تعریض جاده به قیمت قطع هزاران درخت بلوط هزار ساله، مرگ دنا در خاموشی

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، در یکی از مهم ترین رویشگاه های زاگرسی و زیستگاه های حیات وحش هزاران درخت بلوط هزار ساله به بهانه تعریض جاده در حال قطع شدن هستند.

تعریض جاده به قیمت قطع هزاران درخت بلوط هزار ساله، مرگ دنا در خاموشی

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران به نقل از باشگاه خبرنگاران، این روزها خبرها و عکس های تلخی از قطع شدن هزاران درخت بلوط هزار ساله برای تعریض جاده و احداث تونل در منطقه دنا منتشر می گردد، منطقه ای که به عنوان یکی از مهم ترین رویشگاه های زاگرسی و زیستگاه های حیات وحش در کل ایران است.

متاسفانه این اخبار تلخ این روزها دل دوستداران محیط زیست را به درد آورده است، دنا منطقه ای باشکوه و پر عظمتی که روزگاری زیستگاه گونه های با ارزش بوده ، حالا در معرض نابودی است بدون آنکه کسی به آن توجه داشته باشد.

علی نادری کارشناس محیط زیست درباره این اتفاق در منطقه دنا اظهار کرد: متاسفانه قرار است به بهانه از بین رفتن نزدیک به 5 هزار درخت بلوط آن هم فقط در گام اول، فضای توریستی ایجاد نمایند تا توریستان بیشتری به سمت دنا روانه شوند و منبع کسب درآمدی باشد.

او در ادامه بیان نمود: این روز ها منابع طبیعی و محیط زیست هیچ اهمیتی برای بشر ندارد، همه ما می دانیم وقتی توریست وارد منطقه حفاظت شده گردد، به دنبال آن تخریب، آتش سوزی، تغییر کاربری جنگل خواهد آمد و همین موضوع سبب می گردد که با ورود انسان تعداد زیادی از حیوانات حیات وحش با ارزش این منطقه همچون پلنگ ها منطقه را ترک نمایند.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه انسان تخریب گر زیستگاه های طبیعی گیاهان و حیات وحش است، گفت: شهری که این فاجعه در آن اتفاق افتاده است سی سخت نام دارد که جمعیت آن کمتر از ده هزار نفر است، بنابراین این جمعیت اندک نیازی به تعرض جاده و احداث تونل نداشته اند و می توان گفت هدف اصلی این ماجرا توسعه توریستی این متطقه است.

نادری تشریح کرد: پیمانکار جاده یاسوج وعده کاشت نهال های بلوط را بجای درخت های هزارساله می دهد، وعده ای که مزاحی بیش نیست. چرا که رشد درخت های بلوط بسیار کند و عمرشان طولانی است.

در پی این اقدام تعداد زیادی از اهالی این منطقه و مسئولان شهری اعتراضات خود را اعلام کردند.عبدالحمید پناهی فرماندار منطقه دنا در سخنرانی پیش از خطبه نماز آدینه سی سخت گفته بود: متاسفانه با کارشکنی های محیط زیست به خاطر مسائل زیست محیطی فعلاً فعالیت احداث دو دهانه تونل متوقف شده است که مردم شهر سی سخت از استاندار و دیگر مسئولین خواستار حل این مشکل و آغاز به کار این پروژه هستند چرا که با احداث این راستا که در سال حدود یک میلیون نفر توریست از آن عبور و مرور می نمایند حل خواهد شد.

جالب است بدانید که درختان بلوط ریه ایران محسوب می شوند که حدود 2 هزار سال عمر می نمایند، هرکدام از این درخت ها حداقل پنج تن وزن دارد و مانع پخش شدن کربن در محیط زیست می گردد و حالا اتفاقی که در دنا در حال رخ دادن است برخلاف قوانین و سیاست های زیست محیطی است.

تاکنون553ذخیرگاه زیستکره در 107 کشور دنیا به ثبت رسیده است. ذخیره گاه زیست کره دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد و ذخیره گاه زیست کره تنگ صیاد در استان چهارمحال و بختیاری تنها ذخیره گاه های ایران هستند که در یونسکو به ثبت رسیده اند.

لازم به ذکر است که هر ساله حدود17هزار هکتار جنگل در آتش می سوزند و علاوه بر آتش سوزی بخش زیادی از جنگل ها و منابع طبیعی کشور توسط تصرفات انسان از بین می رود، علی ظفری کارشناس محیط زیست درباره آتش سوزی جنگل ها اظهار کرد: در امسال تعداد زیادی از درختان جنگل های ما طعمه آتش شدند و خسارات غیر قابل جبرانی بر طبیعت و محیط زیست ما وارد شد که نتیجه آن در نسل های بعدی تعیین خواهد شد.

ظفری با اشاره به اینکه در تیرماه سال 98، 100 هکتار از جنگل های استان لرستان در آتش سوخت، اضافه کرد: جبران پوشش گیاهی در هر منطقه ای که در آن آتش سوزی اتفاق میفتد، زمان زیادی می برد که باید سازمان محیط زیست با همراهی ساکنان بومی و محلی هر منطقه آن را بازسازی کند.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه علت95درصد آتش سوزی جنگل ها، عامل انسانی است، گفت: هر سال آتش سوزی ها در فصول تابستان و پاییز شدت می گیرد، اما آمار آتش سوزی جنگل ها در چند سال اخیر از حالت طبیعی خودش خارج شده است.

نابودی جنگل ها و زیستگاه های طبیعی توسط انسان ها موضوع دیرینه ای است که تا به امروز هیچ مسئولی از جمله سازمان محیط زیست به آن توجه نکرده است، جالب است بدانید علاوه بر منطقه دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد چند جاده ارتباطی دیگر هم در ساخت است که از دل جنگل های بلوط گذر می نماید.

اخبار گروه سایر رسانه ها صرفا بازنشر اخبار سایت ها و خبرگزاری هاست و خبرنگاران هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 اسفند 1399 بروزرسانی: 24 اسفند 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1671

به "تعریض جاده به قیمت قطع هزاران درخت بلوط هزار ساله، مرگ دنا در خاموشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعریض جاده به قیمت قطع هزاران درخت بلوط هزار ساله، مرگ دنا در خاموشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید