روش کاشت شقایق در گلدان و شرایط نگهداری از آن

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، برای کاشت شقایق در گلدان و نگهداری آن در محیط آپارتمان، بذر گیاه را از فروشگاه های لوازم کشاورزی تهیه نموده و در گلدان بکارید. بذر ها بعد از دو تا چهار هفته جوانه می زنند و گلدهی بعد از 12 هفته صورت می گیرد. نور کافی، آبیاری کم و خاک حاصلخیز با زهکشی مناسب، از شرایط نگهداری گل شقایق است.

روش کاشت شقایق در گلدان و شرایط نگهداری از آن

خبرنگاران | سرویس گیاهان و حیوانات - گل های زیبا و خوشرنگ شقایق به همراه تکثیر و نگهداری آسان از این گل زیبا، آن را به یکی از بهترین گیاهان فصلی برای کاشت در گلدان و نگهداری در محیط خانه و باغچه تبدیل نموده است. شقایق به عنوان نمادی از سربازان کشته شده در جنگ مشهور است و در کشور ما از آن با نام لاله وحشی یاد می گردد و با نام گل همواره عاشق مشهور است. در این مقاله نحوه کاشت گل شقایق در گلدان و شرایط محیطی مورد احتیاج گیاه را به شما آموزش می دهیم.

نحوه کاشت شقایق در گلدان

بهترین روش کاشت شقایق در منزل و تکثیر آن کاشت به وسیله بذر است. مراحل کاشت شقایق در گلدان به توضیح زیر است:

  • بذر گل شقایق را از مراکز فراوری گل و گیاه تهیه کنید. بذر این گل کوچک است و می توان آن را در گلدان های مستطیلی شکل به تعداد چند عدد در هر گلدان کاشت.
  • خاک گلدان را به صورت شیاری با عمق نیم تا یک سانتی متر گود کنید و بذرها را داخل شیاری که ایجاد نموده اید، بکارید و روی آن ها را با لایه نازکی از مخلوط خاک و کود بپوشانید.
  • سطح خاک را به طور کامل با اسپری آبیاری کنید. توجه داشته باشید از غرقابی کردن خاک گلدان خودداری کنید و تا زمان جوانه زدن بذرها، آبیاری را فقط به شیوه اسپری کردن انجام دهید تا بذرها جا به جا نشده و در خاک فرو نروند تا از خفگی جوانه ها پیشگیری گردد.
  • گلدان را در مکانی آفتابی با دریافت نور کامل خورشید قرار دهید و خاک را تا جوانه ها سبز شوند، مرطوب نگه دارید.
  • بعد از کاشت شقایق در گلدان، بذر ها پس از گذشت 2 تا 4 هفته جوانه می زنند. در این مرحله اگر جوانه ها متراکم بودند، تعدادی از جوانه های ضعیف را حذف کنید تا فضا برای رشد سایر جوانه ها بیشتر گردد.

  • بعد از گذشت 12 هفته گل های زیبا و خوشرنگ شقایق شکوفا می شوند.

گیاه شناسی گل شقایق

گل شقایق اغلب یکساله و به ندرت دو ساله است و در مزارع کشاورزی به عنوان علف هرز شناخته می گردد. این گل گونه های مختلفی دارد و در کشور ما ارقام وحشی آن در دامنه ها کوه ها و دشت ها به صورت خودرو فراوان می روید. گل های شقایق به صورت منفرد در انتهای ساقه های اصلی وشاخه های فرعی می رویند و گل ها قبل از شکوفایی آویزان هستند.

اندازه قطر هر گل، 30 تا 80 میلی متر و در بیشتر مواقع به رنگ قرمز تا بنفش و به ندرت سفید یا ارغوانی هستند و ارتفاع خود گیاه بین 20 تا 70 سانتی متر است. جالب است بدانید، نوع وحشی این گل (شقایق وحشی) رنگ طبیعی نارنجی سرخ گون درخشان دارد، ولی از اواخر قرن نوزدهم با پرورش انتخابی در باغ ها، نژاد های مختلفی از این گل ایجاد شده که رنگ های متفاوتی از سفید روشن با لکه های سیاه بادمجانی تا انواع صورتی و شاه بلوطی تیره دارند.

شرایط نگهداری گل شقایق در گلدان

نگهداری از گل شقایق بسیار راحت است و در مزارع کشاورزی این گل را جزو علف های هرز طبقه بندی می نمایند. شرایط محیطی مورد احتیاج گل شقایق عبارتند از:

  • خاک: شقایق در خاک های حاصلخیز با زهکشی مناسب بهترین رشد را دارد. برای کاشت شقایق در گلدان، مخلوطی از خاک باغچه به همراه خاکبرگ پیشنهاد می گردد.
  • آبیاری: گل شقایق از گیاهان مقاوم به خشکی است و به آبیاری کمی احتیاج دارد. آبیاری را زمانی انجام دهید که در فاصله بین دو آبیاری، خاک گلدان خشک شده باشد.
  • نور: گل شقایق به نور کافی و کامل خورشید برای رشد مناسب احتیاج دارد.
  • دما: دمای 21 درجه سانتی گراد بهترنین دما برای رشد گیاه است، با این وجود گل شقایق تا دمای 15- درجه سانتی گراد را تحمل می نماید.
  • آفات و بیماری ها: گل شقایق به ندرت توسط حشرات و یا بیماری آسیب می بیند. در طول رشد جوانه ها اگر شرایط نگهداری گیاه، زیاد مرطوب باشد، ممکن است گیاه لکه دار گردد و دچار بیماری قارچی گردد. به این منظور استفاده از قارچ کش ها برای یاری به جلوگیری از این مشکل پیشنهاد می گردد.

برای نگهداری و کاشت شقایق در گلدان، مطمئن باشید که گلدان مورد نظر، دارای زهکشی مناسب است، چراکه حالت غرقابی بستر کاشت به گیاه آسیب جدی وارد می نماید. همچنین به دلیل تحمل بالای گیاه به کم آبی و نور مستقیم خورشید، کاشت این گل، یکی از بهترین گلهای مخصوص تراس و بالکن است.

منبع: setare.com
انتشار: 13 تیر 1400 بروزرسانی: 13 تیر 1400 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1864

به "روش کاشت شقایق در گلدان و شرایط نگهداری از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش کاشت شقایق در گلدان و شرایط نگهداری از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید