آیا رفتار گردشگران بدتر شده است؟ (قسمت اول)

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، طی یک قرن گذشته، گردشگری به اندازه چشمگیری افزایش یافته است و هر روز خبری از رفتار نامناسب گردشگران منتشر می گردد؛ اما آیا واقعاً رفتار گردشگران بدتر شده است؟

آیا رفتار گردشگران بدتر شده است؟ (قسمت اول)

این روزها ماجراهایی از شنای فردی برهنه در کانال های ونیز تا راه افتادن در پی گیشاها در خیابان های ژاپن به گوش می رسد که جهانگردان را به تیتر خبرها تبدیل نموده است. این طور به نظر می رسد که هر هفته خبر جدیدی از رفتار هنجارشکن جهانگردان در مکان های مشهور یا دورافتاده منتشر می گردد. در گذشته جهانگردان را به چشم یک منبع عایدی دلپذیر می دیدند و هنوز هم در بعضی نقاط دنیا این رویه ادامه دارد؛ با این حال، ظاهراً در عصری زندگی می کنیم که مسافرت، مشکل آفرین شده است. اما آیا واقعاً رفتار جهانگردان با گذشت زمان بدتر شده یا این موضوع پیامد اجتناب ناپذیر سفرهای بیشتر و بیشتر ما در دنیای امروز است؟

شکی نیست که طی یک قرن گذشته، جهانگردی به اندازه چشمگیری افزایش یافته است. طبق اعلام سازمان دنیای جهانگردی، سال قبل تعداد جهانگردان بین المللی رکورد 1.4 میلیارد نفر را زد که در مقایسه با سال 2017 افزایش 6 درصدی را نشان می دهد. در سال 1970 و قبل از اینکه مسافرت ها به واسطه ایرلاین های کم هزینه رونق یابد، تعداد جهانگردان به 166 میلیون نفر خلاصه می شد. کمی عقب تر از آن، در سال 1950 این تعداد حتی به 25 میلیون نفر می رسید.

نقش جهانگردی در اقتصاد دنیای نیز اهمیت زیادی پیدا نموده است. در سال 2018، جهانگردی حدود 1.7 تریلیون دلار یا حدود دو درصد از فراوری ناخالص داخلی دنیا را تشکیل می داد. طبق اعلام سازمان دنیای جهانگردی، فرانسه معروف ترین کشور برای مسافرت به شمار می رود و پس از آن، اسپانیا، آمریکا، چین و ایتالیا قرار دارند. با این حال، تعدادی از مقاصد جهانگردی دنیا، قربانی همین معروفیت و محبوبیت شان شده اند.

بسیاری از شهفرایندان ونیز به واسطه اورتوریسم، محل زندگی خود را ترک نموده اند؛ به همین علت مقامات این شهر ایتالیایی و مقاصدی مثل ایبیزا و بارسلونا برای مقابله با اثرات مخربی همانند کمبود آب و آلودگی زباله تصمیم به اتخاذ مالیات جهانگردی گرفته اند. موارد متعدد رفتار نامناسب جهانگردان که باعث جلب توجه شده اند نیز شرایط را بدتر نموده اند. با این حال، پروفسور پزولو، متخصص جهانگردی و نویسنده کتاب جهانگردی سمی، اذعان می نماید که این اتفاقات موضوعات جدیدی نیستند. او اضافه می نماید:

از زمانی که انسان ها مسافرت می نمایند، فرهنگ ها دچار آسیب شده اند و محیط زیست، تاوان زیادی داده است. امروزه تعداد بیشتری از مردم به مقاصد جهانگردی دورتر دسترسی دارند، اما مطمئن نیستم که رفتارشان بدتر شده باشد. داستان های امیدبخشی از مشارکت مردم و احیای محیط زیست به گوش می رسد.

در ماه آگوست، سابینا دولزالوا و ژنک اسلوکا، پس انتشار فیلمی از حضورشان در معبد بجی در جنگل میمون مقدس در اوبود بالی، مجبور شدند برای رفتار نامناسبی که داشتند، علناً عذرخواهی نمایند. حادثه ناخوشایند دیگر مربوط به فیلمی از پنج مرد استرالیایی برهنه در خیابان های بالی اندونزی بود که نقدها گسترده ای را به همراه داشت و متعاقب آن مقامات، پیشنهاد اخراج جهانگردان ناهنجار از این جزیره را مطرح کردند. انجمن جهانگردی بالی گفته که دولت در حال تهیه قانون جدیدی برای نظارت بر رفتار جهانگردان مقاصد معروف جهانگردی اندونزی است. با این همه، هیچ نشانه ای مبنی بر افزایش بدرفتاری جهانگردان وجود ندارد. هری راچمات ویدجاجا، معاون مدیریت بحران جهانگردی در وزارت جهانگردی اندونزی، می گوید:

در حال حاضر، هیچ آماری وجود ندارد که به افزایش بدرفتاری جهانگردان اشاره داشته باشد. با این حال، در عصر دیجیتال هستیم و هر اتفاقی به سرعت وایرال می گردد، در نتیجه همین موضوع این ذهنیت را به وجود آورده که تعداد رفتارهای نامناسب جهانگردان بیشتر شده است. چنین اتفاقاتی نشان می دهند که نیروهای امنیتی و صنایع جهانگردی باید فرایند آموزش فرهنگ و آیین های محلی را به جهانگردان ادامه دهند. ناهنجاری های اخیر جهانگردان در بالی احتمالاً ناشی از عدم آگاهی و عدم درک باورها و ارزش های مردم جزیره بوده است.

میشل اوریگان، سخنران ارشد دانشگاه بورنموث و استادیار سابق مؤسسه مطالعات جهانگردی در ماکائو، معتقد است که فرایند اشتراک گذاری این دست از ویدئوها در شبکه های اجتماعی فقط باعث بدترشدن رابطه جهانگردان و مردم محلی می گردد. او ادامه می دهد:

در صورت وایرال شدن یک ویدئوی ناهنجار از جهانگردان، سیاست مداران مجبور به واکنش می شوند؛ مشابه اتفاقی که در ونیز افتاد و عکس دو جهانگرد آلمانی هنگام درست کردن قهوه روی پله های پل ریتالو منتشر شد و آن ها مجبور به پرداخت 1040 دلار جریمه شدند. اَنگ زدن و خجالت زده کردن مردم، کاهش حمایت جامعه از جهانگردان را در پی دارد و باعث ایجاد دیدگاه ما و آن ها می گردد. همه کشورها می خواهند که برترین جهانگردان را داشته باشند؛ اما همین امر باعث شکل گیری سیستمی می گردد که در آن جهانگرد بد و جهانگرد خوب به وجود می آید، موضوعی که فقط می تواند اوضاع را بدتر کند.

آیا وضع مقررات، رفتار جهانگردان را بهتر می نماید؟

شهر رم یکی از چندین مقصد معروف جهانگردی به شمار می رود که به منظور کاهش رفتارهای نامناسب، یک سری دستورالعمل برای جهانگردان وضع نموده است. مقامات این شهر در سال 2018، قوانینی راجع به ممنوعیت مصرف بعضی نوشیدنی ها و آب تنی در فواره های شهر وضع کردند. علاوه بر این، خوردن میان وعده در مکان های عمومی و نشستن روی پله های اماکن تاریخی نظیر اسپانیش اِستِپز برای جهانگردان ممنوع شد. سارا ورده، بنیان گذار Rome Tour Guide که تورهای رم و واتیکان را ترتیب می دهد، ضمن تأکید بر لزوم چنین قوانینی، می گوید که رفتار جهانگردان تأثیر منفی بر شهر داشته است. او می افزاید:

در ماه های ژوئیه و آگوست، این شهر به یک فاضلاب بزرگ تبدیل می گردد، مردم هیچ اهمیتی به قوانین نمی دهند و همین ماجرا شهر را به سمت ویرانی می برد. تقریباً حدود دو دهه در صنعت جهانگردی فعالیت می کنم و شاهد موارد متعددی از رفتارهای ناهنجار مسافران بوده ام. از آن جمله می توانم به استفراغ یکی از جهانگردان روی پله های موزه های واتیکان اشاره کنم. به اعتقاد من، این رفتارها به نوعی باعث کاهش جذابیت رم شده اند. رم به شهری تبدیل شده است که دیگر نمی توان جهانگردان را کنترل کرد و ظاهراً رفتارشان با گذر زمان بدتر شده است.

نیوزیلند، یکی دیگر از مقاصد جهانگردی دنیا به شمار میرود که برای جهانگردان، قانون وضع نموده است و برای مقابله با مسائل مربوط به جهانگردان نظیر رانندگی های بی ملاحظه، زیرپاگذاشتن روش های کمپینگ و بی توجهی به امنیت در فضای باز، از مسافران می خواهد که به سوگندنامه نیوزیلند (Tiaki Promise) متعهد شوند.

بعضی از بخش های کرواسی نیز تصمیم به اجرای آیین نامه های رفتار گرفته اند. این کشور اروپایی که چهار میلیون نفر جمعیت دارد، در سال 2018 پذیرای حدود 18.7 میلیون جهانگرد بود که نشان می دهد سرانه جهانگردی این کشور بیشتر از بسیاری از مقاصد جهانگردی دنیا است. کرواسی نیز درست مشابه ونیز به شدت تحت تأثیر کشتی های کروز است و انتظار دارد که فقط همین سال جاری تعداد جهانگردان دوبرونیک به 50 هزار نفر برسد. بسیاری از مقاصد جهانگردی معروف کرواسی نظیر اسپلیت و دوبرونیک، قوانین یا دستورالعمل هایی برای جهانگردان وضع نموده اند. از آن جمله می توان به پوشیدن لباس مناسب در منطقه ها تاریخی و راهنمای کلی برترین روش ها برای اجتناب از تخطی از قانون اشاره نمود. اینا رودین، مدیر آمریکای شمالی در اداره ملی جهانگردی کرواسی می گوید:

به طور کلی دستورالعمل های رفتاری، ابزاری برای اطلاع رسانی هستند که رفتار قابل قبول در مقاصد جهانگردی را به اطلاع جهانگردان می رسانند.

اگر قصد سفر دارید، همواره می توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جستجوی پرواز خبرنگاران پایین ترین قیمت بلیط ها را از بین فروشنده های معتبر مشاهده نموده و بلیط سفر خود را مقرون به صرفه تر از همه جا تهیه کنید.

مطالعه قسمت دوم

منبع: کجارو / edition.cnn.com
انتشار: 20 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1401 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2221

به "آیا رفتار گردشگران بدتر شده است؟ (قسمت اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا رفتار گردشگران بدتر شده است؟ (قسمت اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید