آیا مهدی هاشمی در دادگاه کانادا حاضر می گردد؟

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، خبرنگاران: در حالی که بعضی رسانه های خارجی از احتمال سفر مهدی هاشمی به کانادا برای شرکت در جلسه دادگاه خبر داده اند، وکیل مهدی هاشمی گفت: نمی توانم در این زمینه اظهارنظر کنم.

آیا مهدی هاشمی در دادگاه کانادا حاضر می گردد؟

از سفر با تور ارزان کانادا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگار قضایی خبرنگاران، حجةالاسلام محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه در آخرین نشست خبری خود، درباره آخرین وضعیت پرونده مهدی هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد که قرار است طی روزهای دهم یا یازدهم مرداد اولین جلسه رسیدگی به این پرونده در دادگاه انقلاب برگزار گردد. محسنی اژه ای همچنین گفته بود که قرار است رسیدگی به این پرونده توسط یک قاضی جدید انجام گردد اما نامی از این قاضی نبرد.

این دادگاه قرار است به اتهامات مهدی هاشمی رفسنجانی در حالی رسیدگی کند که طبق کیفرخواستی که 20 دی سال 91 از سوی دادستانی صادر شد، در 125 صفحه 12 عنوان اتهامی علیه مهدی هاشمی رفسنجانی اعلام شده بود. رسیدگی مجدد به این پرونده در حالی قرار است ماه آینده شروع گردد که بعضی اخبار حاکی از احتمال سفر مهدی هاشمی به کانادا برای شرکت در جلسه دادگاهی دیگر است.

مهدی هاشمی رفسنجانی همزمان با برگزاری جلسات دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان اتفاقات سال 88، از کشور خارج شد و به لندن رفت. در این دادگاه ها، بعضی متهمان از جمله حمزه کرمی در اعترافات خود، مهدی هاشمی را به پولشویی و دست داشتن در آشوب های 88 متهم کردند.

بعدها، دادسرای تهران با اعلام خبر بازرسی از دفتر مهدی هاشمی رفسنجانی در دبیرخانه هیئت امنای دانشگاه آزاد، از کشف اسناد و مدارک زیادی درباره بعضی قراردادهای نفت و گاز، اسناد اقتصادی غیر مرتبط با دانشگاه آزاد، اسناد محرمانه دولتی و گزارش های مرتبط با یکی از متهمان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری اطلاع داد.

همچنین در گزارش ویژه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی درباره حوادث سال 88 اعلام شده بود که مهدی هاشمی نقش کلیدی در این حوادث داشته است.

فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اوایل مهر سال 91 پس از گذشت بیش از 3 سال، به کشور بازگشت و از فردای آن روز بازداشت و برای طی مراحل بازپرسی به زندان اوین منتقل شد. پس از این که مهدی هاشمی با سپردن وثیقه 10 میلیارد تومانی و گذشت حدود 3 ماه از بازداشت، آزاد شد، قرار شد نخستین جلسه رسیدگی به این پرونده در روز 15 اردیبهشت سال 92 برگزار گردد. با توجه به حساسیت موضوع خبرنگاران زیادی از ابتدای صبح خود را به محل دادگاه انقلاب تهران رساندند و مهدی هاشمی به همراه تعدادی از اعضای خانواده وارد دادگاه انقلاب شد. خبرنگاران که اجازه ورود به دادگاه نداشتند در کم تر از یک ساعت شاهد خروج مهدی هاشمی و خانواده از دادگاه بودند و تعیین شد که دادگاه با درخواست استمهال وکیل هاشمی برای مطالعه بیشتر پرونده موافقت نموده است.

این دلیل در حالی مطرح شده بود که از سوی دیگر عنوان شد، پرونده مهدی هاشمی به دلیل نقض تحقیقات و مدارک به دادسرا ارسال شده است و از همان روز تا هفته گذشته هیچ خبری جز تداوم رسیدگی و تحقیقات در دادسرا نبود تا اینکه محسنی اژه ای از شروع رسیدگی مجدد به پرونده در مرداد اطلاع داد.

دیروز بعضی رسانه های خارجی درباره پرونده شکایت شخصی به نام هوشنگ بوذری از مهدی هاشمی مطالبی منتشر و ادعا کردند که قرار است مهدی هاشمی طی روزهای آینده برای رسیدگی به این پرونده به کانادا سفر کند.

یکی از این سایت ها در خبری که به همین منظور منتشر نموده، آورده است: مهدی هاشمی رفسنجانی که بر اساس شهادت پیشین وکیل ایرانی اش نمی توانست دیگر در جلسات اسکایپی با وکلای شاکیان و یا دادگاه در تماس باشد، اینک خواهان دفاع از خود در جلسه دادگاه 18 جولای در کانادا شده است. وکلای مهدی هاشمی بهرمانی در کانادا، چندی پیش خلع شدند و دیگر کسی در کانادا مسئولیت دفاع از او را بر عهده ندارد و به گفته یک منبع آگاه باید تا مهلت مقرر (5 جولای 2014) وکیلی به جای وکلای قبلی به دادگاه معرفی می کرد.

علیزاده طباطبایی پیشتر مدعی شده بود که دادستان انقلاب به موکلش اجازه تماس با وکلای خود و یا شاکیان و شهود در کانادا را نداده بود ولی با وجود این ادعا، دیروز، 3 جولای 2014، علیزاده طباطبایی طی شهادت نامه ای که به دادگاه عالی استیناف اونتاریوی کانادا تسلیم شد، از تصمیم موکلش برای حضور در دادگاه کانادا و دفاع از خود اطلاع داد.

این در حالی است که ناصر سراج قاضی قبلی پرونده مهدی هاشمی پیش از این که رسیدگی به پرونده به عهده قاضی دیگری سپرده گردد، درباره خبری که در آن اعلام شده بود ممکن است مهدی هاشمی رفسنجانی در مأموریتی دوباره از سوی دانشگاه آزاد به مأموریت خارج از کشور برود، گفت: من هم این موضوع را شنیده ام اما از صحت اعطای این مأموریت توسط دانشگاه آزاد خبری ندارم.

در همین زمینه خبرنگار خبرنگاران بر آن شد گفت وگویی با سیدمحمود علیزاده طباطبایی وکیل مهدی هاشمی رفسنجانی و اینکه وی با ارسال نامه ای به دادگاه مربوطه در کانادا اعلام نموده است که مهدی هاشمی برای حضور در جلسه رسیدگی به پرونده شخصاً به کانادا سفر خواهد نمود داشته باشد که علیزاده در پاسخ گفت: من هیچ اظهارنظری در این زمینه نمی کنم.

وکیل مهدی هاشمی همچنین درباره این که آیا ارسال این نامه و اصالت و صحت آن را تأیید یا تکذیب می کنید، گفت: نمی توانم در این زمینه اظهارنظری کنم.

حال باید منتظر ماند و دید با مهدی هاشمی رفسنجانی وکیل یا وکلای جدیدی در پرونده کانادا برای دفاع از اتهامات خود معرفی می نماید یا پیش از این که جلسات محاکمه وی در دادگاه انقلاب تهران شروع گردد، برای رسیدگی به اتهاماتی دیگر، به کانادا سفر کند.

منبع: تسنیم
انتشار: 19 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 448

به "آیا مهدی هاشمی در دادگاه کانادا حاضر می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مهدی هاشمی در دادگاه کانادا حاضر می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید