مقصد رقابتی گردشگری یعنی چه؟

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، خبرنگاران/اصفهان یک فعال حوزه گردشگری گفت: اگر این همه پول خرج گردد تا راه آهن بسازیم و امکانات حمل و نقل و اقامتی را بهبود ببخشیم اما گردشگر بدون اینکه پول خرج کند از مقصد برود، چه فایده ای دارد؟ مقصدی که بخواهد این بهبودها را رایگان انجام دهد، مقصد رقابتی نیست.

مقصد رقابتی گردشگری یعنی چه؟

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید

محمد زاهدی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیغام نور اصفهان در دومین همایش سالانه توسعه پایدار گردشگری اصفهان که از صبح تا عصر 26 آذرماه در تالار شیخ بهایی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار گردید، با مقایسه دو موضوع مقاصد پایدار و رقابتی گردشگری در سه مقیاس استانی، ملی و منطقه ای گفت: صاحب نظران گردشگری معتقدند مقاصدی رقابتی محسوب می شوند که مقدم بر تعداد بالای گردشگر بتوانند گردشگران پولساز را به کشور خود بیاورند.

زاهدی ادامه داد: امروز یک نفر در این همایش خاطرنشان کرد که گردشگری نیازمند ایجاد زیرساخت است تا چرخه اقتصاد را به گردش دربیاورد اما اگر این همه پول خرج گردد تا راه آهن بسازیم و امکانات حمل و نقل و اقامتی را بهبود ببخشیم و گردشگر در آنجا پول خرج نکند و از مقصد برود، چه فایده ای دارد؟ مقصدی که بخواهد این بهبودها را رایگان انجام دهد، مقصد رقابتی نیست.

این فعال حوزه گردشگری خاطر نشان کرد: باید منافع گردشگری در جیب مردم محلی برود و رفاه آن ها که بخشی از ذی نفعان گردشگری هستند، تامین گردد و سکه های گردشگری در جیب آنها صدا دهد. اگر بخواهیم مقصدی، رقابتی باقی بماند باید داشته های این مقصد را برایش حفظ کرد. بنا نیست منطقه ای داشته های خودش را تاراج کند، برای این که بتواند در یک مقطعی مثلا به اوج ورودی گردشگر یا کسب درآمد برسد و ثابت شده است که هرچه شاخص رقابت پذیری مقصدی بالاتر بوده است، گردشگر پول بیشتری در آنجا خرج نموده است.

زاهدی اضافه نمود: سازمان جهانی جهانگردی می گوید گردشگری پایدار، شکلی از گردشگری است و آمار جاری و ثابت خود را در ابعاد مالی، اجتماعی فرهنگی و زیست محیطی حساب می نماید. پایداری در ابتدا نیازمند محاسبه است؛ در بسیاری از مواقع که داده ها کافی نیستند، رسیدن به این محاسبات کار ساده ای نیست ولی کوشش کردن برای رسیدن به این درک، کار واجبی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیغام نور اصفهان توضیح داد: در حال حاضر اقامتگاه های بوم گردی بسیار زیادی شکل گرفته و شاهد این هستیم که به محض وقوع یک اتفاق جدید، عده زیادی، فارغ از این که از اطلاعات لازم در این مورد برخوردار باشند و یا بدانند آثار فرهنگی اجتماعی حاصل از آن چه خواهد بود، به دنبال ورود به این موضوع هستند. آن ها برایشان فرقی نمی نماید این موضوع، تاسیس دانشگاه باشد یا راه انداختن یک فلافل فروشی و یا ایجاد اقامتگاه بومگردی!

وی ادامه داد: کسب پول راحت از گردشگری نگران نماینده و بحث پایداری در این درآمدزایی مهم است. باید دقت کنیم که این پایداری در تمام ابعاد گردشگری حفظ گردد. پایداری در سه حوزه طبیعت و محیط زیست، حوزه اقتصاد و حوزه مسائل اجتماعی باید مورد توجه باشد چرا که همه شاهد بودیم مسائلی که روزگاری به خوبی مدیریت نشد، چه تبعاتی در گردشگری امروز شهر ما بجا گذاشته است.

زاهدی با بیان اینکه همه ریسک ها فقط در حوزه نفت نیست و در حوزه گردشگری هم ریسک وجود دارد، گفت: گردشگری حوزه کم دلی است که سرمایه گذاران آن بسیار نگرانند، بنابراین مقصدی پایدار می گردد که بتواند از منابع خود به شکل مناسبی بهره بردای کند.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: امروز ندیدم کسی در خصوص پارک های ملی صحبتی بکند، درحالی که مقاصد گردشگری پایدار، حفاظت میراث تاریخی و محیط زیستی خود را جدی می گیرند و ارزش های سنتی جامعه خود را حفظ می نمایند. گردشگران، اصفهان را دوست دارند؛ چون اصالت زندگی مردم در اینجا جاری است.

این فعال حوزه گردشگری تاکید نمود: مقصد پایدار گردشگری، مردم را نرم خو و صبور بار می آورد و اجازه می دهد مردم تعاملشان را با گردشگران بالا ببرند.

وی همچنین افزایش همکاری و مشارکت مردم در بخش های مختلف مناطق را کوششی برای پخش منافع گردشگری در بخش های مختلف شهری دانست و گفت: مردم را درگیر کنید و اجازه دهید اقداماتی در بدنه دولت برای توسعه گردشگری انجام گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 828

به "مقصد رقابتی گردشگری یعنی چه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقصد رقابتی گردشگری یعنی چه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید