صدای کاهن مومیایی شده 3 هزار ساله مصری، دوباره شنیده شد!

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، دانشمندان بریتانیایی توانستند صدای یک کاهن مصری را از روی مومیایی سه هزار ساله وی بازسازی نمایند.

صدای کاهن مومیایی شده 3 هزار ساله مصری، دوباره شنیده شد!

این کاهن دوران رامسس ششم که نسیامون نام داشته، بین سالهای 1099 تا 1069 پیش از میلاد می زیسته است و از آنجا که کاهن تِبِس بوده، برای انجام آیین های مذهبی و آوازخوانی به احتمال زیاد صدای رسایی داشته است.

دانشمندان کالج رویال هالوویِ دانشگاه لندن، نخست سر و گردن جسد مومیایی شدهٔ وی را که در موزه شهر لیدز نگهداری می شد، به دقت سی تی اسکن کردند و آنگاه به یاری چاپگر سه بعدی توانستند حنجره و تارهای صوتی وی را با دقت بالا بازسازی نمایند و در نهایت صدایی شبیه تلفظ یک حرف صدادار را از آن استخراج کردند.

پروفسور جوان فلچر سرپرست این پروژه معتقد است که بازسازی صدای نسیامون آرزوی این کاهن باستانی را برآورده نموده است چراکه او می خواسته پس از مرگ صدایش از نو شنیده گردد، خواستی که بخشی از باور آیینی وی بوده است.

خانم فلچر گفت: در واقع این آرزو روی تابوت او نوشته شده است، این چیزی است که او خود می خواسته و می گردد گفت ما به نوعی آرزوی او را برآورده کردیم.

تیم پژوهشگران معتقدند این نخستین پروژه ای است که در آن توانسته اند صدای یک مرده را با موفقیت بازسازی نمایند، آنان قصد دارند با استفاده از الگوهای رایانه ای جملات کاملی را با صدای او در آینده بازسازی نمایند.

سرپرست این پروژهٔ پژوهشی در این زمینه اضافه نمود: امیدواریم که در آینده بتوانیم نسخه ای صوتی از آنچه او در معبد کارناک می خوانده است بیافرینیم.

نسیامون که کاهن بلند مرتبه ٔ معبد آمون در مجموعه معابد کارناک در شهر تبس مصر بوده، در حدود 50 سالگی در اثر بیماری درگذشته و جسد مومیایی شدهٔ وی که در موزهٔ شهر لیدز بریتانیا نگهداری می گردد یاری شایانی به درک دوران او نموده است.

آنالیز ها نشان داده بودند که این کاهن در پنجاه سالگی به خاطر خفگی درگذشته بود. خفگی او به خاطر واکنش آلرژی به احتمالا نیش یک گزنده بوده است. دانشمندان از روی التهاب و بزرگی زبان او و نیز توجه به اینکه آسیبی به استخوان گردن وارد نشده بود، این حدس را می زنند.

مومیایی او البته از خودش خوش شانس تر بوده، چرا که از بمباران جنگ جهانی دوم در سال 1941، ایمن مانده بود.

در خاتمه به بازسازی صدای این کاهن گوش کنید:

منبع: + و +

منبع: یک پزشک
انتشار: 21 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 940

به "صدای کاهن مومیایی شده 3 هزار ساله مصری، دوباره شنیده شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدای کاهن مومیایی شده 3 هزار ساله مصری، دوباره شنیده شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید