چین در عمق 10هزار متری زمین در پی چه می شود؟

به گزارش مجله سفرنامه ترکیه، دانشمندان چینی آغاز به حفر حفره ای به طول 10000 متر در زمین نموده اند که عمیق ترین حفره ای است که تا به امروز در این کشور حفر شده است.

چین در عمق 10هزار متری زمین در پی چه می شود؟

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، این تیم امیدوار است که با حفاری به وسیله 10 لایه سنگ، به صخره هایی از دوره کرتاسه، لایه ای که به سیستم کرتاسه معروف است، دست یابد که قدمت آن به 145 میلیون سال می رسد. بر اساس گزارش بلومبرگ، این پروژه که اخیرا آغاز شد، می تواند برای شناسایی منابع معدنی و بعلاوه یاری به ارزیابی خطرات زیست محیطی مانند زلزله و فوران های آتشفشانی مورد استفاده قرار گیرد.

این حفره اگرچه عمیق است، اما عمیق ترین حفره ساخته شده به وسیله انسان روی زمین نخواهد بود. این عنوان به حفره فوق عمیق کولا، در شبه جزیره کولا در شمال غربی روسیه می رسد. این پروژه که از 24 مه 1970 تا درست پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ادامه داشت، عمق حفره را به 11034 متر زیر سطح دریا رساند.

این تیم متوجه شد که سنگ های اعماق زمین بسیار مرطوب تر از آن چیزی هستند که انتظار داشتند. قبل از این، دانشمندان فکر می کردند که آب به این عمق سنگ نفوذ نمی کند. آنها بعلاوه انتظار داشتند لایه ای از بازالت را در زیر گرانیت این قاره بیابند، زیرا این همان چیزی است که در پوسته اقیانوسی پیدا شده است. در عوض، آنها دریافتند که در زیر گرانیت آذرین، گرانیت دگرگونی وجود دارد. از آنجایی که پوسته قاره ای تا انتهای آن گرانیت بود، این شواهدی برای تکتونیک صفحه ای بود، نظریه ای که اخیراً با آغاز حفر پذیرفته شده بود.

منبع: iflscience

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 21 مهر 1402 بروزرسانی: 21 مهر 1402 گردآورنده: turkeyro.ir شناسه مطلب: 2477

به "چین در عمق 10هزار متری زمین در پی چه می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین در عمق 10هزار متری زمین در پی چه می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید