راهنمای سفر به ورامین ، شهری تاریخی در همسایگی پایتخت

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، بسیاری از افراد بر این باورند که برای سفر و گردشگری باید به خارج از ایران رفت، چرا که در داخل کشور مکان های دیدنی و طبیعت های خاص وجود ندارند، در صورتیکه در باوری غلط به سر می برند. در داخل کشور ایران شهرهای کوچک و بزرگی را می بینیم که هر یک با دارا بودن طبیعت و مکان های دیدنی مختلف، افراد زیادی را حتی از خارج از ایران نیز به سمت خود می کشند. در مقاله راهنمای سفر به ورامین هم برای اثبات غلط بودن این باور هم برای افراد علاقمند به گردشگری در داخل ایران به معرفی ورامین می پردازیم. در ابتدا، باید به این نکته اشاره کرد که این منطقه از گذشته های دور شهرت خاصی را در هر زمینه از جمله تاریخی، فرهنگی، کشاورزی و گردشگری و... را به خود اختصاص داده است. پس، اغراق نیست اگر گفته گردد که این منطقه یکی مهمترین مکان های دیدنی در کل ایران به حساب می آید. در ادامه این مطلب، شما را به تماشای جاذبه های گردشگری ورامین خواهیم برد و کمی هم از سوغات ورامین برایتان سخن خواهیم گفت.

راهنمای سفر به ورامین ، شهری تاریخی در همسایگی پایتخت

برای دریافت خدمات ویزای کانادا با مجربترین کارشناسان کشور همراه باشید.

تاریخچه ورامین

بهتر است قبل از هر چیزی نگاهی به تاریخچه این منطقه دیدنی در سفر به ورامین بیندازیم. در خصوص ورامین می توان این ادعا را اثبات کرد که قبل از رسیدن دین اسلام به این منطقه نیز جز آبادی ها به حساب می آمد، چرا که در گذشته های خیلی دور نیز در آن بناها و کاخ ها دیده شده اند. طبق سنداتی که در نوشته ها مشاهده شده، در کتاب اوستا قلعه ای در این خطه را با وارنا برابر می دانند. در سال 22 هجری توسط افرادی به نام نعیم بن مقرن و رامی دین اسلام به ورامین کشانده شد و ورامین به واسطه مسلمانان فتح گشت. طی سال ها، ورامین جز شهرستان های ثروتمند شد، به گونه ای که سه وزیر آخر سلجوقی در این مکان سکونت داشتند. خاندان رضی الدین از اولین افرادی بودند که در این دوره به ساخت مسجد و مدرسه هایی برای ترویج علم در این منطقه از ایران پرداختند. ناگفته نماند که تا قبل از حمله مغول به ایران، اهمیت ورامین فقط در حوزه کشاورزی بوده که پس از حمله و خراب شدن ری، این مکان در ایران رشد و پیشرفت بسیاری را از آن خود کرد. با توجه به رفت و آمد حکومت های مختلف و حوادث گوناگون، این منطقه هم اکنون آثار تاریخی و مکان های دیدنی بسیاری را برای گردشگری در دل خود جای داده است.

موقعیت جغرافیایی ورامین

در خصوص موقعیت جغرافیایی جاذبه های گردشگری ورامین به صورت دقیق می توان گفت که در بخش مرکزی استان ورامین است. جالب است در راهنمای سفر به ورامین بدانید که آمار مردم میهمان نواز این مکان دیدنی و گردشگری طبق آخرین آمار 225628 نفر در سال 95 بوده است. پس، با منطقه ای با جمعیت کم و دور از ازدحام و شلوغی پایتخت روبرو هستیم که این خود به تنهایی یکی از مزیت های گردشگری در این منطقه از ایران است. موقعیت کاملا دقیق آن نیز به این صورت بوده که از بخش جنوب تهران 30 کیلومتر را طی می کنیم تا وقتی که این منطقه در مقابل چشمان ما قرار بگیرد. جاذبه های گردشگری ورامین تا جاده امام رضا امتداد یافته اند.

امکانات ورامین

بیشتر افراد با شنیدن نام ورامین تصور ذهنی از جایی بی امکانات را در نظر می گیرند، ولی باید بگوییم که این باور نیز اشتباه است، چرا که براساس راهنمای سفر به ورامین باید بدانید که در این مکان دیدنی و پر جاذبه شما شاهد 5 هتل، 2 بیمارستان، 7 درمانگاه شبانه روزی و چندین داروخانه خواهید بود.

سوغات ورامین و غذاهایش

به قسمت خوشمزه و یادگاری های راهنمای سفر به ورامین می رسیم که طعم دیگری به این مکان دیدنی در ایران می دهند. غذاهای سنتی و صنایع دستی که در این مکان به چشم می خورند، غیرممکن است که با همان کیفیت و طعم را در جای دیگری از ایران پیدا کنید. این غذاهای اصیل و خوش طعم عبارتند از: شیش انداز، اشکنه و آش گوجه. در صورت سفر به ورامین، در لا به لای گردشگری خود با چشیدن غذاهای ذکر شده، تجربه سفر خود را ماندگار و جاودانه کنید. چنانچه دوست داشتید که سوغات ورامین را از سفر خود به یادگار ببرید، کافی است تا به بازارهای موجود سری بزنید تا با معرق کاری ها و سبدهایی که با دست ساخته شده اند، روبرو شوید.

جاذبه های گردشگری ورامین

بند علیخان

بند علیخان در اصل نام تالابی در میان جاذبه های گردشگری ورامین است. موقعیت دقیق این تالاب در 35 کیلومتری جنوب ورامین به ثبت رسیده و در خصوص دیگر ویژگی های این تالاب دیدنی می توان گفت که فصلی بوده و جز تالاب های آب شیرین گزارش شده است. وسعت این تالاب مشهور نیز بدلیل فصلی بودن متغیر است و عدد ثابتی ندارد. عناصر تشکیل دهنده این تالاب در این مورد از جاذبه های گردشگری ورامین عبارتند از: جاری شدن آب رودخانه های فصلی و آب های سطحی در فصل بارانی. در این تالاب به دلیل خاص بودن و منحصر بفرد بودن ساختار و عوامل تشکیل دهنده، شما شاهد گونه های نادری نظیر هوبره و انواع مختلف پرندگان شکاری خواهید بود. ناگفته نماند که این گونه ها را در فصل پاییز و زمستان می توانید در این منطقه دیدنی و خاطره ساز مشاهده کنید. به طور کلی می توان گفت که این منطقه به تنهایی در کل ایران زیستگاه بسیاری از پرندگان را تشکیل داده که عکاسی در کنار آن ها می تواند سفری خاطره ساز را برایتان رقم بزند.

مسجد جامع ورامین

یکی از دلایل اصلی جذب توریست، وجود آثار تاریخی بسیار قدیمی و ارزشمند در این منطقه است، آثاری که شما با دیدن آن ها به راحتی سفر در زمان را تجربه نموده و به سال های دور ورامین در دوره های حکومت های مختلف خواهید رفت. سال ساخت مسجد جامع ورامین به دوره حکومت ایلخانی باز می گردد که در زمان حکمرانی سلطان محمد خدابنده آغاز و در زمان حکومت پسر همین فرد به اتمام رسید. با توجه به قدیمی بودن این مورد از جاذبه های گردشگری ورامین هم اکنون امکان عبادت در آن وجود ندارد، ولی می تواند برای گردشگری جایی بسیار خاطره ساز باشد. اولین چیزی که از این مسجد هر ایرانی یا خارجی را میخکوب خود می نماید، تزیینات قسمت های مختلف بنا بوده که هر یک به نحوی در گوشه ای دلربایی می نمایند. مدخل، صحن و شبستان سه عنصر اصلی تشکیل دهنده این بنای پر قدمت هستند. نام دیگر این مسجد، مسجد آدینه ورامین بوده که در این منطقه همه را جذب خود می نماید. این بنا مستطیلی شکل بوده و طول آن 66 متر و عرض آن 43 متر به ثبت رسید. ضلع شمالی این بنا دقیقا همان ورودی مسجد است. نمازخانه خود را در دل ضلع جنوبی این مکان جای داد. براساس راهنمای سفر به ورامین ناگفته نماند که این مکان تاریخی تنها منحصر به یک ورودی نیست، چرا که در ضلع شرقی ورودی خروجی فرعی را شاهد خواهید بود. ایوان این مسجد همان دروازه ای بوده که به عنوان ورودی مدخل است. صحن مسجد را نیز حیاطی مستطیلی تشکیل می دهد که حوضی در وسط آن خودنمایی می نماید. گردشگری در چنین مکان فریبنده و پر قدمتی می تواند برای گردشگران خارجی نیز جالب و خاطره ساز گردد.

مسیله

وقت آن رسیده که به دل دشتی پر آوازه در کل ایران به نام دشت مسیله بزنیم. اگر این دشت را به سمت جنوب امتداد دهیم به دریاچه نمک خواهیم رسید. نام دیگر این مکان دیدنی و تاریخی نیز کویر مسیله بوده که محققین با توجه به این نام و آنالیز شرایط موجود در آن به این نتیجه رسیده اند که برای زندگی انسان ها این منطقه از ایران مناسب نیست. این منطقه صرفا جهت گردشگری و کسب آرامش در جایی به دور از ازدحام مناسب است و نقش بسزایی را در فرهنگ و تمدن ایران ایفا کرد.

یخچالی قدیمی در دل ورامین

گردشگری و عکاسی در کنار یخچالی طبیعی در کشور ایران می تواند از خاطرات فراموش نشدنی در سفر به ورامین باشد. براساس راهنمای سفر به ورامین باید بدانید که موقعیت این یخچال در جنوب شرقی ورامین واقع شده که هم طبیعتگردی به حساب می آید و هم گردشگری در دل یک آثار تاریخی مهم از گذشته های دور ایران! قدمت این یخچال به دوره سلجوقی باز می گردد که از آن موقع تا به حال به صورت کامل سالم مانده است. در قسمت غرب و شرق این یخچال دریچه هایی به چشم می خورند که در زمان های دور از این دریچه ها یخ های جمع آوری شده را به درون این یخچال دیدنی جمع آوری می کردند. برای رسیدن به این یخچال نیز خود را به روستای حصار کوچک رسانده و گردشگری خود را از این روستا به جاده آسفالته بکشانید. در انتهای این جاده، یخچال قدیمی و البته گوینده تاریخ سلجوقی ایران در برابر چشمانتان قرار خواهد گرفت. پرسه زدن در این مکان دیدنی از یک دشت معروف در ایران را هرگز از دست ندهید؛ چرا که به راحتی می تواند تجربه ای متفاوت را به مسافران ایرانی و خارجی هدیه دهد.

امامزاده یحیی

موقعیت امامزاده یحیی در جنوب شرقی ورامین به چشم می خورد و در محله ای به نام کهنه گل می توان به آن رسید. قدمت این مکان به سال 707 هجری قمری باز می گردد. بدنه این مقبره را هشت دریچه مشبک تشکیل داده و چهار کنج طاق نما نیز در صحن این مقبره دیده می شوند که به شکل برج درآمده اند. تزئیناتی که در قسمت پایین دیواره صحن به چشم می آیند، گچبری هایی را در معرض دید گذاشته که چشم همه را مبهوت خود می نمایند. سبک معماری به کار رفته در این منطقه نیز سبک معماری آذری است. گردشگری در مکانی عرفانی و پر قدمت ایران می تواند از بهترین خاطرات سفر به ورامین باشد.

تصفیه قند ورامین

قدمت این ساختمان به دوره پهلوی باز می گردد. موقعیت آن نیز در ورامین، بلوار شهید قدوسی، ما بین خیابان روغن کشی و درختی به چشم می خورد. شخصی به نام نیکلای مارکف از روسیه طراحی این بنای دیدنی و تاریخی را به دست گرفت و راه اندازی آن به مهندسان چکسلواکی سپرده شد. این کارخانه هر ماه حدود 15 هزار تن مواد اولیه برای تهیه محصولش بکار می برد. البته ناگفته نماند که این کارخانه پس از گذشت 81 سال به دلیلی وجود مسائل مالی مجبور شد که از کار بایستد و تعطیل گردد، ولی خاتمه با کوششی دوباره از دی ماه سال 1396 آغاز به کار کرد و بسیار پیروز شد. کوشش همیشگی کارکنان و قدمت این بنا باعث سرفرازی ایران شده تا گردشگران زیادی را به سوی خود فرا می خواند.

آرامگاه علاء الدوله

همان گونه که در ابتدای راهنمای سفر به ورامین اشاره شد، ورامین مملو از آثار تاریخی از دوره های حکومت های مختلف در ایران است که در این قسمت به معرفی برج علاء الدوله خواهیم پرداخت. ساخت این بنا که به دوراه ایلخانی باز می گردد، در فهرست آثار ملی ثبت شد. این بنا در اصل مقبره حسن علاء الدوله بوده که در زمان زنده بودنش حاکم ری بود. هنگامی که این فرد درگذشت، پسرش دستور داد تا بر روی مقبره پدرش برجی بسازند که می توانید به سبک معماری منحصر بفرد آن پی ببرید. تزیینات این برج عبارتند از: کاشیکاری، آجرکاری و گچبری.

آب انبار علی آباد

قدمت آب انبار علی آباد به دوره قاجار باز می گردد که از آن موقع تا به حال خود را جز جاذبه های گردشگری تاریخی وفرهنگی ورامین جای داده است. سقف این مکان دیدنی به صورت هلال ساخته شده که ارتفاع آن 5 متر است. این مکان را به منظور یاری در آبرسانی این منطقه از زمان های دور بنا نموده اند که در حال حاضر گردشگران زیادی را از همه جای ایران به سمت خود جذب می نماید. طبق آنالیز و آمار گزارش شده، مساحت این بنا 6 متر در 20 متر به ثبت رسیده است. گردشگری در این مکان و دیدن سبک و سیاق معماری آن شما را به راحتی به زمان قاجار خواهد برد.

خاوه

حال وقت آن رسیده که با کمی روستاگردی حال و هوای بهتری را به سفر به ورامین ببخشیم. از نکات شاخص این روستا، جای دادن آثار تاریخی های مهم ایران در دل خود است که این آثار در کنار تزئینات روستا با درختان متفاوت و رنگارنگ، فضایی رویایی را خلق نموده اند. موقعیت این روستای دیدنی نیز در دهستان بهنام غرب جنوبی به چشم می خورد. برای رسیدن به این منطقه باید از شهر جوادآباد حدود 10 کیلومتر به سمت شرق برویم تا با جاذبه های گردشگری این روستا روبرو شویم. این روستا محل سکونت فردی به نام کمال ابوالقاسم خوابی بوده که از همین رو نام آن در زمان باستان خاور یا خوابه بوده که در طول زمان به خاوه تغییر نموده است. طبق آخرین آماری که در سال 1395 از این روستای دیدنی و تاریخی ایران بدست آمد، 270 خانوار در آن ساکن بودند. شغل بیشتر بومیان این منطقه نیز هنوز دامپروری و کشاورزی هست و زنان نیز برای سرگرمی و از طرفی یاری خرج بودن مشغول فرشبافی و قالی بافی می شوند.

منبع: همگردی
انتشار: 11 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 833

به "راهنمای سفر به ورامین ، شهری تاریخی در همسایگی پایتخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به ورامین ، شهری تاریخی در همسایگی پایتخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید