جایگزینی برای کولونوسکوپی

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، این روزها با ابداع و ارائه تجهیزات پزشکی و روش های به روز، معاینه و تشخیص سرطان روده با شیوه های دقیق تر و غیرتهاجمی تر انجام می گردد.روش هایی همانند قرار دادن دوربین تصویربرداری داخل کپسول های خوراکی.

جایگزینی برای کولونوسکوپی

آیا سنسور بلعیدنی جایگزین کولونوسکوپی می گردد؟

محققان می گویند که این قرص بلعیدنی می تواند گازها را در روده شناسایی کند و به تشخیص بیماری هایی نظیر عدم تحمل لاکتوز یاری نماید.

تشخیص اختلالات روده مانند عدم تحمل لاکتوز یا حتی مسائل سلامتی جدی می تواند به سادگی بلعیدن یک قرص باشد.

محققان استرالیایی می گویند که یک سنسور کپسولی بلعیدنی حس نماینده گاز، گازهایی که می توانند نشان دهنده اختلالات و بیماری های روده باشند را شناسایی می نماید.

کایل بَرَن، یکی از مخترعان این دستگاه و پژوهشگر بخش مهندسی الکترونیک و مخابرات دانشگاه RMIT در استرالیا می گوید: سنسورهای بلعیدنی ما، یک ابزار تشخیصی بالقوه برای بسیاری از اختلالات روده، از سوء جذب مواد مغذی گرفته تا سرطان کولون فراهم می نمایند.

چنین بیماری هایی در حال حاضر به وسیله انواع روش های مختلف تشخیص داده می شوند.

اینها شامل تست های تنفسی و روش های تهاجمی مانند اندوسکوپی و کولونوسکوپی هستند. هر دوی این روش ها شامل وارد کردن یک دوربین سیمی به بخش های دستگاه گوارش است.

مطالعه این محققان در نسخه افتتاحی مجله Nature Electronics منتشر شد.

این کپسول چگونه عمل می نماید؟

کپسول پیشرفته به وسیله RMIT تقریبا به میزان یک قرص ویتامین است.

نیروی آن به وسیله 3 باکتری اکسید نقره داخلی تأمین می گردد. آن می تواند داده ها را به صورت بی سیم به تلفن های بلوتوث دار یا سایر دستگاه ها انتقال دهد.

سنسورهای آن بورد، گازهای هیدروژن، دی اکسید کربن و اکسیژن را تشخیص می دهند.

کوروش کلانترزاده، یکی از استادان RMIT و از مخترعان این کپسول می گوید: گازهای روده با اختلالات روده ای مرتبط هستند.

او می گوید: به عنوان مثال اگر کسی عدم تحمل لاکتوز داشته باشد، لاکتوز نمی تواند به وسیله بدن او جذب گردد و در عوض به میکروبیوتای روده و کولون که از آن تغذیه می نمایند، می رسد و مقادیر زیادی هیدروژن فراوری می نماید. به این ترتیب، افزایش در فراوری هیدروژن نشان دهنده عدم تحمل لاکتوز است.

عبور این قرص از دستگاه گوارش تقریبا به میزان غذا طول می کشد - 24 تا 48 ساعت.

یک مطالعه اولیه نشان داد که این کپسول بخوبی از میان سیستم گوارشی شرکت نمایندگان در مطالعه عبور کرد و قادر بود آغاز تخمیر غذا در روده را تشخیص دهد.

کلانترزاده می گوید: پیش از این ما مجبور بودیم برای نمونه برداری و بررسی میکروب ها در روده به نمونه های مدفوع یا جراحی تکیه کنیم. این به معنای میزان گیری آنها در حالی بود که بازتاب درستی از میکروبیوتای روده در آن موقع نیستند. اما کپسول ما یک روش غیرتهاجمی برای میزان گیری فعالیت میکروبیوم ارائه می دهد.

جایگزین تست تنفسی

در ابتدا کلانترزاده به وسیله متخصصان گوارش که در پی یک تست تنفسی بهتر بودند، وارد این ماجرا شد. چون چنین تست هایی اغلب در 60 تا 70 درصد مواقع موثر اند.

او شرح می دهد: عدم دقت تست تنفس به این دلیل است که آن یک میزان گیری غیرمستقیم است. گازها در دستگاه گوارش فراوری می شوند، به دیواره های روده جذب می شوند، وارد جریان خون می شوند و برخی از آنها داخل ریه شده و با دم خارج می شوند. مشکل این است که در طول این فرایند طبیعی، این گازها به وسیله متابولیسم بدن دستکاری شده و رقیق می شوند.

این محدودیت ها منجر به توسعه این سنسور کپسولی از سال 2011 شد که می تواند به طور مستقیم از گازهای داخل روده نمونه برداری کند.

تست اولیه این کپسول، یک عملکرد ایمنی قبلا ناشناخته را در معده کشف کرد. داده های این سنسور دریافت که معده انسان از یک اکسیدنماینده برای تجزیه اجسام خارجی که به مدت طولانی تری در معده به جای مانده اند، استفاده می نماید.

کلانترزاده می گوید: این می تواند نشان دهنده یک سیستم حفاظتی معده در برابر اجسام خارجی باشد. چنین مکانیسم ایمنی قبلا هرگز گزارش نشده بود.

بعلاوه این کپسول، حضور اکسیژن در روده بزرگ بیمارانی که یک رژیم غذایی پرفیبر داشتند را شناسایی کرد.

کلانترزاده می گوید: این امر، باور قدیمی را که روده بزرگ همواره عاری از اکسیژن است، رد می نماید. این اطلاعات نو می تواند به ما یاری کند بهتر درک کنیم که بیماری های ناتوان نماینده ای مانند سرطان کولون چگونه اتفاق می افتند.

منظره این کپسول در آینده

محققان هم اکنون در حال تأمین منابع اقتصادی برای انجام فاز دو آزمایش روی این سنسور کپسولی هستند که می تواند در آینده اصلاح گردد تا برای تشخیص انواع بیشتری از گازها به کار رود.

از هر 5 نفر در جهان، 1 نفر در برهه ای از زندگی اش یک اختلال گوارشی را تجربه می نماید.

دستگاه های کپسول مانند در حال حاضر به طور گسترده در مطالعه معده و روده به کار می فرایند.

به عنوان مثال در آندوسکوپی با کپسول، قرص حاوی یک دوربین است که در حین عبور از روده کوچک، هزاران عکس از آن می گیرد.

آندوسکوپی با کپسول به عنوان یک جایگزین برای آندوسکوپی در فضاهای بسیار محدودسازنده روده کوچک به کار می رود. آن می تواند علائم بیماری کرون، بیماری سلیاک و کولیت اولسراتیو و بعلاوه خونریزی و تومورهای گوارشی را تشخیص دهد.

بعلاوه محققان در Caltech در حال کار کردن روی یک روبات بلعیدنی هستند که می تواند از یک تکنولوژی شبیه MRI برای رساندن دارو به محل های دقیقی در بدن استفاده کند.

و شرکتی به نام Proteus Digital Health، یک سنسور قرصی فراوری نموده که اساسا از بدن بعنوان باتری برای نیروبخشیدن به یک دستگاه که اطلاعات سلامتی را به یک وسیله پوشیدنی می فرستد، استفاده می نماید.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2039

به "جایگزینی برای کولونوسکوپی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایگزینی برای کولونوسکوپی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید