رونمایی پنتاگون از جدیدترین بمب افکن رادارگریز هسته ای

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، پنتاگون پس از سال ها کوشش برای مدرن سازی و توسعه مخفیانه تجهیزات نظامی خود، روز آدینه از جدیدترین بمب افکن رادارگریز هسته ای آمریکا رونمایی کرد.

رونمایی پنتاگون از جدیدترین بمب افکن رادارگریز هسته ای

به گزارش یورونیوز، مهاجم بی-21 اولین هواپیمای بمب افکن نو آمریکا در طی 30 سال گذشته است. تقریباً تمام اطلاعات این برنامه طبقه بندی شده است، بطوریکه روز آدینه برای رونمایی از این بمب افکن در یکی از تأسیسات نیروی هوایی کالیفرنیا، تنها رندر هایی از طراحی این هواپیمای جنگی به نمایش عایدی.

در نگاه اول، این تصاویر نشان می دهد که هواپیمای Raider یا همان مهاجم به لحاظ ظاهری شبیه بمب افکن رادارگریز هسته ای سیاه معروف به B-2 Spirit یا همان شبح بی-2 است که در نهایت جایگزین آن خواهد شد؛ اما به گفته مقامات پنتاگون، درون این بمب افکن کاملا فرق دارد.

به گفته واردن، مدیر اجرایی شرکت نورثروپ گرومن بی-2 اسپیریت روش عملکرد داخلی این بمب افکن از نظر قابلیت محاسباتی در مقایسه با شبح بی-2 بسیار پیشرفته تر شده است. بر این اساس، این بمب افکن بسیار رادارگریزتر از نمونه قبلی خود است.

پنتاگون در راستای روبرو با تهدیدات فزاینده چین و روسیه، در حال مدرن سازی بخش های سه گانه هسته ای خود شامل بمب افکن های هسته ای، موشک های بالستیک هسته ای سیلو-پرتاب و کلاهک های زیردریایی است.

آمریکا روز چهارشنبه با انتشار نوترین گزارش سالانه پنتاگون در خصوص تحولات نظامی و امنیتی چین اعلام نموده بود که چین تا سال 2035 میلادی شمار سلاح های هسته ای خود را به عدد 1500 می رساند و این تهدیدی جدی برای امنیت ملی آمریکا است.

از مهاجم بی-21 چه می دانیم؟

به گفته مقامات پنتاگون، هم اکنون شش نمونه از مهاجم بی-21 در دست فراوری است و نیروی هوایی آمریکا در نظر دارد تعداد 100 عدد از این بمب افکن ها را فراوری کند. البته در خصوص شبح بی-2 نیز قرار بود همین تعداد ساخته گردد که با توجه به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تغییر فضای امنیتی دنیا، درنهایت تنها 21 عدد از آن ها ساخته شد و به علت هزینه های بالای نگه داری نیز، همه بمب افکن های شبح بی-2 عملیاتی نشدند.

این هواپیما های جنگی رادارگریز که زمان طراحی تا فراوریشان تنها هفت سال به طول انجامیده، قابلیت راهنمایی با سرنشین و بدون سرنشین را دارند.

هزینه فراوری این بمب افکن ها اعلام نشده، اما با توجه به سفارشات قبلی نیروی هوایی آمریکا، برآورد می گردد هزینه هر کدام از آن ها در حدود 750 میلیون دلار باشد.

پیش بینی می گردد اولین نمونه از این جنگنده ها تا سال 2023 میلادی به پرواز درآید.

نام بمب افکن نو مهاجم بی-21 از اولین عملیات هوایی آمریکا علیه ژاپن در سال 1942 گرفته شده است. مهاجم بی-21 به لحاظ میزان کوچکتر از شبح بی-2 خواهد بود و البته بر برد آن افزوده شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 12 آذر 1401 بروزرسانی: 12 آذر 1401 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2353

به "رونمایی پنتاگون از جدیدترین بمب افکن رادارگریز هسته ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی پنتاگون از جدیدترین بمب افکن رادارگریز هسته ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید