مونسان: توسعه گردشگری به ارتقای روابط ایران و عمان یاری می نماید، المحرزی: رشد فزاینده تبادل گردشگر مایه خرسندی است

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، در دیدار وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان با احمد بن ناصر المحرزی وزیر گردشگری عمان، بر افزایش همکاری های دو کشور در زمینه گردشگری تاکید شد.

مونسان: توسعه گردشگری به ارتقای روابط ایران و عمان یاری می نماید، المحرزی: رشد فزاینده تبادل گردشگر مایه خرسندی است

با تور عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید.

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، دکتر علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امروز سه شنبه 30 مهر 98 در دومین روز از سفر خود به عمان با احمد بن ناصر المحرزی وزیر گردشگری عمان، دیدار کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این دیدار با بیان اینکه روابط دو کشور ایران و عمان همیشه محبت آمیز بوده است، توضیح داد: عمان نقش سازنده و تاثیرگذاری در منطقه دارد و مسئولان هر دو کشور بر افزایش روابط در تمام حوزه ها تاکید دارند.

او با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب ایران، همیشه نگاه مثبتی به عمان داشته اند، ادامه داد: افزایش همکاری ها در حوزه گردشگری دو کشور می تواند به ارتقای روابط ایران و عمان در تمام حوزه ها یاری کند.

مونسان اضافه نمود: ایران سالانه حدود 8میلیون گردشگر خروجی دارد که با معرفی ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری عمان، می توان بخشی از این گردشگران را برای سفر به عمان ترغیب کرد، همچنین ما علاقه مندیم گردشگران کشور عمان از زیبایی ها و جاذبه های متنوع ایران بازدید نمایند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه نمود: ایران دارای آب و هوای متنوع، جنگل، کوهستان، کویر، جاذبه های فراوان تاریخی، فرهنگی، بیش از 600 موزه فعال، حدود یک میلیون محوطه تاریخی، امکانات و توانمندی های درمانی و پزشکی، بیمارستان های مجهز و پزشکان مجرب است که تمام این امکانات می تواند مورد استفاده گردشگران عمان قرار گیرد.

درخواست برای افزایش پروازها به ایران

احمد بن ناصر المحرزی وزیر گردشگری عمان در ادامه با اشاره به اینکه رئیس جمهوری ایران و پادشاه عمان بر تقویت روابط دوجانبه تاکید دارند، اضافه نمود: امیدواریم در مدت کوتاهی وزارتخانه های گردشگری دو کشور اقدامات بزرگی را در زمینه صدور ویزا و ارائه تسهیلات به گردشگران به انجام برسانند.

او با بیان این که پروازهای بین ایران و عمان در گذشته بسیار کم بوده است، ادامه داد: در حال حاضر هواپیمایی عمان هفته ای 10 پرواز به ایران دارد و هواپیمایی ایران هفته ای شش پرواز به مقصد عمان دارد.

المحرزی از درخواست های جدید برای افزایش پروازهای عمان به مقصد ایران اطلاع داد و اظهار کرد: در سفری که فوریه سال گذشته به ایران داشتم از تهران و شیراز بازدید کردم و با ظرفیت های بسیار متنوع ایران در حوزه های گردشگری آشنا شدم، کشورهای بسیاری نگران ارتقای صندلی گردشگری ایران هستند، چراکه با توجه به وجود جاذبه های متنوعی که این کشور دارد می تواند در حوزه گردشگری از سایر کشورها سبقت بگیرد و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کند.

او اضافه نمود: عمان آماده همکاری با ایران در همه زمینه هاست و در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد، رشد فزاینده تبادل گردشگر بین دو کشور مایه خرسندی است، ما معتقدیم گردشگران ایرانی، گردشگرانی متعهد هستند.

وزیر گردشگری عمان توضیح داد: از کوشش های مسئولان ایرانی و کمیته فنی مشترک دو کشور برای پیشبرد اهداف و ارتقای سطح همکاری های ایران و عمان، تقدیر می کنم و امیدوارم این روند با سرعت بیشتری ادامه داشته باشد.

کارشناسان حوزه میراث فرهنگی ایران تجربیات خوبی دارند

مونسان در ادامه این دیدار با تقدیر از اقدام کشور عمان برای تسهیل صدور ویزا برای گردشگران ایرانی، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در حوزه میراث فرهنگی تجارب بسیار خوبی دارد، کارشناسان و باستان شناسان ما در حوزه کاوش، مرمت بناهای تاریخی و تهیه و تنظیم پرونده ثبت جهانی آثار تاریخی دارای تجارب مفید و قابل توجهی هستند و ما آمادگی داریم این تجربیات را در اختیار کشور عمان قرار دهیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: حدود 300 رشته فعال صنایع دستی در ایران وجود دارد و آمادگی داریم در این زمینه هم توانمندی های خود را با کشور عمان به اشتراک بگذاریم، برگزاری نمایشگاه های دائمی یا فصلی صنایع دستی در عمان از جمله برنامه هایی است که در این حوزه می توان انجام داد.

رشد بوم گردی ها در ایران و رونق اقتصادی جوامع محلی

مونسان با بیان اینکه ایران تجارب جدید در حوزه گردشگری روستایی و اقامتگاه های بوم گردی دارد، توضیح داد: در این طرح، خانه های روستایی با وام ها و تسهیلات ارزان قیمت به اقامتگاه های بومگردی تبدیل می شوند و صاحبان این خانه ها پس از آموزش های لازم، از گردشگران میزبانی می نمایند، افزایش این گونه اقامتگاه ها در ایران، موجب رشد اکوتوریسم شده است، همچنین جوامع محلی از این طریق به درآمدهای خوبی دست پیدا نموده اند و مهاجرت از روستا به شهر متوقف شده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توضیح داد: طی چند سال خشک سالی در ایران، درآمد روستاییان و کشاورزان کاهش یافته بود، اما در حال حاضر با استفاده از ظرفیت های گردشگری و ایجاد اقامتگاه های بوم گردی، روستاها رونق اقتصادی خود را بازیافته اند.

انتقال تجربیات کارشناسان بناهای تاریخی ایران به عمانی ها

او اضافه نمود: در ایران بناهای تاریخی بسیاری وجود دارد که بودجه دولت برای مرمت و نگهداری این بناها کافی نیست، به جز بناهای تاریخی سطح یک مانند تخت جمشید و پاسارگاد به سایر اماکن گردشگری اجازه دادیم به بخش خصوصی واگذار گردد تا مردم در مرمت آن مشارکت نمایند در نتیجه هتل بوتیک ها راه اندازی شد.

مونسان اعلام کرد: این واگذاری ها تجربه بسیار موفقی بود به گونه ای که ما با سرمایه مردم توانستیم همه بناها را مرمت و در عین حال اشتغال زایی کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه توضیح داد: آمادگی داریم تا به کارشناسان عمانی در این زمینه آموزش دهیم با توجه به اینکه هزینه های مرمت در کشور ما بسیار پایین و با کیفیت بالاتری از کشورهای دیگر انجام می گردد.

رشد 49 درصدی گردشگری ایران

او با اشاره به تحریم های ظالمانه آمریکا اضافه نمود: تحریم های دوباره آمریکا بسیاری از مؤلفه های تهدیدنماینده گردشگری را برای کشورمان ایجاد کرد به طوری که پروازهای مستقیم کاهش پیدا کرد و درگیری های منطقه ای به وجود آمد؛ با وجود همه این تهدیدات با تدابیر صورت گرفته، سازمان جهانی گردشگری از رشد 49 درصدی گردشگری ایران اطلاع داد. همچنین سال گذشته 7 میلیون و 800 هزار گردشگر ورودی به کشور داشتیم و امیدواریم این راستا را ادامه دهیم.

مونسان اظهار کرد: می توانیم با کشور عمان تورهای ترکیبی برگزار کنیم؛ گردشگری که به عمان سفر می نماید در ادامه از ایران هم بازدید کند و برعکس گردشگران دریایی کشور شما می توانند به وسیله کشتی های کروز به ایران سفر نمایند؛ شهر بندرعباس آماده پهلوگیری این کشتی ها خواهد بود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تأکید کرد: با توجه به شرایط خوب و ارزان بودن هزینه درمان در بیمارستان های ایران امیدواریم بتوانیم در فهرست کشورهای درمانی وزارت بهداشت عمان قرار بگیریم، بازدیدی که کارشناسان وزارت بهداشت عمان از ایران داشتند این موضوع را تأیید می نماید؛ کشور ما بیمارستان های بسیار مجهز و پزشکان بسیار ماهری دارد حتی جراحی های بسیار پیچیده قلبی، مغزی، پیوند اعضا و زیبایی در آن انجام می گردد.

موضوعات میراث فرهنگی بین ایران و عمان پیگیری می گردد

احمد بن ناصر المحرزی وزیر گردشگری عمان در ادامه این دیدار اعلام کرد: بسیار خرسند هستم نظرات ما به هم نزدیک است، ما وزارت مشابهی با عنوان میراث فرهنگی داریم که اکنون وزیر مربوطه در سفر خارجی است به این دلیل نتوانستیم با او دیدار داشته باشیم اما تمام موضوعات مطرح شده در این دیدار را به او انتقال می دهم.

او اضافه نمود: درباره موضوعات صنایع دستی فردا با رئیس سازمان صنایع دستی عمان گفت و گو می کنیم و مسئله ای در این زمینه وجود ندارد؛ میراث فرهنگی و صنایع دستی با گردشگری مرتبط است.

وزیر گردشگری عمان اظهار کرد: قلعه ها و دژهای بسیاری در عمان وجود دارد که مرمت آنها سخت و هزینه بر است که می توان با توسعه گردشگری امکان بازسازی این آثار را فراهم کرد.

المحرزی اعلام کرد: به تازگی در عمان ابتکاری مشابه بوم گردی و خانه های قدیمی ایجاد نموده ایم تا مردم با ترمیم منازل خود بتوانند این مکان ها را به استراحتگاه ها و نقاط گردشگری تبدیل نمایند و ما نیز به وسیله دو صندوق اقتصادی در این زمینه یاری می کنیم.

او توضیح داد: در عمان اماکن به دو گروه تجاری و گردشگری تقسیم می شوند، افرادی در این کشور کوشش می نمایند تا خانه های قدیمی خود را به مکان تجاری تبدیل نمایند اما ما به آنها برای انجام این کار اجازه نمی دهیم تا زمینه جذب گردشگر فراهم گردد. البته مسئله ای در زمینه تأمین هزینه مرمت این خانه ها داشتیم. در سفر اخیری که به ایران داشتم متوجه شدم شما به این موضوع پرداختید و ما قصد داریم از تجربیات ایران در این خصوص استفاده کنیم.

استفاده از تجربیات کارشناسان ایرانی

وزیر گردشگری عمان پیشنهاد تشکیل کارگروه فنی با حضور کارشناسان ایرانی برای بازسازی خانه های قدیم عمان ارائه داد و اضافه نمود: این کارگروه به عمان سفر نمایند تا کارشناسان عمانی از تجربیات همتایان خود در این زمینه استفاده نمایند.

المحرزی اظهار کرد: از ایده تورهای ترکیبی شما استقبال می کنیم ما تجربه ای در این خصوص با امارات و شهر دبی داریم به طوری که ویزای مشترک و تورهای گردشگری متقابل ایجاد شده است که از دو سرزمین دیدن می نمایند.

او اعلام کرد: تعداد زیادی از شهروندان عمانی به ایران سفر می نمایند و ما شاهد رشد گردشگران کشورمان به ایران بودیم.

وزیر گردشگری عمان اضافه نمود: فردا در دیدار با وزیر بهداشت عمان بیشتر در جریان این موضوع قرار می گیرید موضوع دیگر گردشگری دریایی با کشتی های کروز است، خوشبختانه حرکت این کشتی ها شروع شده است به طوری که در امسال 310 فروند کشتی برای این نوع گردشگری پیش بینی کردیم که به عمان وارد گردد و 3 بندر برای انجام این کار اختصاص دادیم، مانعی برای همکاری این کشتی ها با ایران نداریم و آماده ایم یک راستا کشتی رانی به مقصد بندرعباس راه اندازی کنیم.

المحرزی توضیح داد: در زمینه گردشگری دریایی شمار کشتی ها در حال افزایش است و کشتی های بسیار بزرگی به عمان سفر می نمایند که در ماه سپتامبر تا آوریل اوج حضور این کشتی هاست.

رشد 42درصدی تبادل گردشگر بین دو کشور

او اعلام کرد: در سال 2017 و 2018 شاهد رشد 42درصدی گردشگری بین دو کشور بودیم؛ همچنین تا خاتمه ماه گذشته میلادی 25هزار گردشگر ایرانی به عمان سفر کردند هر چند این تعداد کم است اما در آینده افزایش پیدا می نماید. موفقیت این نوع گردشگری مستلزم تنوع در برنامه هاست زمانی که با مالکان این شرکت های جهانی صحبت کردیم از این موضوع استقبال کردند که ایران هم می تواند از مقاصد این کشتی ها باشد.

وزیر گردشگری عمان اضافه نمود: در خلیج فارس برای گسترش این نوع گردشگری شورایی را با حضور کشورهای امارات، بحرین، قطر و عربستان تشکیل دادیم امیدواریم ایران نیز به این بخش بپیوندد.

المحرزی اظهار کرد: در گذشته شرکت های متعددی از ایران به عمان سفر کردند؛ امیدواریم این کشور در آینده برنامه هایی را برای شناساندن اماکن گردشگری به گردشگران عمانی تعریف کند. متأسفانه روابط سیاسی کشورها تأثیر منفی بر گردشگری دریایی گذاشته مانند روابط قطر با امارات و عربستان اما ما رابطه خوبی با هم داریم؛ آرزوی ما این است که رفت و آمد کشتی ها در همه منطقه فراگیر گردد و معتقدیم بنادر ایرانی در منطقه، ام البنادر است و پهلوگیری کشتی های این کشور می تواند به پربار شدن و رونق گردشگری دریایی یاری کند.

او در ادامه گفت: ما این موضوع را با مالکان کشتی های بزرگ که بالای 3 هزار مسافر را جا به جا می نمایند مطرح می کنیم تا امکان پهلوگیری این کشتی ها نه تنها در بندر عباس بلکه در قشم و چابهار هم فراهم گردد، شما ظرفیت های بسیار خوب زیرساختی دارید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 5 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 606

به "مونسان: توسعه گردشگری به ارتقای روابط ایران و عمان یاری می نماید، المحرزی: رشد فزاینده تبادل گردشگر مایه خرسندی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مونسان: توسعه گردشگری به ارتقای روابط ایران و عمان یاری می نماید، المحرزی: رشد فزاینده تبادل گردشگر مایه خرسندی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید