مجارستان، زیباترین کشور شرق اروپا

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، یکی از مهمترین جاهای دیدنی فرانسه که بعید است تا به امروز تصویر آن را ندیده باشید، بنای طاق پیروزی پاریس است؛ یک طاق سنگی سفید که با ارتفاع 50 متری، در میان میدانی عظیم و شلوغ جای گرفته است. این طاق زیبا در کنار برج ایفل…

مجارستان، زیباترین کشور شرق اروپا

با ما سفر کنید و با قیمت تور سفر به اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

هیچ شکی نیست که خیابان شانزلیزه پاریس فرانسه را می توان مشهورترین و معروف ترین خیابان جهان دانست که در قلب پایتخت نور و عشق کشیده شده است. کمتر کسی پیدا می شود که در تور پاریس شرکت کند اما در طول بلوار شانزلیزه پاریس قدم نزند و…

کلیسای سنت شاپل یکی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی پاریس است که معمولا کمتر توسط جهانگردان تور فرانسه مورد بازدید قرار می گیرد. هنگامی که نام کلیسا و شهر پاریس کنار هم می آیند، کلیسای نوتردام اولین نامی است که در ذهن بیشتر افراد نقش می بندد. اما باید…

مارسی یکی از مقصدهای جهانگردی مهم فرانسه است و سالانه بیش از 5 میلیون جهانگرد برای تماشای جاذبه های جهانگردی مارسی فرانسه، به این شهر سفر می نمایند. مارسی عظیمترین بندر فرانسه است که پس از پاریس، رتبه دوم جمعیت در میان شهرهای فرانسه را در اختیار…

شاید مجارستان نامی کمتر شناخته شده در میان کشورهای اروپایی باشد، اما بدون شک این کشور زیبا با تاریخ طولانی و فرهنگ غنی خود می تواند هر جهانگردی را شیفته خود سازد. کشور مجارستان در سال های اخیر مورد توجه جهانگردان بسیاری از سرتاسر جهان قرار گرفته است و تعداد متقاضیان تور مجارستان سال به سال در حال افزایش است.

اگر شما نیز دوست دارید بدانید مجارستان کجاست، آب و هوای آن چگونه است، مهمترین جاذبه های جهانگردی آن را بشناسید و به طور کلی درباره کشور مجارستان اطلاعات کسب کنید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

درباره مجارستان

مجارستان کشوری جذاب و زیبا است که از نظر فرهنگی و زبان با تمام همسایگان و حتی باقی کشورهای اروپایی نیز تفاوت دارد و مانند جواهری در میان قاره اروپا می درخشد. کشوری با تاریخ طولانی که محل عبور تمدن های مختلف و سلطه امپراتوری های متعدد بوده و امروزه این تاریخ طولانی، فرهنگی جذاب را پدید آورده است. فرهنگی که با طعم استثنایی غذاهای مجارستان و علاقه اهالی این کشور به برگزاری فستیوال ها و جشن های مختلف شناخته می شود.

شهرهای مجارستان مملو از ساختمان های دیدنی، بناهای یادبود دیدنی و قلعه های تاریخی جذابی هستند که امروزه به مهمترین جاذبه های جهانگردی مجارستان تبدیل شده و باعث رونق صنعت جهانگردی در این کشور می شوند.

اما زیبایی مجارستان تنها به فرهنگ و ساختمان های تاریخی آن وابسته نیست، بلکه طبیعت زیبای این کشور نیز دلیل دیگری برای جذابیت سفر به مجارستان به شمار می رود. رشته کوه های کم ارتفاع، دشت های فراخ، رودهای پرآب و جنگل های انبوه از مهمترین مناظر طبیعی مجارستان به شمار می فرایند. اما کشور مجارستان یک ویژگی طبیعی دیگر نیز دارد و آن چشمه های آب گرم متعدد این کشور است. رومیان باستان اولین گروهی بوده اند که از چشمه های آب گرم مجارستان استفاده می کردند و بعد از گذشت سده ها، این چشمه های آب گرم هنوز نیز بسیار پرطرفدار هستند.

تاریخ، زبان و مردم مجارستان

تاریخ مجارستان بسیار طولانی است و اقوام مختلف از دوران پیش از تاریخ در این محدوده سکونت داشته است. اما تاریخ کلاسیک و مدون این کشور، به سال های 35 تا 9 پیش از میلاد بازمی شود که امپراتوری روم باستان مناطقی از این کشور را به اشغال خود درآورد. در قرن های بعدی سرزمین مجارستان تحت تاخت و تاز قبایل هون (Hun) به رهبری آتیلا (Attila the Hun) بود تا اینکه در سال 895 میلادی، قبایل مجار تحت فرماندهی آرپاد (Árpád) متحد شدند و در مجارستان سکنی گزیدند. در سال 1000 میلادی، استفان مقدس (Saint Stephen) به عنوان اولین پادشاه مجارستان تاجگذاری کرد و دین مسیحیت را به رسمیت شناخت. بدین ترتیب مجارستان وارد مرحله جدیدی از تاریخ خود شد.

اما در سال 1526 امپراتوری قدرتمند عثمانی در ادامه فتوحاتش در اروپا به کشور مجارستان رسید و توانست این کشور را اشغال کند. این سلطه تا سال 1718 میلادی ادامه داشت تا پادشاهی مجارستان توانست استقلال خود را به دست آورد. اما از آنجاییکه این استقلال به یاری نیروهای امپراتوری اتریش و سلسله هابسبورگ (Habsburg) بدست آمده بود، کم کم نفوذ اتریش در مجارستان افزایش یافت تا اینکه به طور کامل به بخشی از امپراتوری اتریش-مجارستان (Austro-Hungarian Empire) تبدیل شد.

در سال های بعدی مردم و سیاستمداران مجارستان کوشش زیادی برای استقلال از اتریش انجام دادند تا اینکه پس از خاتمه جنگ جهانی اول، توانستند استقلال خود را بدست بیاورند. اما تاریخ کشور مجارستان روزهای پرآشوبی را پیش روی خود می دید.

کشور مجارستان در دوران جنگ جهانی دوم صحنه نبرد قدرت های جهانی بود و ابتدا توسط آلمان نازی اشغال شد. اما پس از آن و تا خاتمه جنگ، در اختیار نیروهای ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی بود. پس از آن نیز با تاسیس جمهوری خلق مجارستان، کشور مجارستان به یکی از کشورهای تحت سلطه اتحاد جماهیر شوروی تبدیل شد.

در سال 1526 امپراتوری قدرتمند عثمانی در ادامه فتوحاتش در اروپا به کشور مجارستان رسید و توانست این کشور را اشغال کند. این سلطه تا سال 1718 میلادی ادامه داشت تا پادشاهی مجارستان توانست استقلال خود را به دست آورد

دوران سلطه کمونیسم در مجارستان بسیار تلخ و تاریک بوده است و هنوز نیز بسیاری از شهفرایندان مسن مجارستان، خاطرات تلخی از آن دوران بیاد دارند. این دوران 40 سال به طول انجامید تا اینکه در سال 1989 حکومت کمونیستی از بین رفت و جمهوری مجارستان تاسیس شد و تا به امروز نیز ادامه دارد.

اما اگر بخواهیم درباره نام مجارستان در زبان های فارسی و ترکی صحبت کنیم، باید به تاریخ طولانی این کشور رجوع کنیم. همانگونه که گفتیم قبایل مجار در سال 895 میلادی در این منطقه ساکن شدند. نام مجارستان از همین قبایل گرفته شده است و نام مجارستان به معنی سرزمین مجار ها است. اما نام مجارستان در انگلیسی و بعضی دیگر از زبان ها Hungary گفته می شود. این نام نیز از تاریخ این کشور نشات گرفته است و نامی است که در یونانی ها به قبایل این منطقه می گفته اند.

امروزه بیش از 98 درصد جمعیت کشور مجارستان را مجارستانی های تشکیل می دهند و باقی آنها از نژاد رومانیایی و آلمانی هستند. در حال حاضر در حدود 9 میلیون و 700هزار نفر در مجارستان زندگی می نمایند.

همانگونه که پیشتر گفتیم، فرهنگ و زبان کشور مجارستان با همسایگانش کاملا متفاوت است و به همین دلیل، احتمالا حدس می زنید که زبان رسمی کشور مجارستان چیست. اهالی مجارستان به زبان مجارستانی سخن می گویند که یکی از زبان های اورالی (Uralic) است.

تاریخ طولانی مجارستان در پرچم مجارستان و نماد ملی این کشور نیز قابل مشاهده است. پرچم این کشور از سه نوار افقی قرمز، سفید و سبز تشکیل شده است که اگرچه اولین بار در جنبش های آزادیخواهانه قرن 18 میلادی استفاده شده، اما ریشه رنگ های آن به قرون وسطی برمی شود.

همچنین نشان ملی مجارستان نیز با همین رنگ ها تزئین شده و بالای آن تاج مقدس پادشاه استفان مقدس واقع شده است.

بد نیست بدانید واحد پول مجارستان نیز فورینت (Forint) است که با کد HUF شناخته می شود و کد مجارستان نیز +36 است.

تا اینجا با تاریخ و مردم کشور مجارستان آشنا شدید، اما آشنایی با مجارستان به همین جا ختم نمی شود.

جغرافیا و آب و هوای مجارستان

برای شناخت بیشتر و آشنایی با کشور مجارستان، باید درباره موقعیت جغرافیایی مجارستان نیز اطلاعات کسب کنیم. احتمالا احتیاجی نیست بگوییم مجارستان در کدام قاره است، زیرا تا بدینجا حتما متوجه شده اید که این کشور در قاره اروپا واقع شده است. اما بد نیست به نقشه مجارستان در اروپا نگاه کنید تا با موقعیت دقیق آن آشنا شویم.

کشور مجارستان در اروپای مرکزی و حوضه آبریز کارپات (Carpathian Basin) واقع شده است. اگر کمی دقیقتر به نقشه کشور مجارستان نگاه کنید، خواهید دید که کشورهای اسلواکی اوکراین، رومانی، صربستان، کرواسی، اسلوونی و اتریش همسایگان مجارستان هستند که با آن مرز مشترک دارند.

مهمترین ویژگی های جغرافیایی مجارستان، عبور دو رودخانه دانوب (Danube) و تیسا (Tisza) است که از میان این کشور عبور می نماید و تاثیر بسیاری بر فرهنگ اهالی مجارستان گذاشته اند و بسیاری از شهرهای مجارستان در کنار همین روخانه ها شکل گرفته اند.

اگر نمی دانید پایتخت مجارستان کدام شهر است، بهتر است به نقشه مجارستان و جهت حرکت رود دانوب نگاه کنید. در نیمه شمالی کشور مجارستان و در حاشیه دانوب، می توانید یکی از زیباترین شهرهای اروپایی را پیدا کنید؛ بوداپست.

کشور مجارستان در اقلیم معتدل قرار گرفته و به همین دلیل آب و هوای مجارستان چهارفصل است. تابستان های مجارستان به طول کلی گرم و با میزان رطوبت پایین است اما هوای زمستان ها سرد و همراه با بارش برف و باران خواهد بود. میانگین دمای سالانه کشور مجارستان 9.7 درجه سانتیگراد است و میزان بارش سالیانه به طور متوسط 600 میلیمتر است.

فکر می کنیم تا اینجا به اندازه کافی درباره اطلاعات در خصوص مجارستان صحبت نموده ایم و بهتر است تعدادی از بهترین جاذبه های جهانگردی مجارستان را معرفی کنیم.

جاذبه های جهانگردی مجارستان

مجارستان پر از جاهای دیدنی، ساختمان های زیبا و شهرهای دوست داشتنی است که ترکیب آنها باعث شده تا در سال های اخیر، تور مجارستان محبوبیت بسیاری داشته باشد. در سال 2019 میلادی، بیش از 17 میلیون نفر به مجارستان سفر کردند تا از جاذبه های جهانگردی این کشور بازدید نمایند. در ادامه تعدادی از مهمترین جاذبه های جهانگردی مجارستان را با یکدیگر مرور خواهیم کرد:

بوداپست: پایتخت مجارستان و یکی از زیباترین شهرهای اروپا که به پاریس شرق و عروس دانوب شهرت دارد. گشت و گذار در این شهر زیبا و بازدید از ساختمان های تاریخی و آشنایی با فرهنگ اهالی بوداپست، مهمترین فعالیت جهانگردی تور مجارستان به شمار می رود.

ساختمان مجلس مجارستان: ساختمان مجلس مجارستان مهمترین جاذبه جهانگردی و نماد این کشور است که در شهر بوداپست و حاشیه رود دانوب واقع شده است. این ساختمان سومین مجلس عظیم جهانست و علاوه بر زیبایی خیره نماینده بنا، می توانید از تاج پادشاه استفان قدیس که در این ساختمان نگهداری می شود دیدن کنید. کافیست عکس کشور مجارستان را سرچ کنید تا این ساختمان را مشاهده کنید زیرا در سرتاسر مجارستان، از هیچ بنایی به اندازه مجلس عکس گرفته نشده است.

پارک ملی هورتوباگی: پارک ملی هورتوباگی (Hortobágy) یا هورتوبادی، اولین و عظیمترین پارک ملی مجارستان است. این پارک ملی در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده و عظیمترین مرتع نیمه طبیعی سرتاسر اروپاست. در این پارک علاوه بر تماشای 342 گونه جانوری، می توانید با فرهنگ سنتی روستاهای مجارستان نیز آشنا شوید.

حمام های آب گرم بوداپست: بوداپست را پایتخت چشمه های آب گرم اروپا می دانند زیرا حدود 1000 چشمه آب گرم مختلف در این شهر وجود دارد که از دوران باستان مورد توجه رومیان بوده است. امروزه استفاده از حمام های آب گرم بوداپست به یکی از مهمترین فعالیت های جهانگردی در بوداپست تبدیل شده اند.

برای معرفی جاذبه های جهانگردی مجارستان، نه یک مقاله بلکه یک کتاب قطور احتیاج است تا تمامی جاذبه های جهانگردی این کشور را معرفی کنیم. علاوه بر جاذبه های ذکر شده در بالا، رستوران های مجارستان نیز از جاذبه های فرهنگی مهم این کشور به شمار می فرایند که شما می توانید بهترین و خوشمزه ترین غذاهای مجارستانی را در آنها امتحان کنید.

همچنین حتما پیشنهاد می کنیم سری به مراکز خرید مجارستان نیز بزنید تا بتوانید علاوه بر محصولات امروزی مانند لباس و پوشاک، صنایع دستی و سوغات مجارستان را نیز خریداری کنید.

ویزای مجارستان

علاوه بر جاذبه های جهانگردی و فرهنگ دوست داشتنی اهالی مجارستان، یکی دیگر از مسائلی که باعث شده تا تور مجارستان بدین اندازه محبوب شود، ویزای مجارستان است. در واقع کشور مجارستان از سال 2003 میلادی به عضویت پیمان شینگن درآمده است.

بدین ترتیب شما با دریافت ویزای شینگن از هر یک از کشورهای عضو، می توانید به مجارستان سفر کنید (البته با این شرط که ورودتان به منطقه شینگن از کشور صادرنماینده باشد). همچنین کشور مجارستان نیز با وجود اینکه از قوانین منطقه شینگن تبعیت می نماید، نسبت به دیگر کشورهای عضو این پیمان سختگیری کمتری دارد و به راحتی می توانید برای دریافت ویزای مجارستان اقدام کنید.

شما با دریافت ویزای شینگن از هر یک از کشورهای عضو، می توانید به مجارستان سفر کنید

اقامت و تحصیل در مجارستان

دولت مجارستان اقامت را از راه های مختلف ممکن نموده است که تقریباً مشابه دیگر کشور های عضو اتحادیه اروپا فرایند مشخصی دارد. یکی از راه های دریافت اقامت در مجارستان تحصیل است. بنابراین اگر بتوانید در یکی از دانشگاه های مجارستان پذیرش و یا بورسیه بگیرید می توانید در درجه اول ویزای مجارستان تحصیل را دریافت نموده و در ادامه برای اخذ ویزای دائم به وسیله راه های پیش بینی شده توسط دولت مجارستان اقامت خود را پیگیری نمایید.

دانشگاه های مجارستان از لحاظ سطح علمی و قدمت در اروپا اعتبار بالایی دارند و هزینه های معمول آنها از 2500 تا 15000 یورو در هر ترم، متغیر است. این هزینه بستگی به رشته انتخابی شما و سطح دانشگاه مورد نظر دارد. به دلیل کیفیت بالای زندگی در مجارستان، تحصیل در مجارستان نیز از محبوبیت خاصی برخوردار است و بیشتر دانشگاه های این کشور پذیرش دانشجوی بین المللی را در دستور کار خود دارند. مطابق آمار ارائه شده، از بیش از 100 کشور جهان دانشجو در مجارستان در حال تحصیل هستند.

البته غیر از مهاجرت تحصیلی می توانید به وسیله ثبت شرکت در مجارستان اقامت خود را در ابتدا برای 5 سال و سپس در صورت داشتن شرایط لازم به صورت دائمی دریافت نمایید. خرید ملک در مجارستان و یا کسب شغل کارمندی نیز از دیگر گزینه های روی میز است که می تواند مفید باشد.

امیدواریم اطلاعاتی که از شهرهای مجارستان و به صورت کلی کشور مجارستان در اختیار شما قرار گرفته است رضایت داشته باشید. زندگی در مجارستان تجربه منحصر به فردی خواهد بود؛ شاید اقتصاد مجارستان شبیه کشور های پیشرفته اروپا نظیر آلمان نباشد، شاید پایتخت مجارستان بوداپست، مانند مونیخ یا لندن شهر هوشمند و فوق پیشرفته ای نباشد، اما به طور کل آب و هوای مجارستان، امکانات ساده و زیبایی های بی نظیر آن، در کنار امکان تحصیل باکیفیت و خرج زندگی کمتر، آن را به گزینه ای جدی برای مهاجرت و یا جهانگردی بدل نموده است.

منبع: ققنوس
انتشار: 25 آذر 1399 بروزرسانی: 25 آذر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1498

به "مجارستان، زیباترین کشور شرق اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجارستان، زیباترین کشور شرق اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید