هشدار؛ مصرف دارو با این نوشیدنی ها خطرناک است

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، در این خبر فهرستی از نوشیدنی هایی روزانه که ممکن است مصرف همزمان آن با بعضی داروها، باعث ایجاد ترکیبی خطرناک برای سلامت شما باشد، به شما معرفی می کنیم:

هشدار؛ مصرف دارو با این نوشیدنی ها خطرناک است

آب گریپ فروت

آب گریپ فروت بر 50 داروی مختلف از جمله دارو های استاتین، اثر منفی می گذارد. با توجه به اینکه تاثیر خواص آب این میوه مرکباتی بیش از 24 ساعت در بدن باقی می ماند، تغییر در زمان مصرف دارو مشکل را رفع نخواهد کرد. از این رو فرد باید پس از گذشت 24 ساعت از زمان مصرف آب گریپ فروت، دارو را مصرف کند و یا از نوشیدن آب گریپ فروت خودداری نماید.

آب انار

آب انار حاوی آنزیمی است که باعث شکسته شدن بسیاری از دارو های ضد فشار خون می گردد.

شیر، شیرسویا، اسموتی های حاوی شیر

کلسیم با دارو های تیروئید تداخل ایجاد می نماید. از این رو باید حداقل 4 ساعت از زمانی که داروی تیروئید استفاده کردید، گذشته باشد تا بتوانید نوشیدنی حاوی کلسیم (مثل شیر) بنوشید.

کافئین (قهوه، چای سبز و نوشیدنی های انرژی زا)

مصرف کافئین همراه با دارو های محرک، می تواند تهدید جدی برای سلامتی محسوب گردد. مثلا، اگر از داروی افدرین، آسم و آمفتامین استفاده گردد و همزمان نوشیدنی حاوی کافئین مصرف گردد، برای سلامتی فرد خطرناک است.

نوشیدنی های ورزشی

پتاسیم موجود در نوشیدنی های ورزشی، در صورت مصرف همزمان نوشیدنی با بعضی از دارو های قلبی یا دارو های ضد فشار خون، می تواند خطرناک باشد.

چای سبز

چای سبز و نیز سایر خوراکی های حاوی ویتامین کا، مثل بروکلی و کلم پیچ را نباید با دارو های رقیق کننده خون مثل کومارین یا وارفارین مصرف کرد، زیرا اثردهی آن ها به شدت کاهش می یابد.

دوغ

دوغ نیز اثراتی مشابه شیر دارد از این رو استفاده از آن هم توصیه نمی گردد. این نوشیدنی نیز حاوی کلسیم است که بعضی دارو ها با اتصال به آن از جذب کلسیم جلوگیری می نماید؛ پس به طور کلی آب گزینه بهتری نسبت به سایر نوشیدنی هاست.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: فرارو
انتشار: 26 بهمن 1401 بروزرسانی: 26 بهمن 1401 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2393

به "هشدار؛ مصرف دارو با این نوشیدنی ها خطرناک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار؛ مصرف دارو با این نوشیدنی ها خطرناک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید