شکر زیاد در ماه رمضان این ضررها را دارد

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، در ماه رمضان مصرف زیاد شکر منجر به بیماری های جدی می گردد.

شکر زیاد در ماه رمضان این ضررها را دارد

ماه رمضان با تنوع شیرینی ها و قند ها در انواع و شکل ها در بسیاری از مواقع شناخته می گردد. با وجود این، بسیاری از مردم می دانند که مصرف زیاد شکر اغلب باعث پوسیدگی دندان، چاقی و در نتیجه افزایش خطر ابتلا به دیابت دیابت نوع 2در بزرگسالان می گردد.

50 سال پیش، از نظر شیوع محدود بود و اکنون این نوع دیابت یکی از شایع ترین بیماری ها است.

بعضی مطالعات اخیر نشان می دهند که بین مصرف زیاد شکر و بسیاری از بیماری های دیگر از جمله بیماری های خودایمنی ارتباط وجود دارد. در آلمان تعداد مبتلایان به دیابت اکنون به هفت میلیون نفر رسیده است.

عفونت ها معمولاً به صورت نامرئی و بدخیم در بدن پخش می شوند و منجر به بیماری های جدی از جمله بیماری های خود ایمنی می شوند.

محققان دانشگاه Julius-Maximilians-Würzburg (JMU) آلمان دریافته اند که مصرف زیاد شکر ممکن است منجر به ترویج فرآیند های التهابی در بدن انسان و در نتیجه باعث پیشرفت بیماری های خود ایمنی گردد.

طبق بیانیه اخیر دانشگاه Julius-Maximilians-Würzburg (JMU)، افرادی که مقادیر زیادی قند و سایر کربوهیدرات ها را در مدت زمان طولانی مصرف می نمایند، در معرض خطر ابتلا به بیماری های خود ایمنی هستند.

در این حالت، سیستم ایمنی به خود حمله می نماید که می تواند منجر به گروهی از بیماری های جدی در بدن گردد. از جمله بیماری های التهابی مزمن روده مانند بیماری کرون که نوعی بیماری التهابی روده است.

تیم محققان مطالعه در خصوص چگونگی تحریک التهاب در بدن به وسیله شکر را تایید کردند و اکنون پیروز شده اند جزئیات تازهی از این فرآیند را رمزگشایی نمایند.

دکتر مارتین فت، سرپرست این مطالعه گفت: سلول های ایمنی برای این که بتوانند وظایف خود را انجام دهند، به مقادیر زیادی قند به شکل گلوکز احتیاج دارند و با یاری ناقلان تخصصی واقع در غشای سلولی، می توانند قند جذب نمایند.

این محقق به همراه تیم خود اکنون توانسته است نشان دهد که یک نقل دهنده گلوکز خاص (GLUT 3) در سلول های T علاوه بر فراوری انرژی از قند، سایر عملکرد های متابولیکی را نیز انجام می دهد.

محققان در این مطالعه بر روی گروهی از سلول های سیستم ایمنی تمرکز کردند که برای مدت طولانی شناخته شده نبودند: سلول های یاری نماینده T نوع 17 که به لنفوسیت های Th 17 نیز معروف هستند و نقش مهمی در تنظیم فرآیند های التهابی دارند.

مارتین فت گفت: سلول های Th 17 پروتئین های GLUT 3 زیادی را روی سطح سلولی خود حمل می نمایند. این سلول ها گلوکز مصرف شده را به اسید سیتریک تبدیل می نمایند. این به نوبه خود در پلاسمای سلول به استیل کوآنزیم A تبدیل می گردد که پیش ساز سنتز مواد چرب است.

به گفته کارشناسان، برنامه ریزی مجدد متابولیک سلول های T یک هدف تازه و خاص برای درمان بیماری های خودایمنی بدون احتیاج به خاموش کردن کامل سیستم ایمنی است و رژیم غذایی با کالری محدود می تواند تاثیر مفیدی بر اختلالات ایمنی داشته باشد.

منبع: اخبار الیوم

باشگاه خبرنگاران

منبع: فرادید
انتشار: 30 مرداد 1401 بروزرسانی: 30 مرداد 1401 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2306

به "شکر زیاد در ماه رمضان این ضررها را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکر زیاد در ماه رمضان این ضررها را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید