آنالیز جابه جایی ریل قطار از میان تپه حصار

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، آنالیز جابه جایی ریل قطار از میان تپه حصار صورت می گیرد.

آنالیز جابه جایی ریل قطار از میان تپه حصار

حمیدرضا دوست محمدی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان در ملاقات با مدیرعامل و شماری از اعضای خانه تسنیم دامغان به تشریح بازسازی، سامان دهی و حفاظت از محوطه باستانی تپه حصار پرداخت و اظهار کرد: موافقت های اولیه با شرکت راه آهن انجام و مقرر شده است برای اتخاذ تصمیم نهایی، بازدیدهای میدانی مشترک انجام شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان سمنان در مورد اقدامات لازم برای زمینه سازی ثبت جهانی تپه حصار اظهار داشت: سامان دهی و حفاظت قسمتهایی از این محوطه باستانی صورت پذیرفته و با خواناسازی آثار معماری محوطه، حفاظت از بخشی از لایه های باستان شناسی هم اجرا شده است.

وی ادامه داد: با بهره گیری از مطالعات پژوهشی محوطه، آثار معماری با مواد همگون و با حفظ و جداسازی لایه های تاریخی با لایه بازسازی شده نو اجرا شده است.

دوست محمدی به اقدامات اجرا شده برای سامان دهی و کنترل آب های سطحی در زمان بارندگی ها و جلوگیری از تخریب بر اثر آب شستگی در این تپه باستانی اشاره نمود و گفت: راستای با استفاده از زیرساخت های چوبی برای بازدید گردشگران در این تپه ایجاد شده است و گردشگران داخلی و خارجی با حرکت در این راستا تعریف شده می توانند از سطح تپه بازدید نمایند.

او با اشاره به معضل قدیمی عبور ریل قطار از میان تپه حصار ادامه داد: با حمایت خانه تسنیم، پیگیری ثبت جهانی تپه حصار قوت بیشتری پیدا نموده و براساس پیگیری های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مجموعه استان، جابه جایی و انتقال خطوط ریلی قطار از عرصه و حریم اثر که دهها سال است از میان این تپه باستانی عبور می نماید، به واقعیت نزدیک شده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اضافه کرد: مشخص حریم و عرصه، مهمترین اقدامات برای ثبت جهانی تپه حصار است و نشانه گذاری این حریم و عرصه و توافق با مالکین خصوصی در حال اجرا است.

دوست محمدی اظهار داشت: این تپه باستانی در محدوده شهر دامغان به اسم مرجع علمی تپه های عصر آهن در جهان شناخته شده و با اصلاح ریل راه آهن در این تپه که خوشبختانه با همراهی راه آهن جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد، امیدهای ثبت جهانی اثر هم زنده شده است.

تپه حصار یکی از مهم ترین محوطه های دوران پیش از تاریخ در فلات ایران است و قدمت این محوطه باستانی به هفت هزار و 500 سال قبل بر می شود.

این تپه باستانی سه دوره اصلی فرهنگی از اواخر نوسنگی تا انتها عصر مفرغ را در خود نهان دارد و قدمت و دیرینگی تمدن تپه حصار به هزاره چهارم تا هزاره نخست پیش از میلاد می رسد. تپه حصار دامغان در سال 1310 به شماره 40 در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: همگردی
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1912

به "آنالیز جابه جایی ریل قطار از میان تپه حصار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز جابه جایی ریل قطار از میان تپه حصار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید