جهت یابی پشه ها الهام بخش سیستم پهپاد

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، محققان با الهام از توانایی پشه ها در پرواز و همچنین فرود در تاریکی، یک سیستم جدید برای جلوگیری از برخورد پهپادها با موانع توسعه دادند. این سیستم روی یک کوادکوپتر آزمایش شده است.

جهت یابی پشه ها الهام بخش سیستم پهپاد

یک تیم بین المللی از دانشمندان به سرپرستی پروفسور ریچارد بمفری در کالج دامپزشکی رویال لندن مکانیزم حسی پشه نر Culex quinquefasciatus را مورد بررسی قرار دادند. این پشه می تواند از جریان هوا برای تشحیص موانع استفاده کند که دانشمندان از این توانایی الهام گرفتند.

به گفته محققان، پشه ها با حرکت سریع بال های خود جریان هوای سریعی ایجاد می کنند که توسط آن می توانند پرواز کنند. اگر این الگوهای جریان هوا در برخورد با موانع تغییر شکل دهند، توسط گیرنده های موجود در پایه آنتن پشه ها با نام اندام جانستون قابل تشخیص است. این موضوع به پشه ها اجازه می دهد به تصویری آیرودینامیکی از اطراف خود دست پیدا کند و امکان نقشه برداری از اطراف و شناسایی موانع فراهم می شود.

محققان برای آشنایی با نحوه این کار، از پرواز پشه ها فیلمبرداری کردند و سپس آن را با استفاده از شبیه سازی های دینامیک سیالات محاسباتی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آن ها پس از بررسی به این موضوع پی بردند که اندام جانستون برای اندازه گیری تغییرات در الگوها، در مکان ایده آلی قرار گرفته چرا که اختلاف فشار در بالای سر پشه بیشترین حد بوده و آن ها در ارتفاع های پایین عملکرد بهتری دارند. پشه ها همچنین از اثر زمین که نیروی لیفت و درگ آیرودینامیکی را بهبود می دهد، استفاده می کنند.

دانشمندان از یافته های خود برای یک کوادکوپتر با تصویربرداری آیرودینامیکی استفاده کردند که چنین قابلیتی توسط یک دستگاه سنسوری امکان پذیر شد. این دستگاه شامل مجموعه ای از لوله های پروب متصل است و در محلی قرار گرفته تا سنسورها در زمینه تفاوت فشار بیشترین حساسیت را داشته باشند. پس از چندین بار پرواز آزمایشی، این کوادکوپتر بصورت خودران پرواز کرد.

این تیم متوجه شد که کوادکوپتر می تواند سطح ها را از فاصله مشخصی تشخیص دهد تا از برخورد با زمین و دیوارها جلوگیری کند و برای اینکار نیاز به پردازش اطلاعات کمی دارد. این سیستم جدید وزن و مصرف انرژی کمی دارد و مقیاس پذیر است.

منبع : دیجیاتو

منبع: آی تابناک
انتشار: 17 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1174

به "جهت یابی پشه ها الهام بخش سیستم پهپاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهت یابی پشه ها الهام بخش سیستم پهپاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید