ماهی شکیبا دارای طعم و فواید بسیار زیادی است

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، ماهی شکیبا یکی از انواع ماهیان جنوب است که دارای استخوان های بسیار تیزی می باشد، اما گوشت این ماهی دارای طعم و فواید بسیار زیادی است.

ماهی شکیبا دارای طعم و فواید بسیار زیادی است

به گزارش از ،غذا های سنتی استان خوزستان نه تنها در شهر های ایران بلکه در کشور های اطراف خلیج فارس هم محبوبیت زیادی دارد و در میان این غذاها، ماهی صندلی مهمی دارد. جنوبی ها طعم ماهی شکیبا را خیلی دوست دارند و این ماهی را به طور سنتی بر روی آتش کباب می نمایند و آن را یا به همراه نان می خورند و یا به همراه سبزی پلو. برای این که این ماهی در حین کباب شدن نسوزد و خوشمزه تر گردد موادی مثل سبزی ماهی، تمبر هندی، رب، فلفل سیاه، نمک، سیر و پیاز را با هم ترکیب و روی شکم ماهی می گذارند. با توجه به اینکه این ماهی معمولا سرخ نمی گردد و به صورت کبابی استفاده می گردد بسیار سالم و مقوی است.

ماهی شکیبا دارای پروتئین بسیار خوبی می باشد به طوری که 100 گرم از این ماهی دارای 310 کالری و 25 گرم پروتئین و 22 گرم چربی است.

همچنین مقادیر قابل توجهی از ویتامین سی، آهن و کلسیم فراوان در این ماهی می باشد.

غذا های دریایی سرشار از امگا 3 کلسترول موجود در خون را کاهش می دهند و برای بهیود سلامت قلب بسیار مفید هستند. مطالعات نشان داده که با مصرف یکبار ماهی در هفته می توانید تا 50 درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهید.

وجود اسید های چرب غیراشباع در این ماهی باعث مراقبت از پوست در برابر اثرات مضر پرتوفرابنفش شده و منجر به کاهش علائم بیماری های پوستی همچون اگزما و پسوریازیس می گردد.

وجود ویتامین A یا رتینول موجود در این ماهی در حفظ دید در شب بسیار موثر است. همچنین شما با مصرف مداوم این ماهی از اثرات روماتیسم مفصلی و تسکین درد و خواص ضد التهابی آن بهره مند شوید.

همانطور که می دانید 60 درصد از مغز انسان از چربی تشکیل شده که بخش زیادی از آن چربی امگا 3 می باشد. پژوهش ها نشان داده افرادی که به میزان بالایی غذایی دریایی مصرف می نمایند، در دوران سالمندی کمتر از زوال عقل و مسائل حافظه رنج می برند.

مطالعات نشان می دهد نوعی چربی، امگا 3 که در غذای دریایی وجود دارد، برای بهبود تمرکز بچه ها، مهارت های رفتاری و اختلال در تمرکز یا بیش فعالی مفید است.

ابتدا داخل شکم ماهی را تمیز کنید و بشویید. برای اینکه پوست ماهی در طول پخت نسوزد، می توانید مقداری شیره خرما روی آن بمالید.

شکم ماهی را کاملا باز و صاف کنید. مقداری آب تمرهندی روی همه سطح آن بریزید تا کاملا جذب گردد.

سبزی های ماهی و پلویی را بشویید و ریز خرد کنید. پیاز و سیر را نیز خرد کنید.

سیر و پیاز را تفت دهید. سپس آن ها را به سبزی ماهی، سبزی پلویی و مقداری تمرهندی سفت اضافه کنید. فلفل، نمک و بقیه آب تمرهندی را به همراه رب گوجه فرنگی به مخلوط سبزی اضافه کنید و روی شکم ماهی بمالید.

مخلوط به دست آمده را روی شکم ماهی بگذارید. در زبان محلی به آن حشو می گویند. سپس ماهی را روی زغال کباب کنید. یا در فر قرار دهید تا طلایی و مغزپخت گردد.

د

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1107

به "ماهی شکیبا دارای طعم و فواید بسیار زیادی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماهی شکیبا دارای طعم و فواید بسیار زیادی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید