نارسایی قلبی، تنگی نفس می دهد

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، نارسایی قلبی یکی از مسائل جدی است که بعضی بیماران با آن روبرو هستند. نارسایی قلبی بسته به مشکل زمینه ای و طول مدت ایجاد آن شدت و درجات متفاوتی دارد. به همین علت به سراغ دکتر ارشمیدس صنعتی فوق تخصص قلب و عروق و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران رفتیم تا آگاهی مان را درباره این بیماری

نارسایی قلبی، تنگی نفس می دهد

نارسایی قلبی، تنگی نفس می دهد

نویسنده:

تبادل نظر با دکتر ارشمیدس صنعتی

نارسایی قلبی یکی از مسائل جدی است که برخی بیماران با آن روبرو هستند. نارسایی قلبی بسته به مشکل زمینه ای و طول مدت ایجاد آن شدت و درجات متفاوتی دارد. به همین علت به سراغ دکتر ارشمیدس صنعتی فوق تخصص قلب و عروق و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران رفتیم تا مطلعی مان را درباره این بیماری افزایش دهیم.

چه طور می توانیم بفهمیم که شخصی دچار نارسایی قلبی شده است؟

برخی علایم و نشانه ها همچون ضعف و خستگی، تنگی نفس و تورم مچ پا می تواند وجه تمایز نارسایی احتقانی قلب از دیگر بیماری ها باشد. بعلاوه توجه داشته باشید در نارسایی احتقانی قلب، قلب هنوز کار می نماید اما به میزان احتیاج بدن، خون کافی در رگ ها جریان ندارد.

چه افرادی بیشتر دچار نارسایی قلبی می شوند؟

نارسایی احتقانی قلب اصولا افراد مسن را مبتلا می نماید و معمولا ناشی از ابتلای طولانی مدت به بیماری قلبی عروقی است. این حالت می تواند عارضه حمله قلبی یا فشارخون بالای کنترل نشده هم باشد. اگر نارسایی در حفره های پمپ نماینده سمت چپ قلب ایجاد گردد، خون در ریه ها تجمع نموده و باعث می گردد ریه ها به وسیله مایع، محتقن شوند. این احتقان مسوول احساس تنگی نفس است. به همین علت تنگی نفس علامتی شایع در نارسایی احتقانی قلب است.

اگر سمت راست قلب نارسا گردد چه اتفاقی می افتد؟

خون پاها و کبد را پس می زند و باعث احتقان این اعضا می گردد. در نتیجه آن تورم ایجاد می گردد که معمولا در اندام های تحتانی و مچ پا مشهودتر است. اغلب اوقات سمت راست و چپ قلب، هم زمان نارسا می شوند. عدم جریان خون کافی به کلیه ها موجب تجمع بیشتر مایع و آب در بدن می گردد. این پدیده عامل دیگری است که تورم را بیشتر می نماید.

جریان خون ناکافی چه واکنشی را در بدن ایجاد می نماید؟

جریان خون ناکافی به عضلات، تحمل عضلات را کاهش می دهد. به همین علت افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب، اغلب پس از فعالیت جسمی، احساس خستگی می نمایند.

نارسایی قلبی چه طور شدت می گیرد؟

در ابتدا نارسایی احتقانی قلب موجب ضعف، خستگی و تنگی نفس می گردد. انجام فعالیت های جسمی عادی، رفته رفته دشوارتر می گردد. در ابتدا ممکن است تنگی نفس فقط بعد از ورزش احساس گردد اما با پیشرفت بیماری، تنگی نفس در زمان استراحت یا بعد از رفتن به بستر هم ادامه می یابد. بعلاوه امکان دارد تنفس در شرایط خوابیده به پشت دشوارتر باشد و شما ناگزیر شوید برای خوابیدن با استفاده از چند بالش سر خود را بالا قرار دهید.

اگر فردی دچار نارسایی قلبی باشد و به یک مرکز قلب مراجعه کند، چه اقداماتی برایش انجام می دهند؟

اگر پزشک به نارسایی قلبی مشکوک گردد، قلب و ریه های شما را با استفاده از گوشی پزشکی معاینه می نماید تا صداهایی را که همراه با نارسایی قلبی ایجاد می شوند، تشخیص دهد. پزشک بعلاوه شما را از وجود تورم و اتساع سیاه رگ های گردن، عظیمی کبد و تورم پاها که همه آنها می توانند نشانه ای از نارسایی قلبی باشند، مطلع خواهد نمود. آزمایشات خون و ادرار نشان خواهد داد که آیا کلیه های شما خوب کار می نمایند یا خیر. پزشک برای ارزیابی ریتم قلب و جستجوی شواهدی از حمله قلبی پیشین، از شما نوار قلب تهیه می نماید. عکس رادیولوژی قفسه سینه هم برای یافتن عظیم شدگی قلب و وجود مایع اضافی در ریه ها به عمل می آید. اکوکاردیوگرافی هم به منظور آنالیز مسائل دریچه ای و ارزیابی عملکرد عضله قلب درخواست می گردد.

درمان نارسایی قلبی چگونه صورت می گیرد؟

در برخی موارد، نارسایی احتقانی قلب را می توان با درمان علل زمینه ساز آن اصلاح کرد. به طور مثال کنترل ریتم بسیار سریع قلب، باعث از بین رفتن نارسایی قلب و بازگشت مجدد قدرت قلب می گردد اما در بسیاری اوقات نمی توان نارسایی قلب را کاملا از بین برد. پس باید هدف درمان، پیشگیری از صدمه بیشتر و افزایش توانایی پمپاژ موثر قلبی تا حد امکان باشد. مراقبت صحیح از خود در افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب بسیار مهم است.

افراد مبتلا به نارسایی قلبی چه طور می توانند از خودشان مراقبت نمایند؟

پزشک ممکن است به شما توصیه کند که خود را به استراحت زیاد عادت دهید. این کار انرژی شما را ذخیره می نماید اما این به معنی استراحت در بستر نیست بلکه برعکس حفظ تحرک و انجام ورزش، جزو کلیدی برنامه درمانی شما خواهد بود. تحرک موجب گردش خون می گردد.

درخصوص تغذیه این بیماری چه نظری دارید؟

محدود کردن میزان سدیم مصرفی به کاهش تجمع مایع یاری می نماید بنابراین توصیه می گردد از غذاهای فاقد نمک یا کم سدیم بهره ببرید. بعلاوه بیماران چاق باید قدری از خون خود را کاهش دهند.

از چه داروهایی می توان برای نارسایی قلب استفاده کرد؟

داروهایی که در نارسایی احتقانی قلب استفاده می شوند شامل مهارنماینده های آنزیم تبدیل نماینده آنژیوتانسین، داروهای ادرارآور، دیجیتال ها و مسدودنمایندهای بتا هستند. بعلاوه از برخی دستگاه های درمانی هم می توان استفاده کرد. این دستگاه های مکانیکی به منظور یاری به افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب ساخته شده است که شامل دستگاه ضربان ساز دو بطنی و پمپ های قلبی است.

از درمان های جراحی هم می توان سود جست؟

گاهی اوقات انجام جراحی ضرورت می یابد. اگر شما یک دریچه ناقص قلبی داشته باشید و یا بخشی از عضله قلب شما صدمه دیده باشد ترمیم جراحی می تواند درمان مناسبی باشد. در افرادی که داروها و سایر اقدامات درمانی به آنها یاری نمی نماید عمل پیوند قلب یک راه درمان است.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1984

به "نارسایی قلبی، تنگی نفس می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نارسایی قلبی، تنگی نفس می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید