طراحی نما ساختمان به چه صورت است؟

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، رپرتاژ آگهی - طراحی نما در ساختمان چگونه انجام می گردد و ویژگی های یک نما خوب چیست؟

طراحی نما ساختمان به چه صورت است؟

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ حرفه ای از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

در گذشته نمای ساختمان و طرحی که برای آن در نظر گرفته می شد، از اهمیت زیادی برخوردار نبود. اما با گذشت زمان و پیشرفتی که در صنعت ساختمان با آن رو رو شدیم، تنوع در نمای ساختمان هایی که هر ساله در حال ساخته شدن هستند، نیز افزایش پیدا نموده و کسانی که در این زمینه مشغول به کارند تمام کوشش خود را به کار می برند تا بتوانند طرحی بسیار زیبا و ماندگار از خود به جای بگذارند.

امروزه به دلیل اهمیتی که طراحی بنا دارد، یکی از دغدغه های اصلی کسانی که در این حوزه فعالیت می نمایند، طراحی و ساختاری است که برای ظاهر یک ساختمان انتخاب می گردد. گاهی طرح یک بنا آنقدر جذاب و تماشایی است که می تواند تا سالیان سال اصالت و زیبایی خود را حفظ کند و به عنوان نمایی ماندگار از آن یاد گردد.

برای رسیدن به یک نمای خارجی زیبا، باید از اصول و قواعدی پیروی کرد. این اصول هستند که می توانند بر روی جلوه ظاهری ساختمان تاثیری عمیق گذاشته و آن را از هر نظر جالب توجه نمایند. در این متن قصد داریم به توضیحاتی در این رابطه بپردازیم و شما رابا آنها آشنا کنیم.

قرار دادن متریال های گوناگون در کنار هم

یکی از ترفندهایی که می تواند نمای ساختمان را بسیار چشم نوازتر کند، استفاده از مواد و مصالح مختلف در کنار هم است. استفاده از رنگ و بافت های متفاوت در کنار هم، می تواند تاثیر شگرف و باور نکردنی بر روی نما داشته باشد.

قرار گیری دو ماده ای که بافت مشابه ندارند و یا رنگ هایی متفاوت از هم دارند، می تواند نمای ساختمان را از حالت یک دستی و سادگی خارج نموده و خود به عنوان یک راه حل برای ایجاد یک نمای خلاقانه و زیبا مطرح گردد.

البته به یک نکته باید توجه کرد و آن هم، هماهنگی بین مصالحی است که برای جلوه بیرونی ساختمان انتخاب می شوند. این هماهنگی در بافت و رنگ است که می تواند ظاهری بسیار زیبا برای نمای یک ساختمان ایجاد کند.

توجه به تناسب و هماهنگی اجزاء

از دیگر موارد مهمی که در کنار انتخاب مصالح و متریال های متفاوت می تواند بر روی طراحی نمای ساختمان مدرن تاثیر بگذارد، توجه به تناسب و هماهنگی اجزاء است.

تناسب بافت و نما در طراحی نمای بیرونی ساختمان، بسیار مهم است. گاهی یک طراح از موادی بسیار با کیفیت استفاده می نماید، اما چون هیچ گونه هماهنگی بین آنها وجود ندارد، طرحی که در نهایت دیده می گردد، نمی تواند راضی نماینده باشد.

معمولا کسانی که در زمینه طراحی نمای مدرن از سابقه و تجربه بسیار زیادی برخوردار هستند، به این نکته بیش از هر چیز دیگری اهمیت می دهند و این مورد را می توان در نمونه کارهای صورت گرفته توسط آنها به راحتی مشاهده کرد.

استفاده از قدرت نور برای طراحی نمای خارجی ساختمان

از دیگر عواملی که می تواند بر روی نمای یک ساختمان تاثیر فوق العاده ای بگذارد، استفاده از نور است. نور می تواند خصوصیت پویایی و حرکت را به یک نما تزریق کند. به همین سبب نمی توان از تاثیری که نور بر روی طرح بیرونی ساختمان دارد، چشم پوشی کرد.

نورها با تمام سادگی که دارند، ابزارهایی قدرتمند برای زیبایی محیطی هستند که در آن حضور دارند؛ پس یک طراح حرفه ای، این موضوع را فراموش ننموده و سعی می نماید در بهترین جا آن را به کار گیرد.

توجه به خصوصیات روحی انسان ها

شاید برایتان جالب توجه باشد که طراحان حرفه ای، به هنگام طراحی نمای یک ساختمان به روحیه و احساس مردمی که ممکن است یک ساختمان را در طول روز بارها و بارها مشاهده نمایند، نیز توجه داشته و آن را در طراحی هایشان لحاظ می نمایند. wikipedia

کاملا درست است که ساختمان و نمای بیرونی آن از یک ماده کاملا بی جان و بی احساس ساخته شده است، اما چیزی که این وسط دارای حس است، مردمی هستند که در اطراف این ساختمان زندگی می نمایند.

اگر شما به عنوان یک طراح در حال خواندن این مطلب هستید، سعی کنید در اجرای نمای بیرونی ساختمان ها به حسی که این نما در دیگران ایجاد می نماید، توجه و دقت داشته باشید.

ویژگی های یک نمای خوب

تا به اینجا در خصوص عواملی که می تواند بر روی ایجاد یک نمای زیبا تاثیر بگذارد، صحبت کردیم. اما از این به بعد قصد داریم در خصوص ویژگی هایی که یک نمای خوب ساختمان دارد سخن بگوییم و معین کنیم که یک نمای خوب از نظر معماری باید چه ویژگی ها و خصوصیاتی داشته باشد.

پایداری در برابر شرایط جوی و حوادث طبیعی

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که یک نمای خوب باید داشته باشد، پایداری و مقاومت در برابر شرایط جوی است. در شهرهایی که میزان ریزش برف و باران سالانه زیاد است، یک نما باید بتواند زیبایی و وجاهت خود را در برابر این شرایط به خوبی حفظ کند و با تخریب روبرو نگردد.

جدای از مقاومت نما در برابر شرایط جوی، رو به رو شدن با حوادث طبیعی را نیز باید در طراحی نمای ساختمان های مدرن نظر گرفت. قرار نیست طراحان حرفه ای تنها به فکر ساخت یک نما در بهترین و بی حادثه ترین شرایط باشند.

برقراری ارتباطی خوب میان بیرون و درون ساختمان

یکی از دیگر فاکتورهایی که معین می نماید، نمای یک ساختمان خوب است یا بد، برقراری ارتباطی خوب بین درون ساختمان و بیرون آن است.

در یک نمای خوب ساختمان، تابش نور خورشید به داخل به اندازه کافی اتفاق می افتد و کسانی که داخل ساختمان هستند نیز می توانند از منظره ای که ورای درها و پنجره ها وجود دارد استفاده نمایند. اگر چنین شرایطی برای یک ساختمان و نمای آن فراهم باشد طراح می تواند ادعا کند که ارتباطی خوب و منطقی بین درون و بیرون ساختمان برقرار نموده است.

انعکاس زیبایی ها

یک نمای خوب باید بتواند زیبایی ها را معنکس کند و ذهن شلوغ و ناآرام کسانی را که آن را می بینند، آرام کند. تنها آن دسته از نماها دارای این خاصیت هستند که توسط طراحان حرفه ای و خوش ذوق به روی کاغذ آمده اند.

نکته آخر

امروزه همه چیز تغییر نموده است. نماها نیز از این قضیه مستنثی نبوده و در حد و اندازه خود با تغییرات بسیار زیادی روبرو شده اند. اگر قصد دارید نمای ساختمان شما به طور بسیار حرفه ای و چشم نواز طراحی گردد، حتما به سراغ کسانی بروید که در این زمینه از تجربه و تبحر بالایی برخوردار هستند و نمایی برای تمام فصول برای شما طراحی خواهند کرد.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره برای طراحی نما ساختمان خود یا طراحی ویلا، با تیم معماری زانا به آدرس اینترنتی archzana.com در ارتباط باشید و از طراحان خبره و حرفه ای آن ها هدایت دریافت نمایید.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 2 آذر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1450

به "طراحی نما ساختمان به چه صورت است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی نما ساختمان به چه صورت است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید