مرگبارترین فوران های آتشفشانی تاریخ !

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، دنیا عجایب : در کنا بلایای طبیعی چون سیل، زلزله، طوفان و یا آتش سوزی، مورد نادر دیگری هم گاهی اوقات در برخی منطقه ها رخ داده و سبب می شود حتّی خانه ها و مراتع سبز و انسان ها نابود شوند. بله، فوران های آتشفشانی که در ادامه به بررسی مختصر 10 گونه بسیار کمیاب و مخرب آن در سراسر دنیا می پردازیم.

مرگبارترین فوران های آتشفشانی تاریخ !

Santamaria

سانتاماریا و آتشفشان خواهرش یعنی سانتاگیتو به نام قدرتمندترین آتشفشان های دنیا در قرن 20 محسوب می شوند. آتشفشان سانتاماریا در سال 1902 میلادی در گواتمالا فوران کرد و میلیاردها مترمربع را تحت تأثیر آثار مخرب خود قرار داد. نکته جالب آنجاست که قسمتی از خاکسترهایش خیلی آن طرف تر در کالیفرنیا هم دیده شد. پس از آن منطقه سانتاماریا جهت احداث مرکز بین المللی آتشفشان شناسی و تحرکات درون زمینی برگزیده شد که در آنجا زمین شناسان دائماً در حال بررسی شرایط و قدرت آتشفشان هستند و نزدیکی آن با مراکز پُرجمعیت را بررسی می کنند.

Changbaishan

رشته کوه های چانگ بایشان دقیقاً جداکننده چین و کره شمالی از یکدیگر هستند که قله Baekdu به نام مرتفع ترین نقطه آن محسوب می شود و از آن به نام یک آتشفشان فعال با دریاچه ای به نام Caldera یاد می شود. آخرین فوران آن به سال 1903 باز می شود. این فوران در میان 8 آتشفشان، رتبه هفتم را داشته است.

دریاچه Crater

در مرکز پارک ملی Oregon دریاچه ای وجود دارد که در کنار آن یک کوه خفته آتشفشانی با نام Mazama دیده می شود. طی 7هزار سال پیش فوران و انفجار بزرگی در این آتشفشان که حدود 11 هزار پا ارتفاع دارد رخ داد که این امر سبب شد 2400 پا از ارتفاع آن کاسته شود.

Kikai

در جنوبی ترین بخش جزیره ژاپن، رشته کوه هایی با نام Kikai وجود دارد که 4 آتشفشان را به یکدیگر مرتبط می کنند. بزرگ ترین آتشفشان در میان آنها آتشفشان Mountio است که برای نخستین بار دچار فوران بسیار بزرگی شد امّا از آن به بعد هیچ گاه خاموش نشد و دائم در حال فوران های کوچکی بود که آن را در رتبه هفتم در مقیاس دنیای قرار می داد.

Santorini

از دیگر آتشفشان های معروف، سانتورینی بوده که در یکی از شهرهای مدرن یونان واقع شده است. البته قبل از منطقه آرچی پلاگو، سانتورینی یک جزیره کوچک محسوب می شود که در سال 1610 (قبل از میلاد) دچار فوران شده بود و قدرت آن در حدّی است که می تواند حتّی روی زندگی ساکنین حواشی اقیانوس هم تأثیر بگذارد.

Krakatoa

یکی از معروف ترین فوران های آتشفشانی که در آگوست 1883 رخ داد، Krakatoa نام دارد و گفته می شود سبب روشن شدن بخشی از کره زمین شد و به کل جزیره اندونزی را ویران کرد. این آتشفشان سبب استخراج و پخش بیش از 9 کیلومترمربع گدازه شد که این میزان دقیقاً 40 هزار برابر بزرگ تر از استادیوم دانشگاه است! البته از 126 سال گذشته تا به امروز آتشفشان ها و فوران های متعدد آن سبب شده تا جزیره ای تازه به کمک گدازه های آن ساخته شود.

Tambora

همانند Krakatoa، تامبورا هم در اندونزی واقع است که در سال های 1813 و 1815 دچار فوران شدید شد که از آن به نام بزرگ ترین فوران آتشفشانی قرن نام می برند. این فوران 160 کیلومتر مربع از خاکستر را در آسمان غوطه ور کرد که نیمی از آن کافی بود تا جزیره مانهاتان را در زیر تلی از خاکستر و ابر سیاه مدفون کند. این امر سبب کاهش دمای هوا شد و آن سال، سال بدون تابستان نام گذاری شد. سپس این فوران باعث شد تا در زمستان همان سال برف به رنگ قرمز و قهوه ای از آسمان ببارد که موجب ترس و شگفتی مردم شده بود.

دریاچه Taupo

آتشفشان تائوپو که گفته می شود هم اکنون در داخل دریاچه ای در نیوزیلند مدفون شده، در طول تاریخ 6 بار دچار فوران شده که نخستین مرتبه آن به 26 هزار سال قبل برمی شود که با نام فوران Oruanui شناخته می شود. فوران آن هم در حدّی بود که می توانست تمامی قاره اروپا را با یک پوشش ابر 2 اینچی از ماگما روبه رو کند. زمین شناسان هم معتقدند 17 هزار سال طول خواهد کشید تا دوباره چنین فورانی از این آتشفشان دیده شود.

دریاچه Taba

اندونزی به نام مستعدترین کشور دنیا در زمینه آتشفشان شناخته می شود و آتشفشان توبا هم در آن واقع است. پروفسور استنلی آمبروز یکی از کارشناسان مسائل زیست محیطی و پیدایش حیات معتقد است فرضیه تکامل انسان با این آتشفشان رابطه دارد. او می گوید ایجاد زمستان هسته ای سبب کاهش گونه های مختلف جمعیتی و در نهایت کاهش تنوع گوناگونی ژن ها شده و پس از آن انسان ها به نژادها یا قوم های گوناگون تقسیم شده اند!

Io

بدون اغراق می توان بیان داشت بزرگ ترین فوران آتشفشانی در زمین در تقابل با فورانی صورت می گیرد که در کره ماه رخ داد. نخستین مشاهدات انسان هم نشان می دهد که انفجار شدید حتّی تا فاصله 360 کیلومتری حواشی ماه تأثیر گذاشته است. دانشمندان می گویند یکی از دلایل از بین رفتن سرچشمه آب در ماه، همین اتفاق بوده است.

منبع: برترین ها
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1944

به "مرگبارترین فوران های آتشفشانی تاریخ !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگبارترین فوران های آتشفشانی تاریخ !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید