تحقیق و پرسشگری در جامعه باید از درون مدرسه فرهنگ سازی شود

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت تحقیق و پرسشگری در جامعه باید از درون مدرسه و میان دانش آموزان فرهنگ سازی شود که تقویت نسل امروز و تضمین فردای جامعه و کشور را در پی دارد.

تحقیق و پرسشگری در جامعه باید از درون مدرسه فرهنگ سازی شود

به گزارش روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اموزش و پرورش استان قزوین، محمود امانی طهرانی روز چهارشنبه بیست و چهارم آذرماه، در مراسم تجلیل از دانش آموزان و معلمان پژوهشگر استان قزوین که در سالن جلسات آموزش و پرورش قزوین برگزار گشت از دانش آموزان و معلمان به عنوان سرمایه ارزشمند جامعه یاد کرد و اضافه کرد: آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد آموزشی و تربیتی و اثر بخش که با سرمایه های هر کشوری یعنی نیروی انسانی سر و کار دارد، نقش به سزایی در تربیت توانایی های نیروی انسانی ایفا می کند.

وی با بیان اینکه کشور ایران دارای سرمایه های بزرگ نیروی انسانی خلاق، آگاه و با انگیزه است که باید قدر آنها را بدانیم، گفت: پژوهش و تحقیق نقطه تحول و توسعه جوامع بوده و پیشرفت جوامع از سده های گذشته تا به امروز مدیون کارهای تحقیقاتی و پژوهشی است.

امانی طهرانی با اشاره به ضرورت توجه به پژوهش های مدرسه ای، اضافه کرد: توجه به امر پژوهش و فعالیت های پژوهشی در مدارس، بسیار مهم است و در فرایند یادگیری مؤثر دانش آموزان تأثیر فراوانی دارد.

وی ادامه داد: پژوهش، راه های ناشناخته زیادی را در راستا تعلیم و تربیت دانش آموزان می گشاید و کمک می کند تا بتوانیم از ظرفیت ها و داشته های خود متناسب با شرایط و موقعیتی که در آن قرار گرفته ایم، استفاده کنیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش شرح داد: با نگاه به نقش دانش آموزان متوجه می شویم که آنها نیز می توانند نقطه تحول و توسعه در یک کشور باشند چون توسعه و آینده کشور زمانی میسر می شود که انرژی و توان خود را برای ساختن یک آموزش و پرورش قوی و تربیت دانش آموزان پرسشگر، محقق و اندیشه ورز صرف کنیم.

وی با بیان اینکه امروز نهضت پژوهش در جامعه کلید خورده است، تاکید کرد: در صورتی که در مدارس بر پژوهش های دانش آموزی تمرکز و فعالیت بیشتری انجام شود، تفکر علمی و پژوهشی در دانش آموزان شکل می گیرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: یکی از اساسی ترین مسائل و موضوعات عرصه مدیریت پژوهشی به ویژه در زمینه پژوهش ها کاربردی کردن یافته های پژوهشی است که به منزله مدیریت منابع سرمایه گذاری شده در حوزه پژوهش است.

امانی طهرانی با تاکید بر لزوم طراحی الگوی ویژه پژوهش های دانش آموزی، گفت: امروز جای خالی مفهوم پژوهش دانش آموزی در ادبیات علمی و پژوهشی کشور به شدت احساس می شود.

باید تحقیق و پژوهش با کمک رسانه ها به صحنه جامعه آورده شود

وی با اشاره به شرایط پژوهش در سطح کشور، گفت: باید تلاش کنیم تا با حمایت رسانه ها، پژوهش را از صحنه آکادمیک خارج کرده و به صحنه جامعه بیاوریم تا مردم با واقعیت های علمی و پژوهشی بیشتر آشنا شوند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش، مرکز دانش پژوهی است و به عنوان شاه کلید توسعه یاد می شود زیرا حاصل نهادینه کردن تفکر پژوهشی در نظام تعلیم و تربیت امروز، وجود تفکر خلاق و پژوهش گر در آینده است.

امانی طهرانی گفت: پژوهش معلمان، کاری از جنس درس پژوهشی، درس کاوی، مطالعات موردی و اقدام پژوهی است و این چهار مورد، روش اصلی پژوهش های معلمان در کشور به شمار می رود و چون این پژوهش ها معطوف به بهبود بخشیدن یک موقعیت بوده سریعاً طراحی و اجرا می شوند تا یک موقعیت را بهبود ببخشند.

وی خاطر نشان کرد: معلم در محیط کلاس، موقعیت زیادی در اختیار دارد و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی باید بر روی اینها در برنامه های درسی و کتاب های درسی کار کند ولی در فضای آکادمیک دانشجویان و استادان دنبال رزومه علمی هستند و کمتر تحقیقات و پژوهش های خود را در اختیار یکدیگر قرار می دهند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به لزوم انجام پژوهش های توصیفی، تاکید کرد: پژوهش های توصیفی راهگشا، خیلی کم داریم و دانشگاه ها بیشتر به کارهای طراحی الگو معطوف شده اند که این هم محل نقص است.

همچنین در آیین تجلیل از پژوهشگران برگزیده آموزش و پرورش استان قزوین که با حضور دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش برگزار گشت. از 60 نفر از معلمان و دانش آموزان برگزیده استان قزوین در عرصه تحقیق و پژوهش تقدیر شد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 7 بهمن 1400 بروزرسانی: 7 بهمن 1400 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2121

به "تحقیق و پرسشگری در جامعه باید از درون مدرسه فرهنگ سازی شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحقیق و پرسشگری در جامعه باید از درون مدرسه فرهنگ سازی شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید