از ژاپن تا کنیا؛ تاثیر کمبود سیب زمینی بر فرنچ فرایز

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، کمبود جهانی رو به رشد سیب زمینی به معضلی واقعی برای سیاره ای تبدیل شده که به سیب زمینی سرخ نموده (فرنچ فرایز) و چیپس معتاد است.

از ژاپن تا کنیا؛ تاثیر کمبود سیب زمینی بر فرنچ فرایز

به گزارش خبرنگاران به نقل از واشنگتن پست، تعدادی از اقلام محبوب از جمله پنیر خامه ای و عصاره مخمر در بحبوحه اختلال زنجیره تامین ناشی از شیوع کرونا و وخیم شدن شرایط آب و هوایی با کمبود روبرو شده اند. سیب زمینی تازه ترین محصولی است که به این لیست پیوسته است و به علت عوامل ذکر شده در بعضی از کشور ها زنجیره های تامین کافی برای رستوران های فست فود به شکلی نابرابر در دسترس است.

در ژاپن پس از مسائل زنجیره تامین مرتبط با شیوع کرونا و سیل اتفاق افتاده در بندر ونکوور که ارسال سیب زمینی را به تعویق انداخت شعب مک دانلد سفارشات سیب زمینی سرخ نموده (فرنچ فرایز) در ابعاد بزرگ و میانه را در اواخر ماه گذشته متوقف کردند.

چند روز پس از آن، فراوری نمایندگان چیپس سیب زمینی در آفریقای جنوبی هشدار دادند که سیب زمینی پس از یخبندان شدید و بارندگی های بیش از حد که منجر به کاهش محصولات محلی شده علاوه بر نبود منابع دنیای به طرز نگران نماینده ای با کمبود کاهش فراوری و عرضه روبرو شده است.

در کنیا در ماه جاری رستوران های عرضه مرغ سوخاری کنتاکی آسیب جدی بر فروش شان وارد شد، زیرا تاخیر در حمل و نقل که مرتبط با شیوع کرونا بود و محدودیت های ایجاد شده بر اثر آن سبب شد تا ظرف های پر از سیب زمینی این رستوران ها بیش از یک ماه خالی بمانند.

شعبه KFC در کنیا در تاریخ 3 ژانویه در توئیتی گفت: شما چیپس های ما را دوست دارید و ما متاسفانه آن را تمام نموده ایم. متاسفیم! در همین حال، این رستوران زنجیره ای به مشتریان جایگزینی ارائه داد که در آن می توانستند به جای سیب زمینی سرخ شده در وعده غذایی ترکیبی سایر آیتم های منو از جمله نان، نوشابه، سالاد کلم و ذرت را انتخاب نمایند.

با این وجود، دیگر رستوران های فست فود در کنیا توانستند سیب زمینی سرخ نموده را ارائه نمایند. برگر کینگ کنیا در پستی اینستاگرامی در تاریخ 4 ژانویه نوشت: ما برای همه به میزان کافی سیب زمینی سرخ نموده داریم. کنیایی ها از KFC بدان خاطر عصبانی هستند که به سیب زمینی وارداتی به جای سیب زمینی محلی که فصل برداشت آن است تکیه دارد.

ژاک تیونیسن مدیر اجرایی KFC برای شرق آفریقا به روزنامه بیزینس دیلی کنیا گفته است که آن رستوران به علت استاندارد های دنیای کیفیت نمی تواند به راحتی به سیب زمینی کنیایی روی آورد.

او گفته است: تامین نمایندگان باید فرایند تایید تضمین کیفیت دنیای را طی نمایند و ما نمی توانیم آن را نادیده گیریم حتی اگر به قیمت آن تمام گردد که مطمئن شویم غذای مان برای مصرف به وسیله مشتریان مان ایمن است.

بعضی، اما در رسانه های اجتماعی خواهان تحریم KFC شدند و پرسیده اند چرا آن رستوران از ابتدا در پی کسب تاییدیه برای تامین نمایندگان محلی سیب زمینی نبوده است.

واچیرا کاگوونگو رئیس شورای ملی سیب زمینی کنیا به رسانه های محلی گفت که کشاورزان آن کشور 62 نوع محصول را فراوری می نمایند و با برنامه ریزی مناسب می توانند KFC را تامین نمایند.

واقعیت آن است در صورتی که شیوع کرونا نیز وجود نداشت کمبود سیب زمینی هر از چند گاهی به علت شرایط بد آب و هوایی، اختلافات کاری و بلایای طبیعی رخ می دهد. چین، روسیه، هند و ایالات متحده بزرگترین فراوری نمایندگان سیب زمینی در دنیا هستند. با این وجود، سال گذشته کشاورزان امریکایی مجبور شدند میلیون ها سیب زمینی را پس از قرنطینه و دستورات درباره ماندن در خانه که منجر به کاهش شدید تقاضای رستوران ها شد نابود سازند. بر اساس گزارش ماه نوامبر از سوی وزارت کشاورزی امریکا محصول سیب زمینی آن کشور در سال 2021 میلادی دو درصد کاهش یافته است.

ژاپن بزرگترین بازار نظارت بر سیب زمینی در امریکا است. ژاپن بیش از سه هزار حق انتشار شعب مک دونالد را کسب نموده و به سیب زمینی هایی که در امریکا کشت شده و با کشتی از امریکای شمالی ارسال می شوند متکی است.

مک دانلدز در ژاپن اعلام نموده که در حال آنالیز ارسال سیب زمینی به وسیله پرواز های هوایی به ژاپن است تا زمانی که مشکل پشتیبانی سیب زمینی در ونکوور حل گردد. با این وجود، پس از بارش سنگین برف در اوایل ژانویه که ارسال ها را بیش تر به تاخیر انداخت مک دانلدز اعلام نموده که دست کم برای یک ماه دیگر به تامین سفارشات در سطح خُرد خود متعهد خواهد بود.

منبع: واشنگتن پست

منبع: فرارو
انتشار: 29 بهمن 1400 بروزرسانی: 29 بهمن 1400 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2145

به "از ژاپن تا کنیا؛ تاثیر کمبود سیب زمینی بر فرنچ فرایز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از ژاپن تا کنیا؛ تاثیر کمبود سیب زمینی بر فرنچ فرایز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید