یک جسد 2800 ساله در همدان کشف شد

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، کشف جسد 2800 ساله در همدان

سرپرست کاوش های باستان شناسی در محوطه میدان امام شهر همدان از کشف یک جسد 2800 ساله در همدان اطلاع داد. پس از کشف دو تابوت که اخیرا در این منطقه صورت گرفت کاوش های بیشتری انجام شد و اکنون کارشناسان از کشف یک جسد متعلق به 2800 سال پیش خبر می دهند. با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص این کشف باارزش بیشتر بدانیم.

یک جسد 2800 ساله در همدان کشف شد

به گفته محمد شعبانی، مسئول روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان این جسد یکی از قدیمی ترین اجسادی است که تا به حال در همدان پیدا شده و متعلق به کودکی حدودا 10 ساله است. وی گفت علاوه بر این جسد، مورد دیگری نیز کشف شده که مطالعات باستان شناسی روی آن همچنان ادامه دارد و کارشناسان هنوز به نظر قطعی در خصوص آن نرسیده اند.

محمد شعبانی با بیان اینکه هیچ گونه اشیا خاصی همراه با این اجساد دفن نشده بودند بیان نمود: در طول حفاری های اجرا شده یک ستون کشف شده که تخمین زده می شود مربوط به دوران سلوکیان باشد، بعلاوه یک سنگ آسیاب روغن گیری و یک خمره ذخیره روغن نیز در کنار این ستون کشف شده است که قدمت آن ها نیز به همان دوران برمی شود.

شهر همدان مرکز مادها و نخستین مرکز ایران بوده و در کنار آتن در یونان و رم در ایتالیا از معدود شهرهای باستانی و مهم است که همچنان پابرجا مانده است. این شهر مرکز مادها بوده و در طول سالیان به علت موقعیت جغرافیایی خاص و آب و هوای مساعدی که داشته مورد توجه پادشاهان مختلف بوده است. آثار تاریخی فراوانی که در این شهر وجود دارد و متعلق به دوره های مختلف ایران باستان است گویای این تاریخ پر فراز و نشیب است. هرودت در نوشته های خود احداث این شهر را به دیااکو نسبت می دهد و ذکر می نماید که شهر همدان در گذشته هفت دیوار داشته و هر یک از دیوارها به رنگ یکی از سیاره ها رنگ آمیزی شده بودند.

پس از انقراض مادها اگرچه همدان (همگمتانه باستان) دیگر به عنوان مرکز انتخاب نشد اما به علت قرارگیری در مسیر راه شاهی که پارس تخت جمشید را به سارد متصل می کرد، و همینطور به علت آب و هوای خنک و مطبوعی که داشت به عنوان مرکز تابستان پادشاهان هخامنشی مورد توجه خاص قرار داشت و آثار تاریخی متعدد، از جمله کتیبه های مشهور گنجنامه حکایت از حضور پررونق پادشاهان در این شهر باستانی دارد.

منطقه باستانی هگمتانه که در مرکز شهر همدان نهاده شده است، سال هاست تحت حفاری و کاوش های باستان شناسی نهاده شده و این کاوش ها همچنان ادامه دارد. در طی این کاوش های باستان شناسی گنجینه های باارزش و بی نظیری کشف شده است که بخشی از این اشیا و آثار باستانی هم اکنون در موزه هگمتانه همدان در معرض نمایش نهاده شده است.

کشفیات و آثار تاریخی کشف شده در همدان فراوان است و به علت اهمیت تاریخی این شهر کهن، مجلس شورای اسلامی در سال 1385 طی مصوبه ای شهر همدان را مرکز تاریخ و تمدن ایران گفت و از آن موقع اقداماتی جهت شناساندن هرچه بیشتر این شهر برای گردشگران داخلی و خارجی اجرا شده است.

میدان امام همدان یکی از معدود میدان های دنیاست که به جای 4 خیابان، 6 خیابان دارد و ساختاری بسیار منظم و بی نظیر دارد. این میدان به وسیله مهندس معمار آلمانی کارل فریش تهیه و اجرا شده است و با گذشت بیش از یک قرن از احداث این میدان همچنان موقعیت ارتباطی خود را حفظ نموده است. میدان امام همدان در سال 1379 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پس از ثبت این میدان به عنوان اثر ملی تصمیم گرفته شد اقدامات لازم در جهت حفظ و بازسازی این اثر باارزش صورت بگیرد. در نتیجه مقرر شد طرح پیاده روسازی در محدوده این میدان صورت بگیرد. در جریان حفاری های اولیه جهت پیاده روسازی، به خصوص حفاری های اجرا شده در خیابان اکباتان همدان دو تابوت شکسته سفالی متعلق به اشکانیان و مجموعه ای از تکه های سفالی مربوط به دوره های مختلف تاریخی از دوران مادها تا دوره اسلامی در این مسیر کشف شده است.

در پی کشف این آثار تاریخی و باارزش که حکایت از تاریخ دور و دراز این خطه از ایران دارد این منطقه بار دیگر مورد توجه رسانه ها و باستان شناسان نهاده شد و تصمیم گرفته شد کاوش های بیشتری صورت بگیرد تا احتمال کشف آثار مشابه آنالیز شود. حتی مقرر شده در صورت امکان سایت موزه ای برای نمایش آثار کشف شده در این محطه باستانی و تاریخی در این منطقه احداث شود.

همدان جاذبه های گردشگری و آثار تاریخی فراوانی دارد و به علت آب و هوای کوهستان و معتدلی که دارد به ویژه در فصل بهار و تابستان مورد توجه گردشگران است و هرساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی به این شهر سفر می نمایند. از جاذبه های گردشگری همدان می توان به آرامگاه حکیم ابوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، غار علیصدر که یکی از بی نظیرترین و شگفت انگیزترین غارهای آبی دنیا است، تپه باستانی هگمتانه و کتیبه های گنجنامه اشاره نمود که سخنان داریوش اول و فرزندش خشایارشاه روی آن ها حک شده است.

منبع: الی گشت
انتشار: 10 شهریور 1403 بروزرسانی: 10 شهریور 1403 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2503

به "یک جسد 2800 ساله در همدان کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک جسد 2800 ساله در همدان کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید