رانا یا تیبا ؛ کدام خودرو برتر است و ارزش خرید دارد؟

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، رانا یا تیبا ، کدام خودرو ارزش خرید دارد؟ آیا خودرویی با پلت فرم پراید و ریو ارزش خرید دارد یا محصولی با پلت فرم پژو 206.

رانا یا تیبا ؛ کدام خودرو برتر است و ارزش خرید دارد؟

خبرنگاران -امین آزاد : فراوری آزمایشی رانا چند ماه پس از تیبا شروع شد هر دو خودرو پس از سمند پسوند ملی دارند.

دو خودرویی که با یاری مشاوران خارجی از ایتالیا، آلمان و انگلیس گرفته تا کره و چین طراحی و ساخته شده اند.

دو خودرویی که روی پلت فرم خودروهای قبلی ایران خودرو و سایپا یعنی پژو 206 و پراید و ریو طراحی شده اند.

هر دو هم قیمتی نزدیک به هم دارند. اما رانا یا تیبا کدام خودرو در این آنالیز برتر خواهند بود؟

آنالیز دو خودروی رانا و تیبا

رانا همان خودرویی است که ابتدا قرار بود نام پیکان تازه را رویش بگذارند.

اما با بعضی فشارها ابتدا نام نوند و پس از آن رانا روی آن گذاشته شد.

در ابتدا قیمت فروش هر دو خودروی رانا و تیبا، قیمت پایه ای در حدود 11 میلیون تومان اعلام شد.

البته قیمت در بازار بیشتر از اعلام کارخانه بود، به ویژه در خصوص رانا که خودرو از پلت فرم مشترکی با پژو 206 صندوقدار بهره می برد و قیافه بهتری هم نسبت به تیبا دارد.

پس گران تر بودن رانا نسبت به پژو 206 با همین توجیه در بازار مطرح شد.

تیبا که در ابتدا با نام مینیاتور معرفی شده بود، بیشتر بر پایه ریو و پراید است.

و رانا بر پایه پژو 206 و کمی هم پژو 405 و سمند طراحی و فراوری شد.

در طراحی بدنه طراحان انگلیسی و ایتالیایی در دو خودرو مشاوره داده اند.

هزینه طراحی و ساخت هر دو خودرو هم نزدیک به هم و در حدود 120 میلیون دلار است.

مجید شیخانی قائم مقام پیشین ایران خودرو در سال 1389گفته بود باید 100 هزار دستگاه از رانا فراوری گردد تا هزینه طراحی آن بازگردد؛و قیمت تمام شده رانا 8.5 میلیون تومان است.

طراحی

طراحی رانا ساده است و تا حدودی ایران خودرو سعی نموده در این خودرو سنت سورن را دنبال کند.

جلوی خودرو شباهت زیادی به مدل های آن سال های آئودی دارد که گویی با طرح های پژو ترکیب شده است.

البته بعضی هم می گویند جلوی این خودرو بی شباهت به فیات پالیو نیست.

چرا که مشاوران ایتالیایی این خودرو را طراحی نموده اند.

از طرفی در طراحی بدنه رانا خطوط بدنه پژو 206 کاملا مشهود است.

به گونه ای که اگر دو دست را در عکس این خودرو روی صندوق عقب و داشبورد بگذارید کاملا پژو 206 را خواهید دید.

پس به نظر می رسد شرکت ایران خودرو با یاری مشاوران ایتالیایی تنها جلو و عقب خودرو را در بخش بدنه دوباره طراحی نموده است.

اما تیبا طراحی عجیبی در بین خودروهای ایرانی دارد.

بعضی مانند علی رضا محمدزاده، کارشناس طراحی، به اسم جشنواره خطوط از آن یاد می نمایند.

و معتقدند که سایپا در طراحی خطوط خودرو اغراق نموده است.

بعلاوه می گویند بعضی خطوط بدنه با هم هماهنگی ندارند.

عده ای هم این خودرو را شبیه خودروهای لانچیای ایتالیایی می بینند.

جالب است این خودرو هم بنابر اعلام رئیس مرکز تحقیقات سایپا با یاری مشاوران ایتالیایی طراحی شده است.

با این همه در یک کلام می توان گفت رانا ساده و زیبا و تیبا طراحی پیچیده ای دارد.

فرمان پذیری و تعادل

رانا از سیستم های فنربندی پیشرفته پژو 206 بهره می برد به گونه ای که سیستم تعلیق عقب دوباره طراحی شده و به اصطلاح طراحی بومی تعلیق، در ایران است.

البته این سیستم با یاری مرکز طراحی پورشه پیشرفته است.

طراحی بدنه خودرو هم به گونه ای است که بطور مناسب به زمین می چسبد.

چرا که گرانیگاه های خودرو نزدیک به زمین است.

در تیبا از ترمز پیشرفته پراید و سیستم فنر بندی ریو و فرمان پیشرفته پراید بهره گرفته شده است.

و گرانیگاه و ارتفاع خودرو زیاد بالا است که سبب پایین آمدن تعادل خودرو می گردد.

در مجموع فرمان پذیری رانا بهتر از تیبا است.

قوای محرکه

تا قبل از رونمایی تیبا قرار بود موتور رانا 1400 سی سی از خانواده موتور ملی باشد.

که با مرکز تحقیقات موتور آخن آلمان بصورت مشترک طراحی شده بود.

این موتور 90 اسب بخار قدرت داشت.

اما پس از آنکه معین شد تیبا مجهز به موتور 80 اسب بخاری با حجم 1500 سی سی شده است، موتور رانا هم تغییر کرد.

موتور 1700 سی سی ملی با قدرت 110 اسب بخار روی رانا نهاده شد.

در ادامه ماجرا این خودرو با موتور پژو 206 تیپ پنچ با قدرت 105 اسب بخار ارائه شد.

قرار بود پس از مدتی موتور 1.4 لیتری ملی هم رویش قرار گیرد اتفاقی که رخ نداد .

موتور تیبا بر پایه موتور پراید است که محفظه احتراق آن کوچک شده و حجم موتور افزایش یافته تا راندمان موتور افزایش یابد.

عدد تراکم موتور 9.7 است که در موتور کنونی پراید حدود 8.5است. (عدد تراکم هرچه بیشتر باشد بازده بیشتر می گردد.)

با این همه هنوز هم موتور تیبا موتور کندی محسوب می گردد.

در زمینه موتور رانا یا تیبا ؟ می توان گفت که رانا سر تر از تیبا است.

بیشتر بخوانید:

منبع: بیت ران
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1968

به "رانا یا تیبا ؛ کدام خودرو برتر است و ارزش خرید دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رانا یا تیبا ؛ کدام خودرو برتر است و ارزش خرید دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید