فائو خواهان اقدام فوری برای جلوگیری از کاهش آب زیرزمینی در ایران و 6 کشور شد

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، خبرنگاران: فائو خواهان اقدام فوری برای جلوگیری از کاهش جبران ناپذیر منابع آب زیرزمینی در ایران، اروپا و 6 کشور شامل چین، هندوستان، پاکستان، بنگلادش، ایالات متحده آمریکا و مکزیک شد.

فائو خواهان اقدام فوری برای جلوگیری از کاهش آب زیرزمینی در ایران و 6 کشور شد

به گزارش خبرنگاران، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) همگام با یونسکو، بانک دنیای، تسهیلات دنیای محیط زیست (جف) و انجمن بین المللی متخصصان آبهای زیرزمینی خواهان اقدام جامعه دنیای برای مدیریت کاهش و تخریب فزآینده منابع محدود آب های زیرزمینی شد.

به گزارش دفتر نمایندگی فائو در جمهوری اسلامی ایران، پنج سازمان مذکور مجموعه ای از اصول و ضوابط را با عنوان چشم انداز سال 2030 و چارچوب دنیای برای اقدام پیشنهاد داده اند که امکان مدیریت بهتر منابع آب زیرزمینی را برای دولت ها فراهم می آورد.

بنا بر آنالیز های فائو، شدت برداشت از منابع آب زیرزمینی در قسمت های وسیعی از چین، هندوستان، پاکستان، بنگلادش، ایران، ایالات متحده آمریکا، مکزیک و اروپا در بالاترین میزان قرار گرفته است. چنین فرایندی می تواند منجر به از دست رفتن منابع آب شیرین در زمانی که ذخیره آب زیرزمینی برای تامین امنیت آبی و سازش با تغییرات اقلیم بسیار حیاتی است، گردد.

برآورد های فائو نشان می دهد که طی 40 سال گذشته سرانه دسترسی به آب شیرین در منطقه خاور نزدیک به میزان دو سوم کاهش یافته و این فرایند نزولی احتمالا تا سال 2050 به میزان 50 درصد دیگر ادامه خواهد داشت.

ایران نیز همچون سایر کشورهای منطقه، بیش از 90 درصد منابع آب خود را در بخش کشاورزی مصرف می نماید و بیش از 55 درصد اراضی زیر کشت در این کشور با آب زیرزمینی آبکمک می شوند.

مجموعه ضوابط یاد شده که طی برگزاری هفتمین نشست مجمع دنیای آب در کره جنوبی در هفته گذشته اعلام شد، بیانگر فراخوان آشکار برای اقدام جمعی و مسئولانه دولت ها و جامعه دنیای با هدف اطمینان از استفاده پایدار آبهای زیرزمینی محسوب می گردد.

برای مدت طولانی تصدی آبهای زیرزمینی در حوزه سیاستگذاری مورد توجه قرار نگرفته بود که منجر به تخریب و کاهش این منابع شده است.

به گزارش فائو، برداشت دنیای از آبهای زیرزمینی طی نیم قرن گذشته سه برابر افزایش یافته و بیش از یک چهارم برداشت های کنونی به شیوه غیر پایدار انجام می پذیرد. این در حالی است که آلودگی گسترده آب های زیرزمینی، زندگی بشر و محیط زیست را با تهدید جدی رو به رو نموده است.

بسکمک از سفره های آب زیرزمینی شهری در دنیا به دلیل سیستم تخلیه فاضلاب آلوده شده اند، و سفره های آب زیرمینی ساحلی نیز در معرض نفوذ آب های شور قرار گرفته اند. همچنین آلاینده های صنعتی، آفت کش ها، و کودهای شیمیایی نیز به این مخازن آب راه پیدا نموده اند.

میزان توزیع آب های زیرزمینی تجدیدپذیر در مناطق مختلف یکسان نمی باشد، بعضی از مناطق به خصوص نواحی کم بارش، بیش از سایر مناطق در معرض خطر قرار گرفته اند.

آب های زیرزمینی نقش انکارناپذیری را در کاهش فقر و ایجاد رفاه عمومی ایفا می نمایند. بیش از یک سوم از آب های شهری و صنعتی و همچنین به بیش از 40 درصد از آب مصرفی در بخش کشاورزی دنیا از آب های زیرزمینی تامین می گردد.

آب زیرزمینی پتانسیل لازم برای فراهم کردن آب شرب لازم برای میلیون ها نفر جمعیت شهری و روستائی فقیر را دارد. بسکمک از کشاورزان و خانواده هایشان به منظور آبکمک محصولات کشاورزی و تامین معیشت خود به این نوع آب وابسته اند.

به همین دلیل سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به عنوان آژانس تخصصی سازمان ملل در حوزه مدیریت منابع طبیعی اعلام آمادگی می نماید تا دوشادوش دولت جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با این اولویت مهم گام برداشته و کشور را برای فراوری بیشتر محصولات غذایی در عین مصرف آب کمتر و مقاوم سازی در برابر خشکسالی و با بکارگیری فن آوری های پاک در حوزه آب که حفاظت از محیط زیست را به دنبال دارد، کمک نماید.

منبع: تسنیم
انتشار: 28 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 879

به "فائو خواهان اقدام فوری برای جلوگیری از کاهش آب زیرزمینی در ایران و 6 کشور شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فائو خواهان اقدام فوری برای جلوگیری از کاهش آب زیرزمینی در ایران و 6 کشور شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید