پیشگیری از دیابت با مصرف پرتقال

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، پژوهشگران کانادایی در آنالیز جدید خود دریافتند نوعی مولکول که در پرتقال وجود دارد، می تواند به پیشگیری از بیماری قلبی و دیابت یاری کند.

پیشگیری از دیابت با مصرف پرتقال

به گزارش خبرنگاران و به نقل از وب سایت رسمی دانشگاه اُنتاریو(UWO)، شاید مصرف دو لیوان آب پرتقال در روز بتواند مشکل اضافه وزن را رفع کند و خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت را کاهش دهدـ

پژوهشگران دانشگاه وسترن انتاریو در آنالیز های خود، مولکولی را در پرتقال های شیرین و نارنگی یافته اند که نوبیلتین(Nobiletin) نام دارد و می تواند اضافه وزن و عوارض ناشی از آن مانند بیماری قلبی و دیابت را رفع کند.

پژوهشگران در این آنالیز نشان دادند موش هایی که با رژیم غذایی حاوی چربی و کلسترول بالا تغذیه شده اند، با دریافت نوبیلتین، لاغرتر می شوند و سطح مقاومت بدن آنها در برابر انسولین نیز کاهش می یابد.

دکتر موری هاف(Murray Huff)، استاد دانشگاه وسترن انتاریو گفت: هدف ما از این پژوهش، اثبات اثر نوبیلتین بود. ما در این پژوهش نشان داده ایم که نوبیلتین می تواند آثار منفی ناشی از اضافه وزن مانند بیماری قلبی و دیابت را در موش هایی که به این مسائل مبتلا هستند، کاهش دهد.

هاف و گروهش هنوز نتوانسته اند نحوه عملکرد نوبیلتین را دقیقا شرح دهند. فرضیه آنها این است که احتمالا مولکول در مسیری حرکت می نماید که وظیفه تنظیم چربی را در بدن بر عهده دارد. این تنظیم نماینده موسوم به پروتئین کیناز وابسته به AMP مکانیسمی را در بدن راه اندازی می نماید که چربی را برای فراوری انژری می سوزاند و ساخت چربی را متوقف می نماید.

در هر حال هنگامی که پژوهشگران، اثر نوبیلتین را بر موش هایی که پروتئین کیناز AMP با اصلاح ژنتیکی از بدن آنها حذف شده بود، آنالیز کردند، اثرات مشابهی را دیدند.

هاف ادامه داد: موضوعی که هنوز برای ما حل نشده باقی مانده، نحوه عملکرد نوبیلتین است.

اگرچه عملکرد نوبیلتین هنوز ناشناخته مانده اما نتایج این پژوهش، از اهمیت بالینی بسیاری برخوردار است زیرا نشان می دهد که نوبیلتین، تداخلی با عملکرد داروهای دیگر ندارد و کار خود را با توجه به سیستم کیناز AMP انجام می دهد.

پژوهشگران قصد دارند در مرحله بعد، این آنالیز را روی انسان انجام دهند و اثرات آن را بر انسان مشاهده نمایند.

این پژوهش، در مجله Journal of Lipid Research به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 1066

به "پیشگیری از دیابت با مصرف پرتقال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشگیری از دیابت با مصرف پرتقال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید