چرا نیکون و کانن از دوربین های DSLR قطع امید نموده اند؟

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، مدتی قبل شرکت نیکون اظهار داشت که بعد از 63 سال دیگر دوربین های DLSR تازه را توسعه نمی دهد و در عوض تمام تمرکز خود را به ساخت دوربین های بدون آینه معطوف می نماید. کانن هم ماه ها قبل گفت که EOS-1DX Mark III آخرین دوربین DSLR پرچم دار این شرکت خواهد بود.

چرا نیکون و کانن از دوربین های DSLR قطع امید نموده اند؟

تا همین چند سال قبل، دوربین های DSLR به عنوان گزینه های بهتر نسبت به دوربین های بدون آینه در نظر گرفته می شدند. اما حالا مدل های بدون آینه به حدی بهبود پیدا نموده اند که مدل های DSLR دیگر نمی توانند در برابر آن ها عرض اندام نمایند. بسیاری از عکاسان حرفه ای به علت سرعت بالای دوربین های DSLR از این مدل ها استفاده می نمایند. به عنوان مثال دوربین کانن 1DX III در هر ثانیه می تواند تا 16 عکس با فوکوس اتوماتیک فعال ثبت کند.

از سوی دیگر، بخش بزرگی از عکاسان حرفه ای همچنان به استفاده از چشم انداز یاب اپتیکال علاقه دارند. بعلاوه بدنه های دوربین های DLSR پرچم دار بسیار بزرگ و سنگین است که این مشخصه به خصوص برای عکاسان ورزشی و حیات وحش اهمیت زیادی دارد زیرا باید از لنزهای بسیار بزرگی استفاده نمایند. ضمناً نباید عمر باتری بالای این نوع دوربین ها را از قلم بیندازیم.

اما حالا دوربین های بدون آینه بخش بزرگی از این نگرانی ها را رفع نموده اند. البته عمر باتری همچنان مهم ترین ضعیف این نوع دوربین ها نسبت به مدل های DSLR محسوب می گردد. با این حال در دیگر زمینه ها به حدی بهبود یافته اند که روز به روز مورد توجه بیشتری قرار می گیرند.

به عنوان مثال می توانیم به فوکوس اتوماتیک اشاره کنیم. اگرچه سنسور های دوربین های DSLR در زمینه فوکوس اتوماتیک مبتنی بر تشخیص فاز عملکرد خیلی خوبی دارند، اما مدل های بدون آینه از تعداد بیشتری از پیکسل های تشخیص فاز که مستقیما روی سنسور قرار گرفته اند، بهره می برند. همین مشخصه منجر به فوکوس اتوماتیک سریع تر و دقیق تر می گردد.

بعلاوه باید به مزیت دوربین های بدون آینه برای فیلمبرداری اشاره کنیم. در حال حاضر بسیاری از عکاس ها باید فیلمبرداری هم انجام دهند. با وجود اینکه مدل های DSLR پرچم دار در این زمینه عملکرد خیلی خوبی دارند، اما واقعیت این است که مدل های بدون آینه کیفیت بسیار بهتری را در زمینه فیلمبرداری ارائه می دهند. ضمناً بسیاری از دوربین های بدون آینه از سیستم لرزشگیر داخلی بهره می برند و به همین دلیل دیگر نگران وجود یا عدم وجود این مشخصه در لنز نخواهید بود. حالا که صحبت از لنز شد، باید بگوییم که لنزهای ساخته شده برای دوربین های بدون آینه معمولا کوچک تر، سبک تر و از نظر اپتیکی بهتر هستند.

در این میان قیمت دوربین هم اهمیت بسیار زیادی دارد. ساخت دوربین های بدون آینه معمولا راحت تر است و به همین دلیل نسبت به مدل های پرچم دار DSLR معمولا قیمت کمتری دارند. به عنوان مثال دوربین نیکون Z9 حدود 1000 دلار مقرون به صرفه تر از دوربین D6 است و از سوی دیگر 1DX III حدود 500 دلار گران تر از دوربین بدون آینه کانن R3 است.

سخن آخر

بعضی عکاسان، به خصوص آن هایی که به تازگی دوربین DSLR خریده اند، ممکن است از کنار گذاشتن این نوع دوربین ها به وسیله شرکت ها ناراحت باشند. اما خوشبختانه نیکون اعلام نموده که به ساخت مدل های فعلی ادامه می دهد و کانن هم قرار است مدل های نو DSLR پایین رده و میان رده را راهی بازار کند.

اما واقعیت این است که سرعت پیشرفت دوربین های بدون آینه بسیار بیشتر از حد انتظار است و مثلا سونی به تازگی از سنسورهای نوی رونمایی نموده که نسبت به مدل های فعلی می توانند دو برابر نور بیشتری دریافت نمایند. بنابراین همانطور که در حال حاضر کاربران کم سن و سال گوشی های معمولی را به یاد ندارند، در آینده نزدیک عکاسان جوان مدل های DSLR را به طور کامل فراموش خواهند کرد.

منبع: Engadget

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 مرداد 1401 بروزرسانی: 7 مرداد 1401 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2287

به "چرا نیکون و کانن از دوربین های DSLR قطع امید نموده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا نیکون و کانن از دوربین های DSLR قطع امید نموده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید