت می نماید.

این وکیل دادگستری ادامه داد: دلیل لزوم ضامن در این نوع قرارداد ها به این برمیگردد که شخص یا برای مثال بانک از بازگشت پول خود اطمینان ندارد لذا از فرد دیگری خواسته می گردد که ضمانت فرد قرض گیرنده را قبول کند، یعنی تعهد دهد در صورتی که این شخص پول را بازنگرداند خودش بدهی را بپردازد.

وی توضیح داد: تعریف حقوقی ضمانت این است که شخصی عهده دار کار یا اقتصادی گردد که بر گردن فرد دیگر است؛ ضامن باید فردی معتبر و دارای اهلیت باشد ضمانت ممکن است نقل ضمه به ضمه یا ضم ضمه به ضمه باشد، در نقل ضمه به ضمه که بیشتر در حقوق مدنی مطرح است ما از طلبکار اصلی فارغ می شویم و برای وصول طلب فقط می توانیم به ضامن شخص مراجعه کنیم.

زارعی بیان نمود: اما در بحث ضم ضمه به ضمه که نوعی از ضمانت است طلبکار برای گرفتن طلب خویش حق مراجعه به ضامن و خود شخص را دارد. شخصی که ضامن است چه ضامن اول باشد، چه ضامن دوم نسبت به پرداخت کل مبلغ بدهی مسئولیت دارد، برای مثال درمورد بازپرداخت تسهیلات بانکی بانک برای گرفتن طلب خود می تواند به هرکدوم از ضامن ها یا طلب کار اصلی مراجعه کند، اما معمولا مراجعه به ضامن زمانی اتفاق می افتد که طلبکار اصلی دینش را نپردازد.

این وکیل دادگستری گفت: حال در فرضی که طلبکار بدهی خود را پرداخت ننموده و ضامن مجبور به تصفیه بدهی شده باشد حقوقی برای ضامن مطرح می گردد و ضامن می تواند پس از پرداخت بدهی به طرفیت طلبکار اصلی که از او ضمانت نموده است، دادخواستی تنظیم نموده و مبلغ پرداخت شده را از او پس بگیرد. این دعوا باید با اسم مطالبه طلب اقامه گردد، مبالغ زیر 20 میلیون تومان در صلاحیت شورای حل اختلاف و دعاوی مربوط به وجوه بالاتر در صلاحیت دادگاه حقوقی است.

زارعی توضیح داد: با توجه به این که هر کدام از ضامن ها به موجب عقد ضمان و ماهیت آن به تنهایی مسئولیت پرداخت کل بدهی را برعهده گرفتند حقی نسبت به شکایت از یکدیگر ندارند یعنی ضامن اول که مجبور به پراخت بدهی شده است نمی تواند ضامن دوم را ملزم به پرداخت نصفی از بدهی و ... نموده یا بگوید با وجود ضامن دیگر من مبلغ بدهی را نمی پردازم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 16 مهر 1400 بروزرسانی: 16 مهر 1400 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1996

به "چگونه ضامن می تواند پولی که پرداخت نموده را پس بگیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه ضامن می تواند پولی که پرداخت نموده را پس بگیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید