تغییر گرایش کشور-جزیره های اقیانوسیه از اتحاد با آمریکا به سمت چین

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، موج نقدها نسبت به نتایج سیاست های متحدان آمریکا در جزایر حوزه اقیانوسیه، این کشورها را به سمت تعمیق روابط با چین سوق داده است.

تغییر گرایش کشور-جزیره های اقیانوسیه از اتحاد با آمریکا به سمت چین

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، کشور-جزیره های حوزه اقیانوسیه، یکی پس از دیگری روابط خود با متحدان آمریکا را قطع نموده و به ایجاد روابط دیپلماتیک با چین روی آورده اند. اقدامی که درپی هراس این کشورها از عواقب سیاست های نظام سرمایه داری در این ناحیه صورت می گیرد.

قطع روابط کشورهای اقیانوسیه با تایوان در حمایت از چین

چین معتقد است تایوان یکی از استان های این کشور است و باید به طور مسالمت آمیز یا با زور به این کشور بازگردد.

روز آدینه، 29 شهریور، یکی از جزایر حوزه اقیانوسیه به نام جمهوری کریباتی، روابط خود با تایوان، متحد آمریکا در این منطقه را قطع نموده و اعلام نمود به تعمیق روابط دیپلماتیک با چین خواهد پرداخت.

روزنامه گاردین در این باره نوشت، با این که دولت کریباتی قطع روابط با تایوان را به طور رسمی اعلام ننموده است، جوزف وو وزیر امور خارجه تایوان اعلام نمود طی اقدامی متقابل روابط خود با کریباتی را قطع نموده و فوراً سفارت خود در این کشور را تعطیل خواهد نمود.

این در حالی است که چهار روز پیش نیز جزایر سلیمان، کشوری دیگر در حوزه اقیانوسیه ضمن اعلام قطع روابط با تایوان، خواهان برقراری روابط با چین شد. مقامات آمریکایی پیش تر به جزایر سلیمان هشدار داده بودند فریب قول های چین مبنی بر سرمایه گذاری در این کشور را نخورده و روابط خود با تایوان را قطع نکند.

آمریکا مدعی است که چین کشورهای فقیر حوزه اقیانوسیه را تحت نام اعطای وام برای اجرای پروژه های عظیم زیرساختی، در تله بدهی می اندازد و سیاست پکن در قبال این کشورها اقتصاد سارق دریایی وار است. ادعایی که چین بارها آن را رد نموده است.

پکن روز سه شنبه اعلام نمود که جزایر سلیمان پس از قطع روابط با تایوان، فرصت های توسعه بی سابقه ای را به دست خواهد آورد.

تایوان از سال 2016 تا کنون روابط دیپلماتیک با کشور السالوادور، بورکینافاسو، جمهوری دومینیکن، سائوتومه و پرنسیپ و پاناما را از دست داده است و اکنون با چرخش دیپلماتیک جزایر سلیمان و کریباتی، تنها با 15 کشور در ارتباط خواهد بود. از میان این کشورها نیز تنها 3 کشور با تایوانی ها روابط رسمی دارند.

محاصره کشورهای اقیانوسیه توسط عواقب اقلیمی دیدگاه سرمایه داری

از سوی دیگر، استرالیا به عنوان متحد دیگر آمریکا در اقیانوسیه نیز تحت انتقاد شدید دولت های این حوزه قرار گرفته است.

ماه گذشته فرانک باینیماراما نخست وزیر فیجی، اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا را به توهین علیه سران کشورهای اقیانوسیه متهم کرد و گفت مقامات چینی نزاکت و منش بهتری دارند. او اعتراض به موریسون را پس از آن اظهار کرد که مقامات استرالیایی در نشستی منطقه ای از زیر تعهدات اقلیمی خود شانه خالی کردند.

در این نشست کشورهای اقیانوسیه نسبت به تأثیر صنایع زغال سنگ استرالیا بر تغییرات اقلیمی و بالا آمدن سطح آب دریاها ابراز نگرانی کردند اما با عدم پاسخ گویی مقامات استرالیایی روبرو شدند. این کشورها معتقدند با ادامه یافتن روند فعلی گرمایش دنیای و ذوب شدن یخ های قطب های زمین، تا کمتر از نیم قرن آینده بسیاری از جزایر واقع در غرب اقیانوس آرام زیر آب خواهند رفت.

با افزایش غلظت گازهای گلخانه ای در جو زمین به دلیل استفاده بی رویه از سوخت های فسیلی نظیر زغال سنگ، نگرانی های گسترده ای در سطح بین المللی نسبت به تغییرات اقلیمی به وجود آمده است. به نوشته روزنامه استرالین، امروز (آدینه) 300 هزار شهروند استرالیایی در اعتراض به بی توجهی سرمایه داران کلان به ایجاد آلودگی های صنعتی در این کشور به خیابان ها آمدند. اعتراضات نسبت به تغییرات اقلیمی و گرمایش دنیای قرار است روز آدینه در حدود 150 کشور کوچک و بزرگ دیگر دنیا علیه ناکافی بودن اقدامات دولت ها برای جلوگیری از تشدید تغییرات اقلیمی برگزار گردد.

باینیماراما همچنین در پاسخ به اتهامات آمریکا علیه چین گفت: چینی ها به ما توهین نمی نمایند. آن ها نمی روند به دنیا بگویند ما اینقدر پول به جزایر اقیانوسیه داده ایم. آن ها چنین کاری نمی نمایند. آن ها مردمان خوبی هستند و قطعاً از موریسون بهتر هستند.

بی تأثیری اتهام زنی های آمریکا علیه چین بر روی کشورهای اقیانوسیه

مرداد ماه امسال، شماری از مقامات ارشد آمریکایی با حضور در شهر سیدنی استرالیا بر لزوم کوشش استرالیا برای افزایش نفوذ در میان کشورهای اقیانوسیه به منظور مقابله با قدرت رو به رشد چین تأکید کردند. مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا در این سفر، کوشش کرد با سخن پراکنی علیه چین، روابط میان کانبرا و پکن را به تیرگی بکشاند.

پامپئو در یک سخنرانی در سیدنی مدعی شد چینی ها به ملت های درمانده برای منابعشان پول می دهند و آن ها را در قرض گیر می اندازند که در نهایت تبادل تجاری نیست بلکه کنترل سیاسی است. او خطاب به استرالیایی ها گفت: شما می توانید روحتان را به یک کیسه دانه سویا بفروشید یا می توانید از مردمتان محافظت کنید. مأموریت ما انجام هردوی این ها است. ما فکر می کنیم می توان به هردوی این خروجی ها دست یافت.

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا نیز در استرالیا به اتهام زنی علیه چین پرداخت. او گفت: ما همچنین به شدت مخالف الگوی مختل نماینده رفتار تهاجمی و رفتار ثبات زدای چین هستیم.

گنگ شائونگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به اتهام زنی ها و ادعاهای آمریکا اعلام نمود رهبران جزایر واقع در حوزه اقیانوسیه، برخلاف استرالیا، در هراس از افزایش تأثیرگذاری چین در منطقه به سر نمی برند.

گنگ با اشاره به اظهارات باینیماراما گفت: این اولین باری نبود که رهبران کشور-جزیره های اقیانوسیه نسبت به رفتار استرالیا ابراز انزجار می نمایند. چین بدون آنکه شرط و شروط سیاسی بگذارد، به این کشورها یاری می نماید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین اضافه کرد: با در نظر دریافت صداقت، نتایجی واقعی، نزدیکی و خلوص نیت در یک سو و یک سرور تحکم نماینده در سوی دیگر، دیدن تضاد ساده است. مردم کشور جزیره ها که در بهترین صندلی برای قضاوت هستند، کاملاً نسبت به این تفاوت ها مطلع هستند.

افول نفوذ نظامی آمریکا در اقیانوسیه

یکی دیگر از موارد اختلاف میان کشورهای حوزه اقیانوسیه، فشار آمریکا برای پیوستن این کشورها به ائتلاف نظامی دریایی علیه ایران در تنگه هرمز است. در حالی که استرالیا، جزو معدود کشورهای دنیا محسوب می گردد که حاضر شده در این ائتلاف شرکت کند، سایر کشورهای اقیانوسیه از پذیرش آن سر باز زده اند.

ران مارک وزیر دفاع نیوزیلند در واکنش به درخواست انگلیس برای ملحق شدن به این ائتلاف آمریکایی گفت: من همین حالا می گویم که هر دو ناوچه ما در کانادا و در دست تعمیر است. ما در حقیقت هیچ قابلیت موجود (برای یاری به ائتلاف تنگه هرمز) نداریم.

وی ادامه داد، اگر ظرفیت و قابلیت داشتیم، کابینه باید در مورد یاری به ائتلاف تنگه هرمز تصمیم گیری می کرد اما هنوز هیچ درخواست رسمی از نیوزیلند در این خصوص نشده است و هرچیزی فراتر از آن، فرضیات است.

با وجود کوشش آمریکایی ها برای حفظ قدرت در منطقه غرب اقیانوس آرام، سلطه این کشور در اقیانوسیه در حال شکست است. ماه گذشته، مرکز مطالعات آمریکا، مستقر در دانشگاه سیدنی استرالیا طی گزارشی اعلام نمود توازن منطقه ای قدرت در اقیانوس آرام به نفع چین تغییر نموده است. این گزارش عواملی مانند مدرن سازی ارتش چین، کاهش سرمایه گذاری آمریکا در بخش نظامی و هزینه جنگ های بزرگ در خاورمیانه را عامل این تغییر توازن دانسته است.

مرکز مطالعات آمریکا علاوه بر این توضیح داد بعید است ایالات متحده بتواند به اهداف تعیین شده در سند راهبرد دفاع ملی دست پیدا کند. این سند، دستورالعملی است که پنتاگون در سال 2018 صادر نموده و در آن خواهان بازگرداندن فزونی رقابتی آمریکا در برابر رقیبانی مانند چین و روسیه شده است.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 10 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 511

به "تغییر گرایش کشور-جزیره های اقیانوسیه از اتحاد با آمریکا به سمت چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر گرایش کشور-جزیره های اقیانوسیه از اتحاد با آمریکا به سمت چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید